۱۴۰۴/۰۲/۱۹

سردبیر

تأکید آیت الله حسینی همدانی بر هویت‌سازی امام رضایی، و مقابله با توطئه‌های دشمنان

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/02/19

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

متقین با مراقبه دائمی که دارند در مقابل فعالیت شیطان برای خودشان سپر تهیه می‌کنند. رسیدیم به این قسمت از خطبه پرنکته قاصعه امیرالمومنین علیه السلام که حضرت فرمودند شیطان تیر به چله کمان گذاشته و از نزدیک شما را مورد هدف قرار داده است؛ یعنی همه در تیررس او هستیم اگر مواظبت نکنیم تیر خواهیم خورد.

بعد حضرت به آیه ۳۹ سوره حجر استناد کردند: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» گفت پروردگارا چون مرا گمراه ساختی من نعمت‌ها را در زمین زینت می‌دهم برای آنها و همه را گمراه خواهم ساخت؛ یعنی قسم می‌خورد که آنچنان باطل را برای بنی آدم آرایش می‌دهم تا نتوانند از این زینت‌ها بگذرند و به انجام چیزی که برای آنها در نظر گرفتم آنها اقدام می‌کنند.

بعد حضرت به روش شیطان اشاره می‌کنند «قَذْفاً بِغَيْبٍ بَعِيدٍ وَ رَجْماً بِظَنٍّ غَيْرِ مُصِيبٍ» یعنی او بی‌اندیشه از آینده دور غیب گویی کرده و با پنداری غیر واقع سنگ انداخته. کار شیطان این است وقتی کسی درباره چیزی اظهار نظر کند که نمی‌داند به او می‌گویند قذف به غیب کرده است؛ چون ابلیس اموری را ادعا می‌کند که نمی‌دانست در آینده می‌تواند آنها را انجام بدهد یا نه لذا ادعای او انداختن چیز غیر محسوس است از جای بسیار دور.

سوال این است که چرا امام علیه السلام حرف شیطان را اینجا این گونه فرموده است «بِظَنٍّ غَيْرِ مُصِيبٍ» گمان می‌کند که حرفش درست است ولی درست نیست. با اینکه دائماً شیطان مشغول گمراه کردن مردم است و هرچه هم که گفته انجام داده و اتفاقاً خدای تعالی در آیه ۲۰ سبا هم فرمود «وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» همانا ابلیس گمانش را درباره چیزی که گفته بود انجام داد حرفش تحقق یافت که همه جز گروهی از مومنان از او پیروی کردند.

اینجا جواب‌هایی را دادند به بعضی از جواب‌ها که شارحان گفتند و به مطلب نزدیک‌تر است آن را عرض می‌کنم. یکی گفته حرف شیطان اصابت نکرده و واقع نمی‌شود به این دلیل است که گمان می‌کرده گمراه کردن مردم به دست خود شیطان است لذا گفت من همه را گمراه می‌کنم. با اینکه مردم به اختیار خودشان راه باطل را می‌روند او فقط پیشنهاد می‌دهد. و او اگر چه در این گمان خودش به گمراهی انسان‌ها به اختیار شیطان بوده خطا کرده اما گمان او درباره اصل گمراه شدن گمراهان با همراه شدن با او درست است. انسان‌ها در اختیار داشتن جبر دارند.  یک جبر در عالم هست و آن این است که انسان جبراً مختار است. خودش باید انتخاب کند شیطان اراده‌ای ندارد.

یا بگوییم هدف امام از بیان این مطلب نکوهش شیطان و وادار کردن مردم به دشمنی با اوست. لذا در کلمه اجمعین توقف کرده است به این معنا که ابلیس گمان کرده همه مردم را گمراه می‌کند اما اینکه پس از تهدید کردن همه فرزندان آدم گمراه نشدند و خودش هم این را استثنا کرد و گفت مخلصین را نمی‌توانم گمراه کنم لذا پس بر طبق ظن و گمان خودش این مطلب را نتوانسته پیش ببرد.

بیان خدای تعالی هم همین است در سوره اسرا آیه ۶۵ فرمود «إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ» تو بر بندگان من سلطنتی نداری؛ معلوم است که همین گمان شیطان هم گمان فاسدی بود. چون او فقط توانست برخی از انسان‌ها را گمراه کند.

آن بعضی که او را دنبال می‌کنند چه کسانی هستند؟ این لعین چگونه مورد تصدیق دیگران واقع می‌شود؟ حضرت اینجا بیان را ادامه می‌دهند می‌فرمایند: «صَدَّقَهُ بِهِ أَبْنَاءُ الْحَمِيَّةِ وَ إِخْوَانُ الْعَصَبِيَّةِ وَ فُرْسَانُ الْکبْرِ وَ الْجَاهِلِيَّةِ» کسانی که شیطان را تصدیق می‌کنند فرزندان نخوت برادران عصبیت و سواران جاهلیت و گردنکشی هستند.

سه گروه را حضرت می‌شمارد؛ عبارت کوتاه و زیباست. حمیت به معنای عصبانیت و خشم است علت عصبانیت متکبر در این است که گمان می‌کند کسی که بر او برتری پیدا کرده این می‌توانسته بر او غلبه داشته باشد ولی نشده. همین گمان او را به خشم می‌آورد. بنابراین حمیت از لوازم تکبر است. حضرت هم تعبیر به فرزند کرده است مثل بچه‌ای که با مادرش همراهی دارد کبر با این آدم‌ها همراهی دارد «أَبْنَاءُ الْحَمِيَّةِ». این شخص دائماً با همین صفت کبر شناخته می‌شود.

«إِخْوَانُ الْعَصَبِيَّةِ» مثل حمیت که فرزندانی دارد عصبیت هم برادرانی دارد که این برادرها با همدیگر متعهد می‌شوند که زیر بار حق نروند و در برابر حق گردنکشی کنند و بایستند. «فُرْسَانُ الْکبْرِ وَ الْجَاهِلِيَّةِ» فرسان یعنی اسب سواران استعاره‌ایست که امیرالمومنین به کار برده است برای متکبران گناهکار.

بعد حضرت به بیان خودشان برمی‌گردند که شیطان تیرش را به چله گذاشته و ما را از نزدیک هدف قرار داده نتیجه‌گیری می‌کنند؛ «حَتَّى إِذَا انْقَادَتْ لَهُ الْجَامِحَةُ مِنْکمْ» تا اینکه سرکش‌های شما از او پیروی کردند. یعنی گناهکارانی که اهل اطاعت از خدا و رسول نیستند «وَ اسْتَحْکمَتِ الطَّمَاعِيَّةُ مِنْهُ فِيکمْ» و حرص و طمع او در شما پابرجا شد. «فَنَجَمَتِ الْحَالُ مِنَ السِّرِّ الْخَفِيِّ إِلَى الْأَمْرِ الْجَلِيِّ» وقتی مورد هدف شیطان قرار گرفتند اینطور می‌شود که راز نهان آشکار می‌شود. یعنی بالاخره مقاصد شوم شیطان که گمراهی و انحراف شما بود به وقوع پیوست. رازی که آن پلید در باطن داشت آشکار شد. بسیاری از شما به راه گناهکاری و عدم اطاعت از خدای تعالی دنباله‌روی او را کردید.

«اسْتَفْحَلَ سُلْطَانُهُ عَلَيْکمْ» تسلط او بر شما قوت پیدا کرد. «وَ دَلَفَ بِجُنُودِهِ نَحْوَکمْ» سپاه خودش را به سمت شما نزدیک کرد؛ یعنی تمام کسانی که کمک می‌کنند روی زمین فساد گسترش پیدا کند روش آنها مثل روش شیطان است. مردم را به حسادت می‌اندازند. به دشمنی می‌اندازند. روابط‌های خانوادگی را به هم می‌زنند. اجتماع مردم را قطع و خراب می‌کنند و اختلاف نظر مذموم در جامعه به وجود می‌آورند تا این‌ها از دشمن غافل شوند. او هم آنها را به سیاهچاله‌های ذلت می‌کشاند و خوارشان می‌کند «فَأَقْحَمُوکمْ وَلَجَاتِ الذُّلِّ وَ أَحَلُّوکمْ وَرَطَاتِ الْقَتْلِ». لشکریان شیطان شما را در غارهای ذلت و خواری جای دادند و در گودال‌های مرگ انداختند. این هم باز کنایه از پیروی کردن و تسلیم شدن در مقابل شیطان است. تکرار کلمات است برای اینکه مطلب جا بیفتد. که پیروی شیطان چیزی جز هلاکت و آتش ندارد.

«وَ أَوْطَئُوکمْ إِثْخَانَ الْجِرَاحَةِ طَعْناً فِي عُيُونِکمْ» با زخم‌های سنگین که از نیزه زدن در چشم ها در آتش سوزان قرار گرفتند «وَ حَزّاً فِي حُلُوقِکمْ» گلوهای بریده «وَ دَقّاً لِمَنَاخِرِکمْ» کوبیده شدن بینی‌ها «وَ قَصْداً لِمَقَاتِلِکمْ» انداخته شدن در قتلگاه‌ها این کارها را کرد و خواست که شما را پایمال کند. «وَ سَوْقاً بِخَزَائِمِ الْقَهْرِ إِلَى النَّارِ الْمُعَدَّةِ لَکمْ» اراده داشت شما را با حلقه‌های مهار به سمت آتش بکشاند.

نکات ظریفی را حضرت فرمودند که چشم‌ها را محل نیزه دشمن قرار داد. گلو را محل قطع شدن و بینی را جای نرم شدن و کوبیده شدن و کشتارگاه‌ها را مقصد و مقصود آنها خوانده. وقتی کسی را می‌خواهند ببرند با ذلت به هلاکت برسانند به این صورت است.

مراد حضرت از گفتن لشکریان شیطان اگر کسانی باشند که در میان مردم وسوسه و فساد ایجاد می‌کنند و مردم را به سمت خلاف و گناه می‌کشند، نتیجه این می‌شود که این‌ها تلاش می‌کنند در مردم تفرقه ایجاد می‌کنند که این کار شیطان است. مخالفت با امامشان را عادی کردند. از شیطان تبعیت کردند که با خدای تعالی مخالفت کرد.

اگر مخالفت با امام صورت گرفت و تفرقه در جامعه گسترش پیدا کرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ضعیف می‌شوند و دشمن بر آنها مسلط می‌شود. نتیجه این ضعف و غلبه دشمن خواری و ذلت است و آخرتشان هم به سمت آتش است.  «وَ سَوْقاً بِخَزَائِمِ الْقَهْرِ إِلَى النَّارِ الْمُعَدَّةِ لَکمْ».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خودم و همه شما خواهران و برادران ایمانی را در این روز جمعه و روز مبارک و میمونی که در آن قرار گرفتیم به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.  متقین چون می‌دانند هر عملی که انجام می‌دهند برای آنها ثبت می‌شود مواظبت دارند که در مسیر خطا قدم بر ندارند.

حکمت ۳۳۵ از حکم نهج البلاغه مفصل است و فرازهایی دارد.  بخشی از آن را جلسه قبل عرض کردم. دو نکته را هم این جلسه عرض می‌کنم.  حضرت به آیه ۳۸ سوره مبارکه مدثر اشاره فرمودند «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» هر کس در گرو اعمال خودش است یعنی ببین اعمالت را بر چه اساس و نیتی انجام می‌دهی. همه ما اعمالی داریم ببینیم نیتمان چیست.

در قرآن کریم به این مطلب که هر کسی در حال کسب است و جمع آوری عمل برای خودش می‌کند پس باید ببیند که کاسبیش چگونه است چون نتیجه این کاسبی را به زودی خواهد دید تذکر داده است. آیات فراوانی داریم که به یکی دو نمونه اشاره می‌کنم.

مثلاً فرمود «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ» آیه ۳۹ و ۴۰ نجم. به زودی کارهایی که می‌کنید و تلاش و سعی که دارید را خواهید دید. یا فرمود «بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ». آیه ۸۱ بقره. بعضی‌ها کاسبی می‌کنند اما سیئه کسب می‌کنند. یا فرمود «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» آیه ۱۴ مطففین. عده‌ای پلیدی و چرک و خطا کسب می‌کنند.

در دنیا اینطور است کسی که مدیون می‌شود فرشی طلایی چیزی را گرو می‌گذارد تا دین خودش را بعداً ادا کند و آنچه را که رهن گذاشته بگیرد. اما در آخرت انسانی که حقوق الهی را و واجبات شرعی را انجام نداده یا حق الناس به گردنش آمده  خودش را گرو می‌گذارد. «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» باید خودش را آزاد کند با توبه انابه در دنیا و انجام آنچه که از او فوت شده و حقوق مردم را برگرداند. توبه کسی که مال مردم را خورده استغفار نیست باید آن مال را برگرداند. تا فک رهن صورت بگیرد و الا جان در گرو است.

حضرت با این آیه هشدار می‌دهند که ببین داری چه کار می‌کنی. حواست را جمع کن تو داری خودت را به گرو می‌دهی.

امروز روز جمعه ۱۱ ذی‌القعده ولادت پر خیر و برکت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیة والثنا است و روز پایانی از روزهای خودسازی و تهذیب در دهه کرامت است.

راجع به حضرت و جایگاه خاصی که در تمدنسازی و نقش مهم هویت بخشی که در طول قرون برای ایران داشته از هجرت خود ایشان و بعد امامزاده‌ها  و سادات و شاگردان و هم وجود مضجع شریف و نورانی امام در یکی از نقاط خاص ایران قبلاً نکاتی را عرض کرده‌ام؛ و اینکه هجرت حضرت موجب حفظ و تمامیت ارضی ایران شد  و ایران را شیعه خانه اهل بیت علیهم السلام کرد. 

بیانی را حضرت امام رضوان خدا بر او دارد که مرکز ایران آستان قدس است. رهبر معظم انقلاب هم در بیانی فرمودند: انقلاب ما در حقیقت میراث علی بن موسی الرضا علیه السلام است.

این را باید بدانیم که هویت ایران امام رضایی است که روی این هویت امام رضایی کلماتی را که قبلاً گفته‌ایم تاکیدی بر آن است و امروز هم نکات دیگری راجع به هویت اگر زنده باشم عرض می‌کنم.

در شناخت امام باید تلاش بیشتری کرد همه ائمه به خصوص امام رئوف. مطلبی را راجع به ایشان عرض می‌کنم. چند نکته‌ای را برای دوستانی که از مشهد الرضا در خدمتشان بودیم که بوی آستان قدسی حضرت امام رئوف را به مشام جان ما رساندند یکی دو نکته را گفتم که به نظرم همان را برای شما عرض کنم بد نیست.

در یک روایتی رسول خدا سال‌ها قبل از ولادت حضرت رضا فرمودند «سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بأرضِ خُراسانَ» به زودی پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. این را شنیده‌اید همان مطلبی است که راجع به زهرای اطهر فرمودند. ادامه رو روایت این است که فرمود هر کس که غم و اندوه و ناراحتی در دل دارد و امام رضا را زیارت کند غمش برطرف می‌شود. هیچ گناهکاری به زیارت او نمی‌رود مگر اینکه با آمرزش گناه برمی‌گردد.

یعنی از برکات زیارت امام رضا علیه السلام غیر از ثواب زیارت گناه زدایی و غم زدایی است. دیده‌اید بعد از زیارت دعایی می‌خوانید که در آن دعا دعای استغفار است موارد فراوانی از استغفار در آن آمده است. هر وقت مشرف می‌شوید آن را با دقت بخوانید که خیلی نکات مهمی در آن دعای بعد از زیارت هست.  هر بندش دنیایی از معرفت است.

درباره نکته رئوف بودن امام روایتی است که مرحوم شیخ صدوق در امالی خودش نقل می‌کند در کتاب عیون اخبار الرضا نقل می‌کند روایت جالبی است که اربابی با غلامش از بلخ آمده بود آمده بودند خدمت حضرت رضا علیه السلام در حرم. ارباب جلو ایستاده بود و غلام هم پشت سر مشغول نماز شدند و نماز که تمام شد آداب زیارت را کامل به جا آوردند بعد هم هر دو به سجده رفتند.

خود امام رضا علیه السلام فرمودند که نزدیک‌ترین حالت بنده به خدا حالت سجده است در طول شبانه روز یک سجده طولانی داشته باشید چه در نماز چه در غیر از نماز. درباره رکوع اینطور نیست رکوع حتماً باید در نماز باشد. اما سجده در غیر از نماز هم ورود دارد. رسول خدا هم تاکید کردند کسی که سجده طولانی داشته باشد در بهشت همسایه من است.

بعد از اینکه آن دو سر از سجده برداشتند ارباب به غلامش گفت همین الان به دل من افتاد چون تو مدت‌هاست که خدمت من را کردی آزادت کنم. کنیزی هم دارم او را آزاد می‌کنم و به عقد تو در می‌آورم. باغی هم در بلخ دارم آن باغ را هم به تو می‌بخشم که با آن کنیز که همسرت شد بروید آنجا و زندگی خوبی داشته باشید.

ارباب دید این غلام شروع کرده به گریه کردن. پرسید مگر خبر بدی به تو دادم که گریه می‌کنی! گفت گریه‌ام برای این است که الان در سجده از امام رضا خواستم چه می‌شد که این ارباب مرا آزاد کند و آن کنیز را به ازدواج من در بیاورد و باغش را به من بدهد. همین سه چیز را من از امام رضا خواستم.

خدا رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمودند به اینکه همه  ائمه ما رئوف هستند اما رافت امام رضا محسوس است. شما فی المجلس به دستش می‌آوری. همانجا که هستی وجودت را می‌گیرد. انشالله به زودی زیارت حضرت نصیب همه ما بشود. و از برکات امام رئوف و امام رضا سلام الله علیه بهره‌مند باشیم انشاالله.

راجع به هویت ایران گفتم خوب است که بحث را به مناسبت های هفته در همین مسیر پیش ببرم. خیلی مختصر نکاتی را عرض می‌کنم.

چون لغو نهایی کاپیتولاسیون در سال ۵۸ و لغو امتیاز تنباکو در سال ۱۲۷۰ و ۲۵ اردیبهشت روز زبان فارسی و آغاز هفته جمعیت است و هر چهار تای این مناسبت‌ها به نحوی به هویت ملی و دینی ما برمی‌گردد. یکی از مباحث مهم در حوزه علوم جامعه شناسی موضوع هویت ملی یک کشور است و انعکاس آن در فرهنگ و تاریخ و سیاست مردم.

این مسئله بعد از انقلاب اسلامی هم حساسیت بیشتری پیدا کرد و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست. حضرت آقا فرمودند یکی از وظایف ما این است که متوجه به خود و خودی خود باشیم. ملت ایران هویت خود را بایستی فراموش نکند. اگر هویت خود را فراموش کرد ضربه خواهد خورد. سیلی خواهد خورد. عقب خواهد ماند.  ایران ما یک هویت دو لایه ملی و اسلامی دارد.

کاپیتولاسیون قانونی بود که اتباع خارجی را بر اتباع کشور برتری می‌داد. با همین قانون بیگانگان هر کاری دلشان می‌خواست می‌کردند و منابع و ذخائر کشور را غارت می‌کردند  از بین می‌بردند و به اصل حاکمیت و استقلال کشور هم خدشه وارد می‌کردند و کشور را بی‌هویت می‌کردند. این بی‌هویتی برای مردم خیلی سخت و گران بود. برای همین در طول تاریخ عکس‌العمل نشان دادند اما کاری پیش نرفت. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۴ اردیبهشت ۵۸ پس از گذشت مدتی از انقلاب حق کاپیتولاسیون و همه ملحقاتش لغو شد.

نکته مهم این قانون از بین بردن استقلال و بی‌هویت کردن ملت‌ها و دولت‌ها بود که تلاش دائمی کشورهای استعماری و استکباری است برای گسترش سلطه‌گری خودشان. ایران قبل از انقلاب را ببینید تاریخ را مطالعه کنید چه بلایی بر سر ایران آوردند. سران کشورها می‌آمدند ایران جلسه می‌گذاشتند و تصمیمی گرفتند و می‌رفتند شاه مملکت خبر نداشت. خبرش نمی‌کردند تره برایش خرد نمی‌کردند. هویت و استقلال ایران را از بین برده بودند. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکست خوردند و یک سیلی محکمی استکبار به ویژه آمریکا از انقلاب خورد. هیمنه‌اش از بین رفت؛ و تلاش اصلی او بعد از این قصه از بین بردن اولاً و اگر نتوانست مهار کردن و اگر نتوانست استحاله از درون و تغییر نگرش و باور به ارزش‌های انقلاب بوده است یعنی همین هویت زدایی. از بین بردن استقلال همه جانبه کشور.

 لذا بر ما سخت گرفتند و تحریم کردند و جنگ راه انداختند و ترور کردند اما مردم ما آمریکا را از عمق جان می‌شناسد که چه موجود پلید و فریبکاری است که به دوستان و هم پیمانان قدیمی‌اش هم رحم نمی‌کند. لذا پاسخ ملت ایران همیشه با صلابت تمام به همه فشارهای بیگانگان و مستکبران به خصوص نماد استکبار یعنی آمریکا مرگ بر آمریکاست.

امروز چهره منفور و خبیث آمریکا برای همه ملت‌ها آشکار شده برای ملت ما بیشتر؛ ولو عده‌ای که همه چیز خودشان را و قبله آمال خودشان را آمریکا می‌دانند بزکش می‌کنند و به جای توجه به درون حل مشکلات کشور را به کاکل او گره می‌زنند و گرفتاری‌ها را بیشتر می‌کنند و فرصت سوزی می‌کنند.

اما مسیر مستکبرین برای از قدیم الایام برای مردم ما روشن است. مگر با توتون نمی‌خواستند مردم ما را زیر یوغ خودشان ببرند. که آن عالم بصیر و مجتهد سترگ قیام و اقدام کرد و قرارداد ننگین رژی نقش مستعمره کردن ایران در مقابل پرداخت سالانه ۱۵ هزار لیر به ایران را داشته می‌خواستند با همین مقدار پول ایران را مستعمره کنند. همان کاری را که انگلستان سال‌ها قبل با  هندوستان کرد. به همین روش آنجا را مستعمره خودش کرد و سالیان سال ز آنجا بهره‌برداری کردند.

امین السلطان دزد رشوه خوار با بی‌عرضگی شاه خیانتکار دست به دست هم دادند برای بیچاره کردن مردم. میرزای شیرازی جلو آمد و جلوی این کار را گرفت. و این کار او چه ثمرات بزرگی برای ایران داشت. یکی از ثمرات مهم آن رواج مبارزه با غرب زده‌ها بود که بحث خودش را دارد.

خلاصه با خرید و فروش تنباکوی ایران می‌خواستند استقلال و هویت ایران را از بین ببرند. ۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰این امتیاز لغو شد.

این‌ها از هر روزنه‌ای که پیدا کنند استفاده می‌کنند مستقیم یا توسط عوامل داخلی نفوذی که کشور را وابسته کنند و سعی می‌کنند از استقلال بیندازند. هویت ملی و مذهبی را از بین ببرند مثلاً زبان فارسی. ۲۵ اردیبهشت روز فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است. از همین زبان برای بی‌هویت کردن جوامع خیلی استفاده می‌کنند. یادم است چند سال قبل راجع به بلایی که سر ترکیه با انقلاب حروف درآوردند اینجا نکاتی را عرض کردم. زبان فارسی علاوه بر اینکه زبان دوم جهان اسلام و شیعه است، زبان مادری بسیاری از دانشمندان اسلامی در طول تاریخ بوده.

زبان یعنی فرهنگ یعنی آداب و رسوم باورها و اعتقادات یک کشور. اگر زبان آسیب ببیند فرهنگ یک ملت آسیب دیده است لذا دشمنان ایران اسلامی و عناوین مختلف هویت جعلی و بیگانه از سرزمین مادری درست می‌کنند. همان کاری که در دوران پهلوی انجام گرفت که هویت ایرانی را منحل کرد و ایران باستان را در مقابل اسلام و فرهنگ اسلامی قرار داد.

باید با هوشیاری به زبان فارسی و حفظ آن توجه کرد. رهبر معظم انقلاب زبان فارسی را به عنوان مدل جهانی معرفی می‌کند؛ بعد یک عده تلاش دارند که فرهنگ غرب و لغات و اصطلاحات غربی را در جامعه رواج دهند.  این انحراف است.

بعد به انقلاب تهمت می‌زنند که زبان مادری اقوام مختلف را جمهوری اسلامی از بین برد. در حالی که حمایت از فرهنگ اقوام ایرانی از روز اول در دستور کار قرار داشت. در اصل ۱۵ قانون اساسی آموزش زبان مادری را در مدارس و دانشگاه‌های مناطق قومیتی مجاز دانستند. دائم تهمت می‌زنند.

آقا در بیانشان فرمودند باید زبان فارسی در خدمت انتشار علم به عنوان زبان علمی مطرح شود. البته باید دوستداران فرهنگ اسلام و انقلاب و ایران به جد این مسائل را دنبال کنند و گفتمان سازی لازم را در این زمینه داشته باشند.

فردوسی تلاش کرده زبان فارسی را حفظ کند و بالاتر ثمرات تمدنی و فرهنگی ایرانی را هم حفظ کند. اگر با فردوسی آشنا شوید آنچه دیگران درباره او می‌گیرند خواهید دید که دروغ است. شاهنامه پر از اسلام است.

راه تقویت زبان فارسی هم این است که فرهنگ مطالعه در بین مردم به خصوص کودکان و نوجوانان توسعه پیدا کند. بچه‌ها را باید از کودکی به مطالعه عادت داد. و کتابخوانی را در آنها نهادینه کرد که همه خانواده‌ها و پدر و مادرها موظفند این کار را بکنند. بچه‌هایتان را از کودکی به کتاب عادت دهید. اسلام به مسئله علم و علم آموزی و مطالعه اهمیت داده است.

ایام اردیبهشت ماه که می‌شود هر سال نمایشگاه بین المللی کتاب رنگ بوی تازه‌ای به فضای فرهنگی کشور می‌دهد که یکی از رویدادهای مهم فرهنگی که هویت سازی هم دارد و انقلاب اسلامی هم به آن خیلی اهتمام داشته و در تقویت آن هویت ملی و مذهبی نقش جدی دارد همین بحث کتاب و کتابخوانی است که باید از این فرصت استفاده کرد و جوان‌ها را با مواریث خودمان در ادبیات و تاریخ و شخصیت‌ها و حوادث مهم آشنا کنیم.

الان شما بپرسید از خیلی از دوستان جوان شاید این نکات را ندانند درباره نهضت‌هایی که در این سال‌های اخیر و معاصری که برای ما پیش آمد . مثل نهضت تنباکو نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت و نهضت ۱۵ خرداد و ۱۹ دی و امثال این‌ها و حماسه دفاع مقدس؛ این‌ها هم تاریخ هستند هم اشاره به هویت ملی و اسلامی دارند هم روحیه ایمانی و اقتدارآفرینی را تقویت می‌کنند و امید آفرین هستند و جریان ساز هستند و اثرگذارند این‌ها را باید تشویق کرد.

البته متصدیان و مسئولان نمایشگاه هم که برگزار می‌شود باید مواظبت کنند عناصری چهره فرهنگی این مهم را مخدوش و بی‌اثر نکنند. تاکیدات رهبر معظم انقلاب هم درباره کتاب و کتابخوانی الی ماشاءالله است. به یکی دو نمونه اشاره می‌کنم.

«ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را باید بهار کتاب نامید دلم می‌خواهد شما جوان‌ها واقعاً کتاب بخوانید». یا فرمودند «یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه این است که تبلیغات کتابخوانی همه گیر شود باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند. کتاب از دست جوان نیفتد. یکی از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلی‌ها تنبلی در خواندن کتاب است. هیچ چیزی جای کتاب را پر نمی‌کند باید جامعه با کتاب انس بگیرد». این‌ها مواردی است که ایشان گفتند.

البته نقش دستگاه‌ها در کتابخوان کردن مردم علاوه بر خانواده‌ها کم نیست. باز ایشان تذکر دادند که «بیشتر از همه توصیه ما به کسانی است که با طبقه جوان و نوجوان سر و کار دارند این‌ها بایستی زمینه کتابخوانی را برای جوان و نوجوان فراهم کنند. کتاب‌های خوب را در اختیارشان بگذارند ».

عنصر دیگری که دشمن خیلی روی آن کار می‌کند برای از بین بردن هویت و استقلال کشور خانواده و جمعیت است. ۲۴ اردیبهشت آغاز هفته جمعیت است. مسئله مهمی که هم بعد ملی دارد هم مذهبی. اگر از قوی شدن کشور می‌گوییم و تاکیدی که حضرت آقا دارند که قوی شدن کشور جزو هدف‌های ماست همه باید بدانیم که این هدف را قرآن برای ما ترسیم کرده وقتی نعمت‌های خدا را شمارش می‌کند یکی از نعمت‌های الهی را کثرت جمعیت می‌داند. «وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ». آیه ۸۶ اعراف می‌فرماید شما کم بودید ولی پروردگارتان شما را زیاد کرد.

یعنی توجه داشته باشید کثرت جمعیت یکی از عمده‌ترین مؤلفه‌های قدرت و اقتدار و پیشرفت کشور است. استقلال و هویت را تقویت می‌کند. حضرت آقا فرمودند امروز حفظ جمعیت جوان کشور یکی از ابزارهای قدرت است و بعد هم هشدار دادند که سیاستی وجود دارد که این نعمت وجود جوانان انبوه و فراوان را از ملت ایران سلب کند.

دوستان خوب دقت کنند نرخ باروری پایین آمده است خطر پیر شدن جمعیت و سیاهچاله جمعیتی جدی است که در بعضی از مناطق واقع شده است. برای برون رفت از آن هم مقدار کمی وقت و فرصت باقیست که باید غیر از روز و هفته در تمام سال به مسئله جمعیت پرداخت و فقط شعار نداد. مسئله وام ازدواج و اشتغال و مسکن و تسهیلات فرزندآوری و امثال این‌ها را باید جدی بگیرند.

خلاصه اینکه جمعیت ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با هویت ملی ما دارد. همه باید در مسیر حفظ هویت ملی و مذهبی ایران اسلامی تلاش کنیم. دشمنان ما نابودی ما را می‌خواهند. روزی که خیال می‌کردند ما ضعیف هستیم به آن سگ تعلیم دیده خودشان دستور دادند که به ما حمله کند و به فضل الهی و شجاعت مردان و زنان غیور و رشادت و از خود گذشتگی اقشار مختلف کشورمان چنان قوی شدیم که امروز درخواست می‌کند از ما به یمنی که مستقل است و با رشادت تمام میدان را دارد اداره می‌کند بگوییم آمریکا را نزند.

این عزت و اقتدار را باید حفظ کرد. برای ما که قدرت و توان ما را می‌داند هر روز رجزی می‌خواند نتوانست در مقابل یمنی که وضعیت او را همه می‌دانند از نظر دارایی و وضعیت کشوری که دارد نتوانست در مقابل او مقاومت کند و اعلام آتش بس کرد. جواب رجزهای از روی عجز او برای ما شعارهای از روی غیرت و عزت ماست که هر روز جمعه آمریکا را لعن می‌کنیم. و کلب معلم و سگ تعلیم دیده او اسرائیل را هم فراموش نمی‌کنیم. ولو انگلیس به حمایت او بیاید.

با دشمنی‌های دشمن باید کاملاً آشنا شویم. همه ما دشمن شناسی مان انشالله قوی هست اما آیا دشمنی شناسی ما هم قوی است؟ اتفاقا در مسیر هویت زدایی در این روزها شروع کرده به بازی جدیدی اینکه بین ایران و کشورهای عربی و همسایگانی که داریم شکاف و بی‌اعتمادی درست کند. حرف باطلی را راجع به خلیج همیشه فارس زده است. بنده چون هفته قبل مفصل راجع به خلیج فارس صحبت کردم دیگر تکرار نمی‌کنم. اما این را تکرار می‌کنم؛ و آن این است که خلیج فارس از قبل خلیج فارس بوده، هست و خواهد ماند.

نگذارید با ترفندهای جدید رسانه‌ای و پروپاگاندا در اراده آهنین شما رخنه کنند. گاهی از مسائل و مشکلات داخلی که برای هر کشوری پیش می‌آید برای ضربه زدن به انسجام و اتحاد مردم استفاده می‌کنند.

امروز مسئله کمبود آب مشکل برق و بعضی از مشکلات ساختاری در تولید آب و برق مورد نیاز که ریشه همین کمبودها هم خود دشمنان هستند که تحریم کردند و جلوی ورود مواد اولیه و سایر نیازها را گرفتند همین انرژی هسته‌ای که برق کشور را تامین می‌کند و امثال این‌ها را نمی‌گذارند که تامین شود و از طرف دیگر مردم را هم تحریک می‌کنند بر علیه ؛ این موارد را بهانه می‌کنند که مردم را در مقابل هم و در مقابل دولت قرار دهند و دو قطبی درست می‌کنند و ناراحتی‌ها را تشدید می‌کنند.

باید مواظب بود در زمین دشمن بازی نکرد. ما مشکل آب و برق داریم. باید مدیریت بحران کنیم و مردم ما هم نشان دادند که در مدیریت بحران توانمند هستند. بله دولت و دستگاه‌های مسئول هم باید به وظایف خود درست عمل کنند. اولاً اطلاع رسانی درستی داشته باشند و به موقع اطلاع دهند.

ثانیاً عدالت در نحوه توزیع و مصرف را رعایت کنند که اجحافی صورت نگیرد. رعایت حال کم مصرف‌ها و مستضعفان و مستمندان را داشته باشند. بعضی از مناطق نسبت به بعضی از مناطق دیگر رابطه درست نیست. انسان می‌بیند که بعضی از دست‌ها به وضوح برای همین امور شیطنت می‌کنند. دست آن کسانی که در این دستگاه‌ها می‌خواهند سوء استفاده کنند و با این مشکلی که وجود دارد در جامعه تنش ایجاد کنند و زحمت ایجاد کنند دست آنها را باید از این دستگاه‌ها قطع کرد. و نگذاشت که جولان بدهند.

در همین استان خودمان هم مسائل آب و برق وجود دارد. نیروگاه منتظر القائم آبی را که مصرف می‌کند عزیزان رسیدگی کنند. خلاصه مردم را در خلا نگه ندارید شفاف سخن بگویید و طبق گفته‌ها عمل کنید.

 در آستانه شهادت خادم ملت خادم الرضا شهید جمهور هستیم که امیدوارم برنامه‌های مفیدی برای تجلیل از این شهید و همراهانش دیده شود. در نوبت دیگر با قید حیات مفصل انشاالله صحبت خواهم کرد. بعضی‌ها در بیان مطلب نسبت به ایشان راجع به این شهید بزرگوار بی‌انصافی دارند که عرض خواهم کرد.

پیام حضرت آقا هم راجع به صدمین سال باز تاسیس حوزه‌های علمیه که مسیر تحولی آینده را ترسیم کردند مطالب مهمی داشت که وقتمان گذشت و فرصت بیان نیست.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾