به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، پنجاهونهمین جلسه سلسله درسهای اخلاق آیتالله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، با محوریت شرح وصایای رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله به صحابی بزرگوار، جناب ابوذر غفاری، شامگاه چهارشنبه در مصلای امام خمینی (ره) کرج برگزار شد.
ترک زینت دنیا شرط ورود به وادی بندگی خدا
در جلسهی هفتگی درس اخلاق، آیتالله حسینی همدانی، امام جمعه کرج، با اشاره به بخشی از وصایای پیامبر اکرم (ص) به ابوذر، ضمن تبیین جایگاه «ترک زینت دنیا» در مسیر قرب الهی، بر ضرورت اصلاح نگاه متدینین نسبت به دنیا، آخرت، ظاهر آراسته و مفهوم حقیقی دعا تأکید کرد.
آیتالله حسینی همدانی با محور قرار دادن حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، عبور از زینتهای دنیوی را لازمهی رسیدن به کرامت و بزرگی در آخرت دانست و تصریح کرد: کسی که به زرق و برق دنیا دل ببندد، راه بندگی را گم میکند و از مسیر ولایت الهی دور میماند. وی افزود که رهایی از وابستگیهای ظاهری، نقطه آغاز ورود به دایرهی دوستان خداست.
زینت برای خدا، نه برای هوای نفس
وی با بازخوانی برداشتهای نادرست از مقولهی «زهد»، تأکید کرد که آراستگی ظاهری اگر با نیت خدایی باشد، نهتنها دنیاطلبی نیست، بلکه خود عملی مستحب و در شمار عبادات است. به گفتهی او، زهد به معنای ژولیدگی و بینظمی نیست و مسلمانِ مؤمن، باید با ظاهری آراسته، مرتب و معطر در اجتماع حضور یابد.
امام جمعه کرج با انتقاد از تلقیهای افراطی برخی متدینین اظهار داشت که پوشیدن لباس تمیز و خوشدوخت، یا استفاده از عطر و نظافت، اگر برای خشنودی خداوند باشد، از مصادیق آخرتگرایی محسوب میشود، نه دنیاطلبی.
زینت درون خانه؛ عبادتی مغفول
آیتالله حسینی همدانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که در آن با لباسی رنگی در منزل ظاهر شدهاند، تأکید کرد که زینت برای خانواده نیز عبادت محسوب میشود. وی با بیان این نکته که بیتوجهی به آراستگی در زندگی زناشویی میتواند زمینه انحرافات اخلاقی را فراهم کند، بر لزوم حفظ نشاط و محبت در فضای خانه تأکید کرد.
وی با اشاره به توصیههای روایی درباره دیدار دوستان، افزود که مؤمن باید با لباس مرتب، بوی خوش و ظاهر آراسته به دیدار برادر دینی خود برود. از منظر وی، اینگونه معاشرتها اگر با نیت قرب الهی انجام شوند، ثواب اخروی داشته و باعث تقویت ارتباطات سالم در جامعهی ایمانی خواهند شد.
امام جمعه کرج با ابراز تأسف از فاصلهگرفتن برخی از دینداران از مبانی اصیل اسلام در سبک زندگی گفت: بخشی از برداشتهای نادرست درباره دنیاگریزی، حاصل بیاطلاعی از معارف دینی است. وی تأکید کرد که مجالس مؤمنان باید شاد، منظم و خوشبو باشد تا انس و الفت در بین اهل ایمان افزایش یابد.
دعا؛ نمک غذا، نه اصل غذا
بخش دوم سخنان آیتالله حسینی همدانی به موضوع دعا اختصاص داشت. وی با تشبیه دعا به نمک در غذا، بیان کرد که دعا در صورتی مؤثر است که با نیکوکاری، تقوا و عمل صالح همراه باشد. به گفتهی او، صرف دعا کردن، بدون اصلاح رفتار، مانند پرتاب تیر بدون زه است؛ حرکتی بینتیجه و بیجهت.
وی افزود: در حالیکه دعا یکی از ارکان بندگی است، اما نباید تصور شود که تکرار طولانی آن بدون زمینه عملی، باعث استجابت میشود. او دعا را اظهار عبودیت، عجز و فروتنی در برابر خدا دانست که باید با معرفت و نیت خالص همراه باشد.
سطح دعاها، بازتابی از رشد روح
آیتالله حسینی همدانی با اشاره به مراتب مختلف خواستههای انسانی، بیان کرد که دعاها نیز بسته به سطح معرفت افراد متفاوت است. در نگاه او، کسی که فقط خواستههای مادی دارد، در سطح ابتدایی بندگی است، اما مؤمنِ رشدیافته، قرب الهی، طهارت روح، توفیق خدمت و رهایی از گناه را از خداوند طلب میکند.
وی افزود که همانطور که سطح ایمان افراد متفاوت است، خواستهها نیز از امور دنیایی تا مفاهیم بلند معنوی گستردهاند.
درخواست از خدا؛ نشانه ایمان است
در بخش دیگری از بیاناتش، امام جمعه کرج به نقل روایتی از حضرت موسی (ع) پرداخت که در آن خداوند حتی برای نمک خمیر و علف گوسفند هم دعا را لازم میداند. او تأکید کرد که همهی نیازها باید از خداوند طلب شود، نه از غیر او؛ چراکه امید بستن به غیر خدا، نوعی بیاعتمادی به ربوبیت الهی و مصداق شرک است.
وی با اشاره به روایت معروف از امام صادق (ع) گفت: خداوند به عزت و جلال خود قسم خورده که کسی که به غیر او امید ببندد را خوار خواهد ساخت.
دعای بیعمل، عبودیت بیاثر است
در جمعبندی مطالب، آیتالله حسینی همدانی اظهار داشت که دعا باید با عمل همراه باشد. وی با تمثیل تیر و کمان، بیان کرد: همانطور که تیر بدون زه به هدف نمیرسد، دعای بدون نیت و عمل صالح نیز راهی به سوی استجابت نخواهد برد. از این رو، ایمان و نیکی، پیششرط اصلی تأثیرگذاری دعاست.