متن کامل خطبه نماز جمعه 28/۱۰/۹۷
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
ایهاالمومنون و المومنات أوصيكم و نفسی بتقوى اللَّه. اهل تقوا برای فقرزدائی جامعه از هیچ کوششی دریغ ندارند، یکی از راهها انفاق است؛ و به بیان قرآن کریم از آنچه خدای تعالی روزی آنان کرده است انفاق میکنند. در آیه 3 سوره بقره فرمود: متقین کسانی هستند که «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون».
بحث پیرامون موضوع مهم انفاق و نقش فراوان فردی و اجتماعی آن در رشد فضائل انسانی و تقویت توان اقتصادی محرومین بود. با انفاق قسمتی از سرمایه در جامعه به گردش میافتد. در جلسه قبل به تعدادی آیات شریفه که اهمیت و نقش انفاق را بیان میکرد و حالات مختلف انفاق که پرداخت در روز، در شب، در حال خوشی، ناخوشی، انفاق آشکار و پنهان، انفاق دائمی و مستمر و امثالذلک اشاره کردم.
در این نوبت به حول الهی به تعدادی از روایات این باب میپردازم. امام صادق -علیهالسلام- فرمودند: مؤمن كسى است كه … زيادى مالش را انفاق كند. (وسائل ج 11/ 147) پس یکی از نشانههای ایمان انفاق است.
توجه کنید: اینکه انسان بتواند از نعمتهایی که خداوند در اختیار او گذاشته به دیگران بدهد خودش نعمت است و باید قدردان آن بود. همه کس توان انفاق مالش را ندارد. امیرالمؤمنین -علیهالسلام- فرمودند «إنّ إنفاقَ هذا المالِ في طاعَةِ اللّه ِ أعظَمُ نِعمَةٍ» بخشيدن مال دنيا در راه خدا، بزرگترين نعمت است. (غرر الحكم/ 101)
و همیشه باید یادمان باشد که شکر نعمت، نعمت را افزایش میدهد؛ و از طرف دیگر مولانا علی بن ابیطالب در غررالحکم فرمودند: شكرگزار (نعمت خدا) نخواهد بود، مگر آن كس كه دست دهنده داشته باشد. یکی از ویژگیهای انبیاء الهی انفاق است.
رسول خدا -صلیاللهعلیهوآله- فرمودند: ما (پيامبران) براى جمع مال مبعوث نشديم، بلكه براى انفاق مال مبعوث شديم. (مشكاة الانوار/ 183) در فرهنگ دینی ما که ابتلا و آزمایش فصل مفصلی دارد یکی از وسائل آزمون، مال است.
امیرالمؤمنین -علیهالسلام- از قول رسول خدا در خطبه 156 فرمودند «یا علیُّ اِنَّ القومَ سَیُفتَنُونَ باموالِهِم..» اى على! پس از من، مسلمانان با اموالشان آزموده شوند؛ و مرحوم صدوق در کتاب خصال از امام صادق -علیهالسلام- نقل میکند: خدا بندگان را به چيزى سختتر از دادن مال نيازموده است. معلوم میشود کسیکه اقدام به انفاق میکند اولاً اهل تحمل و صبر است و ثانیاً دارای اعتقاد صادقی است و یقین دارد که خداوند تعالی از خزانه غیبش جبران میکند آنچه را پرداخته است.
مرحوم امینالاسلام طبرسی در تفسیر مجمعالبیان از قول رسول خدا نقل میکند: ندا دهندهاى هر شب چنين ندا مىکند: خدايا به انفاق كننده عوض ده! و منادى ديگرى چنين ندا میکند: خدايا مال بخيل را تلف كن. آنچه انفاق را از بین میبرد منت گذاشتن است که باید به شدت از آن احتراز کرد و با اخلاص و توجه اقدام کرد تا خداوند پاداش فراوان اعطاء کند.
گاهی ما برای کمک به دیگران برای خودمان شرایطی و قواعدی درست میکنیم درحالیکه از ما چیز دیگری خواسته شده. در کتاب شریف تحف العقول از امام حسين -علیهالسلام- نقل میکند: مردى در حضور امام حسین -علیهالسلام- گفت: كار نيك اگر در حقّ كسى صورت بگيرد كه شايستگى آن را ندارد، تباه شده است؛ امام فرمود: چنين نيست، بلكه كار نيك همچون بارانى پر بارش است كه نيكوكار و بدكار هر دو را برخوردار مىسازد.
برای خودمان محدودیت درست نکنیم، بله در مواردی از نظر فقهی داریم که باید فلان مال حتماً به اهل ایمان و نمازخوان داده شود؛ اما این قاعدهی همیشه نیست. میدانستید در تعلیمات دینی ما به ما میگویند اگر مال داشته باشی و انفاق نکنی مثل کسی هستی که اصلاً مال نداشته.
امیرالمؤمنین-علیهالسلام- در غررالحکم فرمودند: مال داری كه انفاق نكند، مال نداشته است؛ یعنی همهاش وزر و وبال بوده است. چون کسی که مالی را انفاق میکند در حقیقت آن مال باقی مانده است و آنچه نگهداری میشود و در راهش مصرف نمیشود، کانَّ فانی شده است؛ بنابراین کسی که فانی را روزی خود کند چیزی به دست نیاورده است.
و در بیان دیگری در غررالحکم فرمودند: مال تا آن زمان كه از تو دور نشده (انفاق نشده) است، به تو سودى نمىرساند. بیشتر کسانی که موفق به انفاق نیستند چون فکر میکنند با انفاق مالشان از بین میرود درحالیکه این بدگمانی به خداست. امام صادق -علیهالسلام- فرمودند: نبخشيدن آنچه موجود است از بدگمانى به معبود است. از اين تصوّر باطل كه خداوند جاى آن را پر نمىكند و عوض آن را نمىدهد. (بحار/ج 68)
در تفسیر مجمعالبیان مرحوم طبرسی نقل میکند: ابوذر غفارى مىگويد: پيامبر در سايه كعبه نشسته بود كه به نزد او رفتم تا مرا ديد كه به سوى او مىروم فرمود: به پروردگار كعبه سوگند، آنان زیانکارتریناند! به پروردگار كعبه سوگند، آنان زیانکارتریناند، پس مرا اندوهى فراگرفت و به نفس نفس افتادم و با خود گفتم: شايد از من كار بدى سرزده است، گفتم: پدر و مادرم به فدايت، آنان كيانند؟ فرمود: بيشترِ مردم، مگر اينكه اموال را در ميان بندگان خدا همين طور و همين طور و با اين دست و آن دست پخش كنند (و كسى را نيازمند نگذارند) و كمند اين كسان.
و آخرین روایت که بسیار زیباست از مولانا امیرالمؤمنین -علیهالسلام- که در کلمات قصار 254 نهجالبلاغه فرمودند: «يا ابن آدمَ كُن وَصيَّ نفسِكَ، وَ اعمَل في مالك ما تُؤثِرُ اَن يُعمَلَ فيهِ مَن بَعدِكَ» اى پسر آدم! خود وصىّ خود باش و با مالت همان كار را بكن كه دوست دارى پس از تو بكنند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی
و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد
والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین به شدت از زبانشان مواظبت میکنند. علی -علیهالسلام- در حکمت 57 از حکم نهجالبلاغه فرمودند «اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ» زبان را اگر به حال خود رها كنند، چون درندهاى است كه مىگزد.
سبع یعنی حیوان درنده، حضرت زبانی که تحت کنترل عقل نباشد را تشبیه کردند به حیوان درندهای که باعث نابودی صاحبش میشود؛ بنابراین باید قدر سکوت را باید دانست که سلامتی در سکوت است مگر جایی که وظیفه سخن گفتن است. سخن گفتن نشانه انسان است که خدای تعالی بعد از خلقت به انسان بیان را آموخت.
انسان میتواند با زبانش بهشت فراهم کند و میتواند خود را جهنمی کند. راه نجات، حفظ و کنترل آن است. زبان منشأ گناهان بسیار است. راجع به گناهان زبان قبلاً سخن گفتیم خدایا تقوای ما را زیاد و قدرتی عنایت فرما که زبان خود را حفظ کرده در مسیر صلاح و رستگاری بکار بندیم.
روز شنبه 29 دی 12 جمادیالاول به روایت 75 روز شهادت زهرای اطهر -سلاماللهعلیها- است. درک دریای بیکران ابعاد وجودی آن بانوی مکرمه مقدور غیر معصوم نیست. آنچه بیان میشود گوشهای از فضائل است که از طریق خودشان قابل فهم شده است.
و الا شما زیارت نامهی حضرت را بخوانید و در آن تأمل کنید و ببینید چه مطالب سنگینی دارد. خدای تعالی او را قبل از اینکه خلقش کند از او امتحان گرفته؛ که توضیح بعض فقرات آن مقدمات طولانی میخواهد. توجه و دقت در فرازهای خطبهی معروف حضرت به نام خطبه فدکیه، پر است از معرفت و بصیرت بخشی، مخاطب خود را از ریشهی انحراف که کنار گذاشتن معصوم از اداره جامعه است به خوبی آگاه میکند.
در قالب خطبه، تهدیدات و مشکلاتی که بعد از ارتحال رسول خدا گریبان جامعه مسلمین را گرفت بیان کردند. یکی از بزرگترین انحرافات که تا امروز هم باقی مانده است نفی حاکمیت خدا بهواسطه حکومت بشری است. تصمیمات شخصی به جای حکم دین و قرآن، همان حکومت مردم بر مردم که نتیجهاش نظام سکولاریسم است.
وقتی بر اثر غفلت، اداره امور دنیوی مردم به عقل عاقلی سپرده میشود که دچار امیال و خواستههای نفسانی است و شریعت کنار گذاشته میشود، به بیان صدیقه طاهره نتیجهاش این میشود که قسمتی از حرام و حلال جایشان به خاطر مصلحت اندیشی افراد غیر معصوم عوض میشود و در دین چیزهایی داخل میشود که نباید. مثلاً حکم قصاص را نادیده میگیرند. کانَّ خدای تعالی فراموش کرده بودند در بعض جاها تخفیف قائل شوند.
بزرگترین اشتباه مسلمانان در آن زمان کنار گذاشتن کسی بود که از طریق غیب از خداوند حکم میگرفت و به باطن قرآن آشنا بود و بدون هوای نفس میتوانست قوانین مورد نیاز را به بشر برساند و عملی کند. به بهانه رأی مردم، حکم خدا را و حاکم الهی را کنار زدند. میگفتند رسول خدا از بین ما رفت پس وحی قطع شده. لذا باید در جریاناتی که پیش میآید با عقل خودمان تصمیم بگیریم.
غافل از اینکه خداوند نظامش را بدون برنامه خلق نکرده تا دیگران بخواهند با صلاح دید خودشان برای آن تصمیم بگیرند. خلیفه با بیان اینکه مردم مرا انتخاب کردهاند و نمیشود خواست مردم را نادیده گرفت بر حکومت ماند، با اینکه در حضور مردم اقرار کرد که نمیتواند به روش پیامبر حکومت کند و اختیار نفس خودش را ندارد.
در این مقطع زهرای اطهر با صلابت تمام و موضع گیری صریح از ولایت و جانشین پیامبر دفاع کردند. با قاطعیت تمام و غیر منعطف، در مسیر حاکمیت حق و آرمانهای ناب و ارزشهای اصیلِ دینی تلاش کرد و بر سر اصول سیاسی اسلام مصلحت اندیشی نکرد و در این راه خودش و طفل در شکمش به شهادت رسیدند.
آمد پشت در عرضه داشت من فاطمهام دختر پیامبر، خانه وحی را میخواهید بسوزانید؟! لگدی به در زده شد! صدای فاطمه بلند شد که «یا فِضَّه خُذِینِی». در مقاتل می خوانید که از زهرای اطهر بین درودیوار عصاره گیری کردند.
به هر تقدیر حکومت خدا بر مردم را کنار زدند و جای آن حکومت مردم بر مردم را ایجاد کردند که تبعات آن امروز در جهان کاملاً مشهود است. در حکومت الهی حاکم کسی است که قدرتی ندارد و خود را بدهکار مردم میداند و از خدا ترس دارد و مردم را بندگان خدا میداند که دربارهی آنان مورد سؤال قرار میگیرد و بازخواست میشود. این مردمسالاری واقعی است.
وجود امام معصوم -علیهالسلام- که خداوند او را معین کرده پراکندگی و تفرقه را از بین میبرد، ریشه هرج و مرج خشک میشود و هر کس نمیتواند بگوید من درست میگویم و من حق هستم؛ و بعد در دوران غیبتِ معصوم، فقیه جامعالشرائط که علم و فقاهت او جای علم امام و تقوا و عدالت او جای عصمت امام را میگیرد، اداره امت را به دست میگیرد و عهدهدار وظایف اداره جامعه میشود.
یعنی همان که صدیقه طاهره فرمودند که «وَ طَاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّة» پيروي از ما اهل بيت را براي انتظام امر امّت و «وَ إِمامَتَنا أَماناً مِنَ الفُرقَةِ» و امامت ما را براي حفظ از آفت پراكندگي و تفرقه قرار داده شده؛ یعنی اگر ولایت ما را بپذیرید و حول محور ما حرکت کنید جامعه در امن و آرامش خواهد بود.
وجود ولی فقیه همین نقش را دارد و ما به خوبی در دوران انقلاب اسلامی و بعد در مسائل مهمی که اتفاق افتاد تا امروز این فقره از کلام فاطمه زهرا را به خوبی درک کردیم که وجود رهبری چه نقش راهبردی برای نظام داشته است.
انقلاب جریان جدیدی در نظام اداره کشور به وجود آورد و حکومت فرد را تبدیل به حکومت مردم کرد اما نه از آن قسم که در دنیا مرسوم است. آن روز به امام جامعه تاختند. امیرالمؤمنین را خانه نشین کردند؛ و اتفاقاً امروز هم شبیه همان هجمهها از طرف دشمنان نظام اسلامی متوجه رهبری و اماممان شده است. چون اوست که به ملت نظام میدهد.
وقتی انواع نقشهها را برای از بین بردن انقلاب میکشند و توسط عوامل داخلی و اجانب خارجی عملیاتی میکنند، ولی با رهبری و مدیریت امام جامعه همه حیلهها خنثی میشود، نتیجه میگیرند که باید امام را از کار انداخت. خوب دقت کنید حرفهائی که زده میشود و مطالبات بیجائی که بعضاً بیان میشود همه در همین راستاست.
باید در مسئله ولایت محوری و مسائل مربوط به آن، از اصول و مبانی گرفته تا نقش ولایت در زندگی فردی و اجتماعی و پیامدهای دوری از ولایت و آثار آن و امثال ذلک کار جدی کرد. کار مطالعاتی کرد. کار تبلیغی و ترویجی کرد.
طراحی جدید دشمن مورد خطاب قرار دادن مستقیم رهبری است. وقتی عمود خیمه نظام را زدند، بقیه کار برای آنان آسان است؛ اما این را همه خائنان به نظام و دشمنان بدانند اینجا کوفه نیست و مردم ایران علی زمان خود را تنها نخواهند گذاشت.
رمز موفقیت ملت ما در از بین بردن قدرت شیطانی خاندان پهلوی و طاغوتیان و پیروزی انقلاب اسلامی اولاً توکل بر خداوند متعال بود و بعد ورود یکپارچه مردم به جلوداری روحانیت. جنبهی معنوی حرکت مردم بر جنبههای سیاسی و اقتصادی آن غلبه داشت. عمده، حضورِ مردم در صحنه بود که امروز به تداوم این حضور در عرصههای مختلف احتیاج داریم.
خانوادههای ارزشی به خصوص خانواده شهدا و ایثارگران مواظب طراحی خنّاسان باشید با انواع رسانهها و روشها قصدشان این است که شماها و مدافعان واقعی ارزشها و انقلابیون را پشیمان و ناراحت و برگشته از نظام نشان دهند.
میخواهند مردم را عصبانی کنند. کاری کنند تا حضور را کم رنگ کنند؛ اما به فضل خدای بزرگ یقیناً امسال همه خواهند آمد و حضور مردم در 22 بهمن پرشکوهتر از سالهای قبل خواهد بود.
زمان شناسی، اقدام به موقع، قاطعیت، دفاع از جبهه و مسیر حق و اصرار بر عدم جدائی دین از سیاست را از صدیقه طاهره بگیرید تا به اسلام و انقلاب آسیبی نرسد. این درس امروز ماست از امالائمه.
قطعاً ملاحظه کردهاید که چقدر سعی میکنند که حتی هیئات و جلسات مذهبی که خوراک فکری و عقیدتی به مخاطب میدهند را از کار بیندازند و افکار انگلیسی را در آنجا ترویج دهند. آرامآرام وارد ایام مبارکه فجر انقلاب اسلامی میشویم که با فاطمیه هم مصادف است و باید حرمت ایام را در برنامهها رعایت کرد. شهر را سیاهپوش کنید این خودش نماد انقلاب است. انقلاب ما فاطمی و حسینی بودهاست. در عین حال که تکریم ایامالله را هم دارید.
سالگشت چهلم انقلاب اهمیت ویژه دارد. آمریکائیها اعلام کرده بودند که کاری میکنند که ایران جشن چهل سالگی انقلابش را نبیند. بعد جدیداً خبر دادند که برای 24 و 25 بهمن در لهستان اجلاسی را برگزار میکنند با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا، درباره خاورمیانه با محوریت ایران. دو روز بعد از 22 بهمن است؛ یعنی خودشان هم میدانند که غلطی نمیتوانند بکنند جلسه گذاشتند.
آنقدر بدبخت و زبون شدهاند که حتی تحمل شهروند خودشان که مسلمان شده را هم ندارند و از یک بانوی چادری خوف دارند. به دروغ ادعای آزادی بیان دارند بعد مجری شبکه پرس تی وی را با برخورد وحشیانه و دور از انسانیت که طبیعی حاکمان درنده صفت آمریکاست، بازداشت میکنند؛ و حقوق بینالمللی را نقض میکنند؛ و البته خود آمریکا با همین بهانه حقوق بشر وارد کشورهای دیگر میشود و مداخله میکند. ما نمازگزاران جمعه به عنوان حمایت و تنها نبودن مسلمان در بند، این حرکت خارج از عرف را محکوم و خواستار آزادی این بانوی مسلمان هستیم.
امسال و در طول سال به بیان واقعی دستاوردهای انقلاب بدون بزرگنمائی اقدام شود و در عین حال به توانائیهایی که داشتیم و با کوتاهیها فرصت را از دست دادیم و نتوانستیم آنها را محقق کنیم هم بپردازیم. برخلاف بمباران کذب خبری که در حوزه بانوان میشود خدمات و تحولات عظیمی که در حق این قشر بزرگ جامعه صورت گرفته بیان شود.
جا دارد که در اینجا شهادت 13 تن از کارکنان و خلبانان نیروی هوایی ارتش که در جریان طرح مردم یاری و کمک به اقتصاد کشور در سانحه هوایی به شهادت رسیدند را گرامی بداریم ارتش و سپاه و نیروهای مسلح در هر زمانی در زمینههای غیر از مأموریتهای اصلی شان وقتی به آنها نیاز بوده است قاطعانه عمل کردند متأسفانه این هواپیما سقوط کرد و تعدادی از عزیزان به شهادت رسیدند خاطره آنها را گرامی میداریم و از خدای تعالی علو درجات را برای آنها خواستار هستیم.
مسئله دیگری که مطرح است مسئله نمایندگان مجلس است که در هفته آینده لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی مقابله با تأمین مالی تروریسم cft برای تأمین نظر شورای نگهبان دوباره مورد بررسی قرار میگیرد. امیدواریم نمایندگان مجلس به وظیفه تاریخی خودشان خوب عمل کنند. نکند به چیزی رأی دهند که نتیجهاش اشراف اطلاعاتی دشمنان بر شریانهای اقتصادی کشور باشد.
قصد دشمنان این است که با تنگ کردن معیشت و اقتصاد کشور مردم را به ستوه بیاورند و به هر وسیله به خواستههای پلید خودشان برسند. به کلمات رهبری دراینباره دقت کنید که از خیانت نام بردند. به کلمات معاون تروریسم و جرایم مالی خزانه داری آمریکا دقت کنید که چند وقت قبل گفته است: برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت کردن شرایط برای این کشور به حضور کامل fatf در ایران نیاز است.
آقایان کاری نکنند که به ظلم ظالم کمک شود. در این رأیگیری و بررسی لایحه و مسائل مربوطه دقت لازم را بکنید. مراجع مخالفت کردند. رهبری با بیان صریح و دلسوزان و آحاد مردم هم نسبت به این جریان نگران هستند. به وظیفه خودتان دقت کنید و هزینه بیشتری را برای نظام درست نکنید ان شاء الله.
29 دى ماه که مصادف با مقاومت و حماسه ۲۲ روزه در نوار غزه است را گرامی میداریم و از خدای تعالی نصرت و پیروزی فلسطین بر اشغالگران را طلب میکنیم. اخیراً هم نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایران را تهدید کردند که به مواضع ایران حمله میکند. عرض میکنیم که توپچی را از ترقه میترسانید؟! ایران را دارید از چه میترسانید؟ جوابی که باید به شما داد همان جوابی است که فرمانده کل سپاه به شما گفت.