۱۴۰۴/۰۵/۰۳

سردبیر

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/05/03

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ای اهل ایمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین به پندِ، پند دهنده عمل میکنند. و اهل شرکت در جلسه موعظه هستند. در نوبت قبل عرض کردم حضرت به سه نکته در آن بخش تاکید داشتند. یک عبرت گرفتن بود که با بیانات دیگر امام راجع به عبرتگیری از مسائل پیرامونی و توجه به تاریخ گذشتگان، اجمالاً اشاره کردم.

دومین مطلب، پذیرش موعظه و پند گرفتن از موعظه بود. اساساً نهجالبلاغه بخش زیادی از آن موعظه و یا توصیه و ارشاد است که لازم است از مواعظ آن بهره ببریم و به آنها عمل کنیم. مثلاً درباره بهرهگیری از مواعظ قرآن در خطبه 176 فرمود: «انْتَفِعُوا بِبَيَانِ اللَّهِ وَ اتَّعِظُوا بِمَوَاعِظِ اللَّهِ وَ اقْبَلُوا نَصِيحَةَ اللَّهِ». مردم از آنچه خداوند بیان داشته بهره گیرید و از پندها و اندرزهای خدا پند پذیرید و نصیحت او را قبول کنید.

موعظه این است که انسان کسى را با زبان به کار خوب تشویق نماید، و یا فوائد انجام کار خوب و یا مضرات ترک آن را برای او بیان کند؛ و یا مضرات انجام کارهاى بد را بیان کند؛ اینها موعظه است. یا انسان نتایج خوب و بد کارى را براى دیگران بگوید، تا افراد علاقهمند به انجام کار خوب شده، انگیزه پیدا کنند و تشویق شوند، تا کار خوب را انجام دهند.

امیرالمومنین علیهالسلام در نامهای که به فرزند بزرگوارشان درقالب موعظه تنظیم کردند، فرمودند: «فَاَحیِ قَلبَکَ بالمَوعِظَه». ای پسرم دل خود را با پند زنده بدار. زنده کردن دل با موعظه چگونه است؟ زنده بودن مطلوب دل یعنی چه؟ دلی که تمایلات و خواستههای الهی بر آن حاکم باشد و هرچه خواهشهای نفسانی و غیر الهی است را از خود دور کرده باشد زنده است و در مقابلش دلی که در مسیر آنچه خداوند میخواهد قدم برندارد و به خواستههای حیوانی غیر مشروع و غیر معقول جواب مثبت دهد، آن دل مرده است.

امام علیهالسلام در این فراز توصیه فرمودهاند که اگر میخواهی دلت زنده باشد به موعظه گوش بده و یا موعظه بخوان؛ یعنی موعظه این مقدار اثر دارد. کتابهایی که در آنها موعظه هست بخوانیم. حضور در جلساتی که انسان را موعظه میکنند بسیار موثر است. قرآن کریم کتاب موعظه است؛ از مواعظ انبیاء الهی و پیامبر اکرم و اهل بیت علیهمالسلام باید استفاده کرد. توصیه‌های رسول خدا به عبدالله بن مسعود و ابوذر و حدیث معراج را بخوانید.

گاهی انسان خودش باید واعظ خودش باشد، بنشیند و با کلمات و مفاهیم موعظهای خود را مورد خطاب قرار دهد و از کارهائی برحذر دارد و به کارهایی ترغیب کند. موعظه دل را زنده میکند. امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: اندرزها صیقل بخش جانها و جلا دهنده دلهاست.

عواملی که برای انسان پند هستند فراوانند. مثلاً مرگ واعظ خوبی است که رسول خدا فرمودند: «کفی بالمَوت واعظاً». مرگ برای اندرز گرفتن بس است. یا امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: عاقل کسی است که تجربهها را برای خود پند قرار دهد. پس تجربه هم یک مورد دیگر برای تنبه است. یا در بیانی حضرت فرمودند: از مال تو آنچه تو را پند دهد از کف نرفته است. وضعیت دنیا بهترین موعظه است برای کسی که اهل پند گرفتن باشد. در حکمت 131 فرمود: همانا دنیا سرای پند و موعظه است برای کسی که از آن پند گیرد.

خلاصه اگر کسی اهل پندگیری باشد خداوند در هر چیزی پندی قرار داده است. حضرت در بیانی فرمودند: به راستی که در هر چیزی برای خردمندان و پندآموزان پند و عبرتی هست. و انسان زیرک از هر چیزی پندی میآموزد.

و خدای تعالی گذشته از عوامل بیرونی در درون هم واعظی قرار داده است. امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: هر کس واعظ درونی داشته باشد او را از جانب خداوند نگهبانی هست. و امام باقر علیهالسلام در همین رابطه فرمود: کسی که خداوند برای او واعظی درونی قرار ندهد، موعظههای مردم در او هرگز سودمند نخواهد بود.

و البته شنیدن موعظه از دیگران، خیلی موثر است و بر این امر تاکید شده است. موعظه تنبلی را از شخص میگیرد و او را فعال میکند. حال نماز مستحبی نداشت به توصیهها و مواعظ شخصی راجع به نافله گوش میدهد، حالتی در او بوجود میآید که دیگر نافله را ترک نمیکند. یک انسان الهی شخص را به آخرت و مواقف قیامت و مسائل مربوط به آن توجه میدهد، یک مرتبه چنان شوقی در او پیدا میشود که حاضر نیست مسائل مربوط به آخرت را با چیز دیگری عوض کند. همه اینها یعنی زنده شدن قلب. قلبی که قبلاً این خواستهها و گرایشها را نداشت و حرکتی نمیکرد یعنی مرده بود و حالا زنده شد، شخص فعال شد. همین مقدار برای موعظه بس باشد.

عبرت گرفتن و پذیرش موعظه را عرض کردم. سومین نکته و مطلبی که امام علیهالسلام فرمودند، استعاذه و پناه بردن به خداوند متعال است. «وَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ لَوَاقِحِ الْكِبْرِ كَمَا تَسْتَعِيذُونَهُ مِنْ طَوَارِقِ الدَّهْرِ». و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها میگذارد به خدا پناه ببرید، همانگونه که از حوادث سخت به او پناه میبرید.

در این باره هم حضرت نکات فراوانی در نهجالبلاغه بیان کردهاند. مثلاً در نامه 31 به فرزند گرامی توصیه میکنند. فرزندم، به قدرتی پناه ببر که تو را آفریده، روزی داده و اعتدال در اندام تو قرار داده، بندگی تو فقط برای او باشد. در بخش دیگری فرمود: هرگاه او را بخوانی ندایت را میشنود و چون با او راز دل گوئی راز تو را میداند. پس حاجت خود را به بگو و آنچه در دل داری نزد او بازگوی، غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن، تا غمهای تو را بر طرف کند و در مشکلات تو را یاری رساند.

در حکمت 93 هم تذکری دادند. فرمودند: کسی از شما نگوید، خدایا از فتنه به تو پناه میبرم. چون کسی نیست که در فتنهای نباشد. لکن آنکه میخواهد به خدا پناه ببرد از آزمایشهای گمراه کننده پناه ببرد. یعنی از خدا بخواهد که در امتحانات پیروز و موفق باشد. همین مقدار بس باشد تا فراز دیگر. 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبّ ِالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین مواظب رفت و آمد خود هستند که جایی نروند که مورد اتهام و غیبت واقع شوند. مولانا امیرالمومنین علیهالسلام در بخش دیگری از حکمت341 از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «وَ مَنْ كَابَدَ الْاُمُورَ عَطِبَ» و هر كس در كارها خود را به زحمت اندازد، هلاك شود؛ يعنى باید به اندازه توان و تهیه مقدمات لازم، کار قبول کرد و الا انسان خود را در معرض هلاكت قرار داده است. «وَ مَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ» هر كس خود را در گردابهاى درياى زندگى اندازد غرق شود. قطعاً برای هرکاری که انسان قصد انجام آن را دارد باید مطالعه کافی کرده باشد، بخصوص مسائل مهم زندگی که بخشی از آن به دیگران هم مربوط میشود. «وَ مَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ السُّوءِ اُتُّهِمَ» و هر كس در جاهاى بد قدم گذارد، متّهم شود، که این مطلب به بیان مختلف تاکید شده است که انسان خود را از مواضع تهمت حفظ کند، در رفت وآمدها و مجالستها و امثال این‌ها دقت لازم را داشته باشد که خود را در معرض بدنامی قرار ندهد. خداوند سوء ظن و گمان بد به دیگران را از ما دور کند و تقوای ما را بیشتر بفرماید.

شنبه 4 مرداد اول ماه صفر است و روز ورود کاروان اسراء به شام و روزهای سختی که در پیش دارند و اتفاقات سخت و سنگینی که در این ماه رقم خورد مثل شهادت رسول خدا که به همه شما تسلیت عرض میکنم.

«سَلامٌ عَلى قَلبِ زَینَبَ الصَّبور وَ لِسانِهَا الشكور»، این را زیاد شنیده اید وقتى از محضر حضرت سجاد علیه السلام سؤال كردند در ماجراى نهضت عاشورا كجا از همه بیشتر به شما سخت گذشت؟ امام سه مرتبه فرمودند: الشام. شاید برای این کلام سند محکمی نباشد اما حکایت از واقعیتی میکند که در این مسیر اتفاق افتاده چون در جاهای دیگر بیاناتی هست که حاکی همین مصائب است. مثلاً حضرت در بیانى فرمودند: «فَیا لَیتَ امّى لَمْ تَلِدْنِى…» اى كاش مادرم مرا نزاییده بود و من زنده نبودم و یزید مرا اسیر ببیند.

با همه این سختیها چون نگاه حضرات به این اتفاقات راهبردی و نگاه به آینده جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری است، برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، تهدیدها را به فرصت تبدیل میکنند، وقتی كسى از محضر امام سؤال كرد در این ماجرا چه كسى پیروز شد؟ فرمودند: موقع نماز، اذان و اقامه بگو، ببین نام چه كسى را مى‏برى؟ ما رفتیم این نام را زنده كردیم و برگشتیم. این نگاه، نگاه راهبردی است. باید نتیجه‌ای که از سختی‌ها به دست می‌آید را دید.

و به روایتی سوم صفر سالگشت ولادت امام باقر علیهالسلام است؛ شاهد چهار، پنج ساله کربلا و روز عاشوا.

5 مرداد سال 58 مردم ایران ولو از قاب تلویزیون طعم شیرین اقامه اولین نماز جمعه به امامت سید مجاهد و عالم انقلابی آیت الله سید محمود طالقانی (ره) چشیدند. نهال نماز جمعه از زمین چمن دانشگاه تهران جوانه زد و امروز این شجره طیبه به سان درخت تنومندی بر همه کشور سایه گستر شده است.

این ابتکار نورانی دین و مرکز بصیرت محورِ اسلام و پایگاه نشر اندیشههای دینی و انقلابی به امر امام (ره) احیاء شد و آماده فعالیت گسترده با هدف تحقق آرمانهای سیاسی اجتماعی شد. 5 مرداد هرسال خاطره آن اتفاق بزرگ و مهم که حضرت آقا آن را از معجزات انقلاب اسلامی نامیدند تکرار میشود.

نماز جمعه کارکردهای فوق‌العاده مهم و ظرفیت بالایی در زمینههای مختلف عبادی، معرفتی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و بالاتر، انسان‌سازی، جامعه‌پردازی و حتی تمدن‌سازی دارد؛ و امامین انقلاب مفصل به آن پرداختهاند. جایگاهی که تبلیغات سوء دشمنان را خنثی میکند؛ و از بین میبرد و در عین حال امید آفرین و وحدت بخش است؛ و ایجاد الفت و هم دلی میکند. تعاون و برادری و عدالت و انصاف را گسترش میدهد. موعظه و اخلاق را نشر می‌دهد.

حضرت امام (ره) فرمودند: «اسلام اینطور است كه اجتماعاتش، اجتماعات سیاسی است، در عین حالی كه عبادت است. انسان خیال می‌كند كه نماز جماعت یك عبادتی است كه افراد با هم جمع می‌شوند و نمازی را می‌خوانند، لكن در این جماعت‌ها باید مسائل سیاسی طرح بشود».

عبادتی است آثار فراوان دنیائی و آخرتی دارد. مثلاً درباره خطبهها رسول خدا فرمودند: پس از خطبه امام جمعه، ساعتی است که در آن خداوند مردان و زنان با ایمان را مشمول رحمت خود قرار می‌دهد. در روایات فراوانی نسبت به بی اعتنائی به نماز جمعه هشدار داده است. رسول خدا فرمودند: کسی که در دوران حیات من و یا پس از مرگ من تا روز قیامت، نماز جمعه را ترک کند، چه آن را انکار کند یا سبک بشمارد، خداوند پراکندگی کار او را سامان ندهد و امر او را مبارک نگرداند؛ و البته مشوق هم داریم؛ مثلاً رسول خدا فرمودند: اگر مردم ثواب رفتن به‌سوی نماز جمعه را می‌دانستند، بر سر کسب ثواب آن به‌منازعه برخاسته و سرانجام به قرعه‌کشی می‌پرداختند.

مهمترین دغدغه حضرت آقا در بحث خطبه‌ها که خودشان هم وقتی نماز اقامه می‌کنند و خطبه می‌خوانند آن را دارند حفظ و صیانت از اصول و آرمان‌های انقلاب است؛ چه در حوزه سیاست خارجی و چه در عرصه اقتصادی و هجمه‌های فکری و فرهنگی و انحرافی. نباید گذاشت جامعه از ریل خارج شود؛  و لطمه ببیند. انقلاب نباید از مسیر اصلی خودش خارج شود. خطبه‌ها باید در این مسیر بیان شود.

حضرت آقا از نماز جمعه به عنوان نهاد رحمانی یاد کردند (که با اسلام رحمانی که گفته می‌شود و حرف باطلی است فرق دارد) و این تعبیر مهم است. اولاً ایشان فرمودند نهاد. چرا نهاد؟ در ذهن بیشتر افراد این است که نماز جمعه یک رویداد و مناسک عبادی سیاسی حداکثر دو ساعته هفتگی است و لذا نوع برخورد افراد هم با نماز جمعه و ستاد نماز جمعه از همین تفکر نشات میگیرد. آقا تذکر میدهند، نماز جمعه نهاد است، ستاد و دفتر امام جمعه و رویداد و امثال اینها نیست.

وقتی نهاد شد، به نگاه رهبر معظم باید سه ویژگی داشته باشد. «مردمی بودن»، «انقلابی بودن» و «جهادی بودن» یعنی نهاد نماز جمعه یک نهاد مردمی و انقلابی و جهادی است که مصالح و مفاسد جامعه اسلامی را بر مبنای «ذکر الله» مطرح و مطالبهگری میکند.

بنابراین اولاً: نماز جمعه یک نهاد امامتی است و وابسته به دستگاه رهبری است. حضرت آقا فرمودند: «نمازهای جمعه در هرجایی از نقاط كشور، بخشی از كار دستگاه رهبری این كشور را انجام می‌دهند».

ثانیاً: نماز جمعه یک نهاد روحانیتی است؛ که معلوم است امام باید روحانی و درس آموخته حوزه علمیه و دنباله رو سیره سلف صالح در تمشیت امور مردم باشد و خلق و خویی داشته باشد که نماز جمعه مأمن همه اقشار جامعه بشود.

ثالثاً: نماز جمعه یک نهاد حاکمیتی است. امام جمعه چون منصوب مستقیم یا با واسطه امام المسلمین است در منطقه و شهر خود نماد حاکمیت دینی است؛ لذا باید طبق دستور دین و مردم سالاری دینی خود را خادم همه مردم بداند.

رابعاً: نماز جمعه یک نهاد امتی و مردم‏پایه است. حضور و مشارکت مردم و مأمومین نماز جمعه را شکل میدهد و این نهاد را تقویت میکند. پس باید مخاطبان جمعه فراگیر و گسترده از همه اقشار باشد و محدود به گروه خاص نشود و امروز میتوان گفت نهاد نماز جمعه مردمی‏ترین نهاد انقلابی کشور است.

خامساً: نماز جمعه یک نهاد تعاملی است. درست است که سخنگاه در اختیار امام جمعه است اما باید این پایگاه محل گفتگوی دینی و سیاسی و مطالبه‏گری و جایی باشد که مردم آنچه را میخواهند بگویند به مسئولین و دیگران از خطبههای امام جمعه بشنوند.

اگر موارد گفته شده در کنار نهاد نماز جمعه قرار بگیرد این نهاد، رحمانی خواهد بود. خلاصه این که این نهاد مردمی است و امام جمعه تلاش میکند تا مردم را هم به وظائف اخلاقی و معنوی و دینی آشنا کند و هم بصیرت بخش باشد هم نگذارد که دشمنان با دشمنی که دارند انحرافی در دل و ذهن افراد بوجود بیاورند و هم مردم را همیشه در صحنه انقلاب نگه دارد.

تاریخ انقلاب انقلاب گواهی میدهد که نقش مردم در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت ساز چقدر خطیر بوده و این قدرت عظیم چگونه انقلاب را تثبیت کرده و با حضور به موقع خود تا امروز با عزت و صلابت به پیش برده و قدرت آفرینی کرده است.

امام که همان روز اول فرمود «من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین میکنم» مسیر را مشخص کرد؛ یعنی از همان روز اول جایگاه مردم را به رخ کشیدند؛ و خط اصلی را امیرالمومنین علیه السلام داده بود. در فرمانشان به مالک اشتر فرمودند: محبوب‌ترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی توده‌های مردم را جلب کند، چرا که در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمن و ایجاد وحدت، همین توده‌های مردم یار تو هستند نه خواص و ویژه‌خوارانی که توقع‌شان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آن‌ها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود. مسئولین اگر از مردم فاصله بگیرند گرفتار خواهند شد باید با مردم باشند و ارتباطشان با مردم تنگاتنگ باشد.

اوج درستی این بیان را همه ما در این جنگ تحمیلی دوم دیدیم که چگونه مردم در مقابل دشمن یکپارچه شدند و طرحها و دشمنیهایی که برای ملت در نظر گرفته بودند را خنثی کردند. اگر نسبت به دشمنی آمریکا با ملت ایران عدهای تردیدی داشتند، با دیدن چهره واقعی دشمن، آن را کنار گذاشتند و مثل امروز شما، با یقین کامل سران آمریکا و سیاستهای جنایتکارنه آنان را لعن کردند. توجه دارید که مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر استکبار که یک مفهوم بر گرفته از قرآن است.

مکرر عرض شد این وحدت و مودت مورد طمع دشمنان از روز اول بوده و هر وقت توانستند تیغی به آن کشیدند اما هیچ وقت موفق نشدند آن را بهم بزنند. در این بین از شبکه نفاق بیشترین بهره را بردند و اینها بیشترین کمک را به دشمن در مقاطع مختلف کردند و هنوز هم ادامه دارد.

5 مرداد سال 67 با یک محاسبه غلط 6 روز بعد از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران به دنبال فروغی برای خود میگشتند که با آن جاویدان شوند، اما مردم وارد صحنه شدند و برای آنان سقوطی جاویدان درست کردند. اینها کسانی بودند که قصدشان کمک به خلق بود و لااقل17 هزار نفر بیگناه از خلق را به شهادت رساندند. و امروز چهره آنان برای همه آشکار شده.

این فتنه‌هایی که برای ما بوجود میآید کمترین خاصیت آنها همین است که منافقان را نابود میکند. رسول خدا فرمودند: در آخرالزمان فتنه را ناخوش نداشته باشید؛ زیرا آن فتنه‌ها منافقان را نابود مى‌سازد. یکی از همین فتنهها توسط عملیات پیروزمندانه مرصاد از بین رفت. صیاد شیرازی در صیدگاه مرصاد، با کمک هوانیروز قهرمان بیش از 3000 نفر را صید کرد.

مهمترین دستاورد عملیات مرصاد تحکیم وحدت و مشارکت و همبستگی عمومی و همبستگی ملی بود. که تثبیت نظام اسلامی را در نظام بین الملل به همراه داشت. و البته عناصر ضد مردمی هم شناسایی شدند. مثل همین روزها که دیدید عناصر ضد مردمی به سرعت شناسایی شدند. بعد از این شکست حقارت بار، این گروه وارد دوران رکود و انجام خرابکاری شدند و تا امروز هرجا توانستند انتقام گیری کردند و به دشمنان ملت کمک کردهاند.

امروز اگر بتوانند ترور و اگر نتوانند ترول میکنند. ترول چیست بماند؛ اما خلاصه این است که اوباش و افراد شروری که در خیابانها و گذرها مردم را مسخره و اذیت میکردند را در فرهنگ لغت بعض ملل ترول میگویند که بعدها این‌ها وارد فضای مجازی شدند و ترول‌های مجازی را بوجود آوردند که برای کاربران مزاحمت ایجاد میکنند و آلت دست نظام استکباری و صهیونی در فضای رسانهای شدند و بر علیه افراد و گروه‌ها و كشورى كه در مقابل زیادى‏خواهى‏هاى آمریكا و صهیونیسم ایستاده باشد دست به عملیات ترولیستى میزنند.

با شناسه و اکانتهای دروغ، خبرسازیِ دروغ و شایعه پراکنی و سیاه نمائی و امثال اینها را بر علیه ایران و مسئولان در دستور کار خود قرار دادهاند. تلاش میکنند به دستور اربابانشان، اقتدار نیروهای نظامی را در نظر مردم بشکنند. سرمایه‏هاى اجتماعى و سیاسى نظام به‏ویژه رهبر معظم انقلاب را به‏عنوان دیدهبان، فرمانده میدان و لنگرگاه ثبات و اقتدار نظام تخریب کنند. امید به آینده را با دامن زدن به ضعف‏ها و بعض سوء مدیریتها کم کنند. اقدامات امید بخش دستگاههای نظام و افتخارات علمی دانشمندان را کوچک کنند. از فضای مجازی رها بهترین استفاده را برای ضربه زدن به فرهنگ و هنجار شکنی فرهنگی استفاده کنند. در اذهان مردم القاء کنند که همه مشکلات مربوط به قطع ارتباط با دشمن است. و تنها راه نجات کشور در ارتباط و مذاکره با آمریکا است.

و امروز به شدت احتیاج داریم که تنگه چهار زبر فضای مجازی با عملیات مرصادی از اشغال دشمن و این ترولیستها خارج شود. باید نیروهای جبهه انقلاب فعالانه و نه منفعلانه عرصه را در دست داشته باشند و اقدام به تولید محتواهای موثر و جریانساز کنند. حتماً باید قرارگاهی عمل کرد تا موفق بود؛ و الا نتیجهای نخواهیم گرفت.

فقط یک نکته از آقا عرض کنم که فرمودند: هرکس در هرجایی که هست، در شهر یا روستا، در مدرسه، دانشگاه و حوزه، در مسجد و هیئت، می‏تواند قرارگاهی عمل کند. «عمل قرارگاهی یعنی وحدت هدف، فرماندهی، نقشه، برنامه و عمل (وحدت عمل، یعنی اقدام تشکیلاتی) برای به میدان آمدن و در میدان ماندن مردم… در عرصه‏ی جبهه‏ی فرهنگی انقلاب» چراکه فرهنگ به مردم متکی است. که اینجا هم باز بر مردم تاکید کردند.

و متاسفانه مجامع بینالمللی همین گروههای فاسد و مفسد و اربابانشان را تایید و مورد حمایت قرار می‌دهند. و اشرار و باندهای خبیث تروریستی را تربیت و بعد امکانات میدهند تا به جان مردم بیگناه بیفتند. الان ببینید این رژیم منحوس و باند خطرناک چگونه همه انسانیت را له کرده و با سبعیت تمام، انسانهای مظلوم را با بدترین شیوهها، با تشنگی و گرسنگی به شهادت میرساند.

این روزها انسانهای آزاده دنیا نگران و پریشان هستند؛ قحطی و نسل کشی خواب و قرار را از چشمها گرفته و در دلها اضطراب انداخته و چون مجامع بینالمللی کاری نمیکنند همه را به نیایش و دعا وادار کرده که این ظلمها را خدای قهار و جبار ریشهکن کند. تنها کاری که از مردم دنیا برمیآید تظاهرات و مطالبهگری از دولتها و سران کشورها و مجامع بیخاصیت بینالمللی است.

باید دست یمن قهرمان را بوسید که وسط میدان است و جانانه دفاع میکند. داغ ننگ عدم کمک و همکاری بر پیشانی سران کشورهای عربی و جامعه مرده جهانی خواهد ماند. ای مردههای متحرک شیک پوش و متمدن، امتی را که برای زنده ماندن به آن اندک غذای خود خاک و شن اضافه میکردند را دیدید که چگونه به گلوله بستند تا همان را هم نتوانند استفاده کنند، و عکسالعملی نشان ندادید؛ ای ننگ بر شما و این نهادهای خودساختهتان. ای ننگ بر سازمان ملل و شورای امنیت که سیاسی کاری و سیاست بازی را بر عدالت طلبی مقدم داشته و هیچ اقدامی جز تقبیح و محکوم کردن برای جلوگیری از شر نمیکند.

جالب است که اینها ما را محکوم میکنند. اخیراً گفتهاند که چرا برای دفاع از خودتان از سلاح خوشهای استفاده کردهاید. ای بیچارهها اگر نترسیده بودید و به شرارت ادامه داده بودید یقین بدانید که امروز وجود نداشتید. کاری با گفته دیگران ندارم، اما همانطور که امام راحل فرمودند این جرثومه فساد در این منطقه غده سرطانی است و تا این غده جراحی نشود منطقه روی خوش و آرامش نخواهد دید. و امروز مردم همه دنیا به فرموده امام عزیزمان به دنبال محو کامل این فاسد و مفسد از صفحه روزگار هستند و تا آن روز در هر فرصتی او را لعن میکنیم.

نکته پایانی هم راجع به آب عرض کنم. خب اینکه می‌دانید در بحث آب، بحث آب آشامیدنی داریم، آب صنعتی داریم، و آب کشاورزی و منابع طبیعی است که در بحث آب مطرح است. اینکه سطح بارش در کشور پایین بوده و در سال جاری هم بیشترین کمبود را داشتیم و چند سال است که پشت سر هم خشکسالی داشتیم و مخزن‌های سدی ما کمبود دارد این‌ها روشن است. بخشی از مشکلاتی که امروز داریم و چالش‌هایی که داریم مربوط به سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی کلان و دراز مدت و بی توجهی به معضلاتی است که در آینده پیش می‌آید؛ این‌ها همه هست و درست است؛ که همین امروز باید دستگاه‌های مربوطه برای تنش‌های سال آینده اقدامات عاجل را داشته باشند.

یک بخش این است که مواظب باشیم برای این قصه منافقین ترولیست این مسئله را مستمسک نکنند. دشمنان ما از همین نخواهند علیه ما استفاده کنند. بصیر باشید. بالاخره مشکلی است که وجود دارد به هر دلیل که شده باید این را جبران کرد. همه ما باید این مسیری را که پیش آمده با دقت دنبال کنیم. البته از مجلس می‌خواهیم که سیاست‌های رهبری را که در حوزه حکمرانی آب بیان کردند پیگیری و عملیاتی کنند. دولت باید این‌ها را عملیاتی کند و طرح‌هایی که داده شده باید دنبال شود.

اما آنچه که مربوط به ما مردم است دو مورد است؛ یکی اینکه گول حرف‌های تروریست‌ها و ترولیست‌ها را نخوریم؛ و دوم اینکه خودمان به دستورات دینی راجع به این مسئله عمل کنیم. مکرر عرض کردم که آب جزو مباهات اولیه است و کسی مالک آب نیست؛ یعنی شخص اختیار ندارد هرجور که دلش خواست مصرف کند. ولو آب هم فراوان باشد کسی اجازه ندارد که هر جور دلش خواست آب را مصرف کند. باید به اندازه مقدار نیاز مصرف شود. با پول دادن کسی مالک آب نمی‌شود. در این ۱۰ ،۱۲ سال به مناسبت‌های مختلف عرض کردم که پولی که داده می‌شود به سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای آوردن آب تا درب خانه‌هاست؛ برای تصفیه آب است و امثال این‌ها. آب خودش قیمت ندارد و کسی مالکش نیست. آب برای خداست و دستور داده که به اندازه نیاز مصرف شود. لذا در مصرف باید دقت کرد. بعضی وقت‌ها ما فرهنگ لازم را نداریم. دستگاه‌های دولتی مثلاً باید خودشان خیلی رعایت کنند. با سوء مدیریت‌ها کاری ندارم اما آن چیزی که مربوط به خود ماست این است که به عنوان یک مسلمان باید رعایت کنیم. در این مقطعی که با آن مواجه هستیم و امکان دارد کار سخت‌تر هم شود دقت لازم را داشته باشیم.

دستگاه‌ها هم کمک کنند و مردم را عصبانی نکنند. بالاخره شما می‌خواهید در منطقه‌ای برق را قطع کنید؛ یکی دو روز زودتر اعلام کنید ساعتش را اعلام کنید. آب را می‌خواهید قطع کنید زودتر اعلام کنید؛ که کسانی که بچه دارند بتوانند آب را ذخیره کنند یا برای بردن آب، ساعت‌ها را مراعات کنید. پیام دادند که ساعتی آب رفته که در طول مدت نماز ما آب نداشتیم و احتیاج به آب بوده. به این‌ها باید توجه شود. کسانی که مسئولیت قطع و وصل آب و برق را دارند به این مسائل توجه داشته باشند. لااقل اعلام کنند. مردم را دیده‌اید که همراهی می‌کنند. به حمدالله مردم ما همراه و همگام هستند. باید مردم را ناراحت نکرد. دشمن هم از این ناهماهنگی استفاده می‌کند و عصبانیت درست می‌کند و خواسته‌ها را غیر معقول می‌کند؛ پس باید مواظب بود. بعد هم جاهایی که آب ساعت‌های زیادی می‌رود ۱۰، ۱۲ ساعت آب نیست؛ برای اینجور مناطق بلافاصله دستگاه‌های مربوطه باید تانکرهای آب آماده کنند. همه به هم کمک کنیم تا از این مقطع عبور کنیم. 

5 صفر را هم روز شهادت طفل سه ساله امام حسین علیهالسلام در خرابه شام گفتهاند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴