متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/06/14
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
اوصیکم عباده الله و نفسی بتقوی الله و طاعته. اهل تقوا از انواع ظلم یعنی ظلم به خدا و ظلم به مردم و ظلم به خود دور هستند. امیرالمؤمنین علیهالسلام بعد از بیان فلسفه حج و آثاری که بر روح انسان دارد و اینکه روح تکبر و خودبزرگبینی را از انسان میگیرد و او را در مقابل خداوند خاضع و فرمانبردار میکند، دوباره از منظر دیگر و با توجه دادن به عبادات واجب به مسئله کبر و مذموم بودن این صفت و آثار پلیدی که دارد میپردازد و اینکه این عبادات چگونه روح کبر را از انسان میگیرند.
در ابتدا میفرمایند که ظلم صفت بد و عواقب بدی را به همراه دارد که همه باید از آن بر حذر باشند. فرمودند: «فَاللَّهَ اللَّهَ فِي عَاجِلِ الْبَغْيِ وَ آجِلِ وَخَامَةِ الظُّلْمِ»، پس خدا را خدا را از تعجيل در عقوبت و كيفر سركشى و ستم و از آينده دردناك ظلم، بر حذر باشيد. اینجا تکیه امام علیهالسلام بر ظلم و پرهیز از آن است.
در نهجالبلاغه درباره ظلم و آثار بد آن مطالب متنوعی بیان شده است. مثلاً در نامه 48 به معاویه دارد که همانا ظلم و دروغپردازی انسان را در دین و دنیا رسوا میکند و عیب او را نزد عیب جویان آشکار میکند.
در خطبه 176 به انواع ظلم اشاره فرمودهاند که «الا و اِنَّ الظُلمَ ثلاثهٌ» آگاه باشید که ظلم بر سه قسم است؛ ظلمی که بخشیده نمیشود و ظلمی که بدون مجازات نمیماند و ظلمی که جبران میشود و بخشیده میشود. بعد هرکدام را توضیح میدهند که مراجعه میفرمایید.
یا در حکمت 221 فرمود: بدترین توشه برای قیامت، ظلم بر بندگان است؛ و در نامه 31 فرمودند: بدترین ظلم، ظلم به ضعفاء و افراد ناتوان است؛ و علت را در خطبه 29 فرمودند که چون افراد ضعیف و ناتوان نمیتوانند ظلم و ستم را دور کنند. «لا یَمنَعُ الضَّیمَ الذلیلُ». در جای دیگری فرمودند: ظلم و ستم وحدت اجتماعی را بر هم میزند.
این چند مورد را بهعنوان نمونه عرض کردم و اینجا هم (خطبه قاصعه) از سرانجام بدی که ظلم دارد همه را بر حذر داشتند. بعد فرمودند: «وَ سُوءِ عَاقِبَةِ الْكِبْرِ فَإِنَّهَا مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ الْعُظْمَى» و سرانجام زشت تكبر و خودپسندی كه كمين گاه ابليس است. مصیده یعنی شکارگاه شیطان. کمینگاه. دیدید که صید وقتی در تور صیاد گرفتار میشود هرچه تلاش میکند گرفتارتر میشود. اینجا امیرالمؤمنین این تور و کمینگاه را به صفت عظمی بیان فرموده و همچنین کید و مکر بزرگ، چون شیطان لعین خیلی نیرومند و با دقت عمل میکند و افراد را از خدا دور میکند و در مسیر هلاکت قرار میدهد تا کسی توان فرار نداشته باشد.
به روش شیطان هم اشاره فرموده که گاهی خود را در نظر افراد خوب جلوه میدهد و آنان را تحت تأثیر قرار میدهد که افراد با جانودل در مسیری که او میخواهد حرکت میکنند. لذا فرمود: «وَ مَكِيدَتُهُ الْكُبْرَى الَّتِي تُسَاوِرُ قُلُوبَ الرِّجَالِ مُسَاوَرَةَ السُّمُومِ الْقَاتِلَةِ» و جايگاه حيله و نيرنگ اوست، بترسيد، حيله و نيرنگى كه با دلهای انسانها، چون زهر كشنده مىآميزد. «فَمَا تُكْدِي اَبَداً» و هرگز بىاثر نخواهد بود، «وَ لَا تُشْوِي اَحَداً» و كسى از هلاكتش جان سالم نخواهد برد. «لَا عَالِماً لِعِلْمِهِ»، نه دانشمند به خاطر دانشش، «وَ لَا مُقِلًّا فِي طِمْرِهِ» و نه فقير به جهت لباس كهنهاش. هیچکس در امان نمىباشد.
باید بدانیم شیطان که دشمن آشکار همه ماست، برای از پا درآوردن ما کمینگاههای فراوان و تورهای متفاوت دارد. امام صادق علیهالسلام فرمودند: ابلیس در این سرای پرفریب، دامهای خود را پهن کرده و هدفش کسی جز دوستداران ما نیست.
در قرآن کریم، روایات اهلبیت و همچنین نهجالبلاغه به آنها اشاره شده و تأکید شده که به این محلهای صید شیطان نزدیک نشویم، در خطبه 151 فرمود: «وَ اِتَّقُوا مَدارِجَ الشَّیطانِ وَ مَهَابِطَ العُدوانِ». از گرفتار شدن به دامهای شیطان و قرار گرفتن در سرزمینهای ظلم و ستم، بپرهیزید. چون اگر در تیررس تیرانداز ماهر و قوی که تیرش به خطا نمیرود قرار بگیریم قطعاً آسیب میبینیم. پس تا میتوانیم از کمینگاه شیطان باید خود را دور کنیم؛ و لازمه این کار این است که خوب شیطان و روشهای شیطنت او را بشناسیم که در ضمن چند خطبه شیطان و نحوه عمل او را بر اساس آیات و روایات خدمت شما عرض کردم؛ که یکی از مهمترین کمینگاهها همین تکبر است که امام در این خطبه مفصل به آن پرداختهاند.
یکی دیگر حسادت است. یا نگاههای حرام، در روایت دارد کمند شیطان غضب است. ناامیدی از رحمت خدا، دام شیطان است. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: شرابخواری دام شیطان است. امروز یکی از صیدگاههای شیطان فضای مجازی است. در غررالحکم حضرت فرمودند: «صافوا الشیطان بالمجاهدة…» در برابر شیطان که مانع سیر آدمی بهسوی خداست، صفآرایی کنید و با همه سازوبرگ نظامی خود به جنگ او بروید. اگر چنین کردید، جان شما تزکیه میشود و درجات شما بالا میرود. پس وظیفه درباره این دشمن عنود و لجوج که لحظهای برای زمین زدن ما غفلت ندارد روشن است که اتفاقاً یکی از کمینگاههای شیطان هم غفلت ماست.
بعد حضرت به عبادات بهعنوان عاملی که انسان را از وسوسههای شیطان دور میکند پرداخته، سه مورد را اشاره میکنند. فرمود: «وَ عَنْ ذَلِكَ مَا حَرَسَ اللَّهُ عِبَادَهُ الْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ الزَّكَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ الصِّيَامِ فِي الْاَيَّامِ الْمَفْرُوضَاتِ»، خداوند بندگانش را، با نماز و زكات و تلاش در روزهدارى، حفظ كرده است، «تَسْكِيناً لِاَطْرَافِهِمْ» تا اعضا و جوارحشان آرام، «وَ تَخْشِيعاً لِاَبْصَارِهِمْ» و ديدگانشان خاشع، «وَ تَذْلِيلًا لِنُفُوسِهِمْ»، و جان و روانشان فروتن، «وَ تَخْفِيضاً لِقُلُوبِهِمْ» و دلهايشان متواضع باشد، «وَ إِذْهَاباً لِلْخُيَلَاءِ عَنْهُمْ». كبر و خودپسندى از آنان رخت بربندد. توضیح مطلب نوبت بعد با قید حیات انشاءالله.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا عیوب خود را بررسی و آنها را از خود دور میکنند. مولانا امیرالمومنین علیهالسلام در حکمت 345 از حکم نهجالبلاغه فرمود: «اَكْبَرُ الْعَيْبِ اَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ». بالاترين عيبها آن است كه چيزى را كه در وجود خود دارى براى ديگران عيب بدانى. قبلاً هم به همین نکته در عبارت دیگری اشاره فرمودند که این صفت دلیل بر نادانی شخص است.
بعد در حکمت 346 در حضور حضرت، مردى به مرد ديگرى كه خداوند به او پسرى داده بود به عنوان تبريك گفت: فرزند رزمنده گوارايت باد. حضرت فرمودند: «لَا تَقُلْ ذَلِكَ، وَ لَكِنْ قُلْ شَكَرْتَ الْوَاهِبَ، وَ بُورِكَ لَكَ فِي الْمَوْهُوبِ، وَ بَلَغَ اَشُدَّهُ وَ رُزِقْتَ بِرَّهُ». چنين مگو، بلكه بگو: خداوند بخشنده را سپاسگزار باش. فرزندى را كه به تو مرحمت كرده، تو را مبارك باد، اين فرزند به كمال توانايى برسد و از نيكوكارى او بهرهمند گردى. یعنی از خدا تشکر کن و دعا برای نزول رحمت و بقای فرزند تا رشد کامل او، داشته باش و اینکه خداوند به او نيكى و فايده را روزى كند. خداوند ما را از متقین راستین قرار دهد.
ماه ربیع الاول، دارای مناسبتهای فراوانی است. اول ربیع الاول، لیلهالمبیت امیرالمؤمنین علیهالسلام،۱۰ ربیع الاول، ازدواج پیامبر با حضرت امالمؤمنین خدیجه سلاماللهعلیها، ۸ ربیع الاول، شهادت امام عسکری علیهالسلام، ۹ ربیع الاول، آغاز امامت حضرت ولیعصر ارواحنا فداه، ۱۷ ربیع الاول ولادت امام صادق علیهالسلام و…
دو مناسبت بسیار مهم هم مربوط به رسول خداست. اول میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت، که عارف کامل، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات مینویسد: این ماه همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماهها است، به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه، ذخایر برکات خداوند و نورهای زیبایی او بر زمین فرود آمده است. زیرا میلاد رسول خدا در این ماه است و میتوان ادعا کرد از اول آفرینش زمین، رحمتی مانند آن بر زمین فرود نیامده است زیرا برتری این رحمت بر سایر رحمتهای الهی مانند برتری رسول خدا بر سایر مخلوقات است.
دوم، اتفاق بسیار مهم هجرت رسول خدا از مکه به مدینه است؛ که در هجرت هم، دو اتفاق خیلی مهم رخ داد: ساخت اولین مسجد در اسلام، مسجد قبا در ۱۲ ربیع الاول، و اقامه اولین نماز جمعه در اسلام ۱۶ ربیع الاول. بنابراین این ایام نورانی و آغاز هفته وحدت را به شما عزیزان تبریک عرض میکنم و ان شاءالله همه ما از پیروان راستین رسول خدا باشیم.
راجع به نماز جمعه عرض کردم؛ وفات مرحوم آیت الله طالقانی رضوان الله علیه ابوذر زمان در نوزدهم شهریور است که در سال ۵۸ اولین امام جمعه تهران بود و اولین نماز جمعه بعد از انقلاب را ایشان خواند؛ و همچنین شهادت مرحوم شهید آیت الله مدنی را داریم که ۲۰ شهریور سال ۶۰ توسط منافقین واقع شد که او هم امام جمعه بود. خدای تعالی این دو بزرگوار را با اجداد طاهرینشان محشور بگرداند.
این روزها را باید با نشاط و سرور بود. به شیعه تهمت میزنند که اهل شادی نیست. شادى، یکی از بهترین بخشهای زندگىای است که با نصاب الهی اگر پیش رفته باشد، قرآن کریم از آن با عنوانِ حیات طیبه یاد میکند. شاد زیستن، یکى از نتایج عمل به دستورات قرآن در زندگی است.
مکرر عرض شد، اسلام براى همه مراحل زندگى انسان، برنامه ارائه کرده است که اگر خوب اجرا شوند، حیات طیبه یعنی زندگیای همراه با آرامش، رضایت و شادى براى انسان فراهم میکند. ما یاد نمیگیریم؛ اگر هم یاد بگیریم کم اجرا میکنیم و درست اجرا نمیکنیم. آن قسمتی را که میل داریم اجرا میکنیم. تمام و کمال اجرا نمیکنیم. خوب جواب نمیدهد. دکتر برای شما نسخه مینویسد شما هرجور دلت خواست بخوری و هر مقدار دلت خواست بخوری و هر وقت دلت خواست بخوری بعد بگویی دکتر، دکتری کردن بلد نیست!
اسلام بهترین الگوى شادکام بودن را به جامعه معرفی کرده. به بیان امیرالمؤمنین مؤمن حقیقی، دائم النشاط است. خود حضرت اهل خنده و نشاط بود. اصلاً یکی از علتهایی که به او گفتند به درد رهبری نمیخوری همین بود که میگفتند زیاد شوخی میکنی و میخندی. رهبر باید مقداری جذبه داشته باشد. آن اول به او این را میگفتند. البته که وقتی احکام را زیر پا میگذاشتند او خیلی محکم و شدید برخورد میکرد. همه باید اینگونه باشند. آن کسی که میخندد هم باید در مقابل کجی، محکم و سفت باشد.
و آنچه نشاط را به همراه میآورد، شادی است. حضرت فرمود: شادى، دل را باز مىکند و موجب نشاط مىگردد. البته این شادی اصولی دارد که در مقام بیان آن نیستم اگر فرصتی شد در نوبتی عرض خواهم کرد فقط خواستم عرض کنم در ایام شادی، دوستانِ اهل بیت، به دستور اسلام باید با موازین گفته شده شاد باشند که ولادت رسول خدا یکی از آن زمان هاست و متاسفانه هیچ فضاسازی و تحرک جدی انجام نمیشود. شما با ولادت حضرت مسیح مقایسه کنید. ما خیلی کم کاری داریم. اخیراً تلاشهائی میشود اما باید بیشتر شود باید همه احساس عید داشته باشند، کودکان و نوجوانان و همه باید دین را عامل شادی و نشاط بدانند؛ و البته معرفت افزائی را هم نباید قربانی شادی کرد. حتماً باید به محتوای ایام شادی توجه شود.
اما شناخت ابعاد شخصیتی رسول خدا مقدور ما نیست و آنچه میگوییم سایهای است از آنچه در قرآن و روایات بیان شده و البته همین مقدار شناخت کمک میکند تا شخص را در مسیر کمال و انسانیت قرار دهد و همچنین مسلمین را به وحدت اسلامی حول وجود نازنین حضرت برساند. وجود نورانی رسول خدا، بزرگترین عامل وحدت در همهى ادوار اسلام تا امروز بوده است. و همین محوریت، موجبات انس و نزدیکى فِرَق اسلامى با یکدیگر را فراهم کرده است. لذا همانطور که حضرت آقا چند سال قبل فرمودند، همه مسلمین باید روى ابعاد شخصیت پیامبر و زندگى و سیره و اخلاق آن حضرت و تعالیمى که دادهاند به عنوان مهمترین عامل وحدت جهان اسلام کار کنند.
مساله وحدت آنقدر اهمیت دارد که در کتاب شریف کافی امام صادق علیهالسلام به شیعیان توصیه فرمودند: به عیادت مریضهای اهل تسنن بروید، امانت آنها را ادا کنید، به نفع آنان در دادگاه شهادت دهید، در تشییع جنازه مردگان آنها حضور پیدا کنید، در مساجد آنها نماز بگذارید، تا بگویند که فلانی جعفری است، بگویند فلانی شیعی است، که این گونه عمل میکند و این من را خوشنود میسازد. و فرمودند هر کس با آنان در صف اول نماز بخواند مثل کسی است که پشت سر رسولخدا نماز خوانده است. شبیه این روایات متعدد داریم.
در بیانی حضرت امام فرمودند: معنای اتحاد بین ملتهای اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل، این ملتها سرمایههای خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند. پیام روایات و بیانات امامین انقلاب یک چیز است و آن اینکه اگر کسی در مسیر از بین بردن وحدت مسلمین قدم بردارد و سخنی بگوید و حرکتی داشته باشد، قطعاً عامل بیگانگان و دشمنان اسلام است.
توجه دارید که اسلام بهعنوان یکی از اجـتماعیترین ادیان مطرح است، و بیشتر تعالیمش اجتماعی است. لذا میبینیم در تمام متون قدیم و جدید، مباحث و علوم اسلامی به اجتماع و وحدت توجه داده و از تشتت و اختلاف و تفرقه نهی کرده است. خود رسول خدا فرمودند: مسلمانان مشت واحدی هستند بر مغز بیگانه.
و اتفاقاً انواع دشمنان هم با تمام قوا و با استفاده از همه امکانات خود، وحدت اسلامی را نشانه گرفتهاند. گروهی آشکارا به مخالفت و دشمنی میپردازند. و گروهی منافقانه و به صورت پنهان علیه وحدت مسلمین اقدام دارند. عدهای مثل گروهای وهابی و تکفیری اجازه شکل گیری وحدت بین مسلمین را نمیدهند. جریانهای دیگری هم در ایجاد تفرقه نقش دارند.
جمهوری اسلامی از روز اول تشکیل، علناً اعلام کرد و عملاً وارد میدان ایجاد وحدت مسلمین شد. حضرت امام ره به وحدت و تقریب توجه خاص داشت برگزاری اولین کنفرانس وحدت، به دستور ایشان و نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت و دستور به حضور در نماز جماعت اهل سنت، ایجاد تجمعات مشترک میان علمای سنی و شیعه در کشورهای مختلف همه در راستای همین مسیر است.
حضرت آقا هم بر همین اعتقاد هستند و بیانات فراوانی در تقریب و وحدت دارند. بنابراین مسئلهی وحدت فقط یک مفهوم و یا نیاز اساسی در مقام بیان و گفتار نیست، باید خودش را در عمل نشان دهد. مثلاً این روزها بحران و اتفاقاتی که در غزه واقع میشود، همه عالم را نسبت به جنایات غربیها بیدار کرده و انسانهای آزاده را در اروپا و آمریکا و اقصی نقاط عالم به خیابان کشیده.
اما سوال اینجاست که پس وحدت و همبستگی مسلمین کجاست؟ کی مسلمین باید بیدار شوند و با اتحاد خود پوزه کثیف مستکبرین عالم و به خصوص آمریکای خونخوار و کلب معلم او را به خاک بمالند؟ امروز مسئله فلسطین مظلوم و مردم غزه که نشان دهنده ظلم جهانی بر یک ملت و از طرفی نماد مقاومت است، باید زنگ بیداری جهان اسلام باشد و از این فرصت استفاده کنند با وحدت خود، اهداف اسلامی را محقق کنند.
اما جهان اسلام با این تفرقهای که به آن گرفتار است چیزی جز سلطه دشمنان را برای خود تهیه نمی کند. اینکه بیش از 63 هزار کشته که با این وضع اسف بار با سلاح گرسنگی به شهادت میرسند، یک مطلب را مخابره میکند، که مسلمین دستور قرآن را درباره وحدت و یکپارچگی امت اسلامی کنار گذاشتهاند.
دشمنان اسلام آمدهاند روی یک نقطهای حساس که برای اسلام و مسلمین حیثیتی است یعنی بیتالمقدس تکیه کردهاند. امروز بهترین فرصت است تا یک جبهه واحد و گسترده در برابر دشمنان اسلام تشکیل شود و مسلمین با تکیه بر نقاط مشترک، ظلم صهیونی و استکباری را ریشه کن کنند. در حال حاضر فلسطین نماد وحدت جامعه اسلامی است.
چون این روزها راجع به وحدت مطالب فراوانی گفته شده و میشود و حضرت آقا هم اتحاد مقدس را فرمودند، این را عرض میکنم که ما به دو نوع وحدت اسلامی نیاز داریم، یکی وحدت در عرصه بینالمللی و ناظر به امت اسلام در سرتاسر جهان اسلام، که نکاتی را عرض کردم و دوم وحدت ملی و ناظر به آحاد ملت در کشور عزیزمان ایران. وحدت ملی، در هر سه بخش آن یعنی وحدت مردم با مردم، وحدت مسئولین با مسئولین، وحدت مردم و مسئولین.
آنچه وحدت ملی را به شدت تهدید میکند، دوقطبیهایی است که نزاع و تفرقه در کشور درست میکند. البته مکرر عرض شد اصل اختلاف و دوقطبی اشکال ندارد. چون وجود اختلاف، تفاوت، و تکثر در افکار و سلیقهها را قرآن برای انسان طبیعی میداند. «اخْتِلافُ اَلْسِنَتِکُمْ وَ اَلْوانِکُمْ». روم: 22، و مایه رشد و بالندگی هم هست. امیرالمؤمنین فرمودند: به تضارب آرا بپردازید، رأی حق و استوار از آن زاییده میشود. یا فرمودند: آرا و نظرات را به حرکت درآورید بسان حرکت دادن مشک دوغ برای گرفتن کره تا رأی استوار به دست آید.
توصیه میکنم پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی را که حضرت آقا در سال 81 مرقوم فرمودند را بخوانید. خلاصه اصل تضارب آراء و بیان عقائد مختلف چیز بدی نیست و لازم است. دو قطبی حق و باطل از اول خلقت تا امروز وجود دارد.
در بیانی حضرت آقا فرمودند: «در ایران اسلامی یک دوقطبی وجود دارد و آن دوقطبی انقلاب و استکبار است. آن کسانی که تفالههای بازماندهی از دوران غلبهی استکبارند، با انقلاب بَدَند؛ این دوقطبی هست امّا قاطبهی ملّت ایران، انقلابی و علاقهمند به نظام اسلامی هستند. بنابراین، بین کسانی که به انقلاب علاقهمندند، با کسانی که اصل انقلاب و نظام را قبول ندارند، یک دوقطبی وجود دارد».
ما برای اینکه یاد آوری همین دوقطبی است که هر هفته سیاستهای استکباری و سران کثیف آمریکا را لعن میکنیم. این بحث را اینجا رها می کنم چون قصدم مسائل داخلی و اختلاف نظرهای سیاسی و امثال اینها نیست. فقط خواستم بگویم در مقابل دو قطبیِ درست، دو قطبی غلط داریم که مذموم است، و امروز دوقطبیسازی یکی از راهبردهای اصلی دشمنان برای ایجاد اختلاف و ایجاد هرج و مرج و مشغول کردن ذهن جامعه و غفلت از مسائل اصلی است. ترفندی که هم شکاف و اختلاف سیاسی و فرهنگی درست میکند و هم ظرفیتها را از بین میبرد و هم نزاعهای قومی و مذهبی و بین نسلی و …درست میکند.
یادمان باشد شیطان عنصر اصلی ایجاد دوقطبی هاست در آیه 91 سوره مبارکه مائده فرمود: «إِنَّما یریدُالشَّیطانُ اَنْ یوقِعَ بَینَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاء». دو قطبی نزاع درست میکند، جامعه را از کار میاندازد، ذهنیت جامعه را قالب بندی سیاه و سفیدی میکند. تحلیل را از بین میبرد و اراده و رفتارها و واکنشها عصبی و نابخردانه میگردد.
گاهی عدهای که در دستگاههای مختلف به خصوص فرهنگی نفوذ کردهاند از غفلتهای موجود استفاده میکنند و با تصمیمات غلط و شاید هم عمدی برای نظام بحران سازی میکنند. اجازه فعالیت به این افراد ندهید. نظارت بر مسائل فرهنگی جامعه را دستگاههای متولی جدی بگیرند. مسئله جنگ نظامی و جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی و دیپلماتیک شما را از جنگ فرهنگی و از دین و اجرای احکام الهی غافل نکند.
مکرر عرض شد اگر ما در جنگ ترکیبی قرار داریم، پس باید همه مسائل را با هم در نظر داشته باشیم و دفاع باید ترکیبی باشد. یعنی در زمانی که مشغول دفاع نظامی و دفاع اقتصادی و دفاع دیپلماتیک هستیم باید دفاع فرهنگی هم داشته باشیم و این سنگر را رها نکنیم و الا از همین زوایه چنان ضربهای میزنند که در موارد گفته شده هم پیروز شوند.
نباید اجازه داد حریم انسان و انسانیت با چراغ سبز عدهای لیبرال واداده و غربزده که بعض مسئولیتها را در اختیار دارند در کوچه و خیابان و ادارات و فضای مجازی توسط اراذل لگد کوب شود. بعضی از این افراد به اندازه لباسی که تن سگشان کردهاند تن خودشان لباس نیست.
دستگاههای متولی که کم کاری و ترک فعل دارند میتوانند فقط جواب شهدای 17 شهریور سال 57 را که در ایام ماه مبارک رمضان، برای اعتلای کلمهالله و اجرای احکام نورانی اسلام خونشان بر کف خیابانهای تهران ریخت و به جمعه سیاه معروف شد و این روزها سالگشت شهادت آنهاست را بدهند؟ یاد همه شهدا، و شهدای آن روز را گرامی میداریم.
17 شهریور پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت داد. جهان را متوجه عمق اختلاف مردم با دستگاه حاکمه کرد و مخالفت با رژیم گستردهتر شد، افراد بیشتری به جمع انقلابیون پیوستند، ارتش هم ارادهاش را در کنترل اوضاع از دست بدهد. شاه فرار کرد و انقلاب پیروز شد.
آرام آرام به کنگره ملی 5500 بعلاوه 80 شهید اخیر استان البرز نزدیک میشویم. در نیمه اول مهر انشاءالله این کنگره برگزار میشود. البته مقدماتش از همین روزها فراهم شده است. عزیزان در محیط سازی و تبلیغات و حرکتهای پر محتوا و بصیرت بخش و اثرگذار برای اقشار مختلف بخصوص جوانان و نوجوانان انشاءالله اقدام جدی داشته باشند. کارهای خوبی هم شده است. انشاءالله تذکرات داده شده را توجه کنند. حضرت آقا تذکرات مهمی دادند؛ این تذکرات حتماً مورد توجه عزیزان هست. خود مردم هم مهمترین رکن در با شکوه برپا شدن این جریان فرهنگی مهم در استان هستند و کمک خواهند کرد.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾