متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/06/21
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
اوصیکم عباده الله و نفسی بتقوی الله و طاعته. اهل تقوا اهل عبادت هستند؛ و در انجام واجب و مستحب کوتاهی ندارند. جلسه قبل فقط طرح بحث کردم که امیرالمؤمنین علیهالسلام عبادات را بهعنوان عامل بازدارنده انسان از وساوس شیطان نام بردند و به سه مورد اشاره کردند و فرمودند: خداوند بندگانش را، با نماز و زكات و تلاش در روزهدارى، حفظ كرده است تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندى از آنان رخت بربندد.
اما توضیح مطلب؛ خدای تعالی عبادات را تشریع کرده است تا انسان در مقابل خداوند، ابراز تذلل و خاکساری کند و بندگی بهجا بیاورد و روح استکباری و خودبزرگبینی از او گرفته شود.
در تاریخ دارد که عدهای خدمت پیامبر میرسیدند و تقاضا میکردند که اگر سجده برداشته شود حاضرند هر نوع همکاری و فداکاری را در راه اسلام انجام دهند؛ یعنی حاضر نبودند در مقابل خدا کرنش داشته باشند. حضرت میفرمودند: دینی که در آن رکوع و سجود نباشد خیری ندارد.
بعلاوه نماز ذکر و یاد خداست و یاد خدا حافظ انسان در عرصههای مختلفی است که در طول روز برایش پیش میآید. فرمود اقم الصلاه لذکری. نماز را باید هرروز چند مرتبه انجام داد که برای جوانه زدن کبر فرصتی فراهم نشود.
در نهجالبلاغه راجع به نماز فراوان گفته شده، مثلاً در خطبه 199 فرمود: مردم خواندن و اقامه نماز را بر عهده بگیرید و آن را حفظ کنید. زیاد نماز بخوانید و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید. حضرت به آیات قرآن استناد میکند: نماز دستوری است که در زمان خاص بر مؤمنان واجب گردیده است؛ و فرمودند: آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمیدهید، آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است؟ گفتند: ما از نمازگزاران نبودیم.
در همین خطبه فرمودند: همانا نماز گناهان را چونان برگهای پاییزی فرومیریزد و غل و زنجیر گناهان را از گردنها میگشاید.
یا در حکمت 136 فرمود: نماز موجب نزدیک شدن هر باتقوایی به خداست.
در خطبه دیباج خطبه 110 فرمود: برپاداشتن نماز آیین ملت اسلام است. وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ.
البته باید نماز را در وقت خواند؛ لذا در نامه 27 فرمود: نماز را در وقت خودش بهجای آور، نه اینکه در بیکاری زودتر از وقتش بخوانی و به هنگام درگیری و کار آن را تأخیر بیندازی و بدان که تمام کردار خوبت درگرو نماز است.
و در حکمت 252 تأکید بر کبرزدائی نماز کرد و فرمود: وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ؛ و نماز را برای پاک بودن از کبر و خودپسندی واجب کرد.
موارد خیلی زیاد است فقط نمونه عرض کردم. پس یکی از عبادات که جلوی کبر انسان را میگیرد نماز است.
در مورد روزه هم همین حالتِ توجه و یاد خدا وجود دارد. بعلاوه اینکه از خواص روزه این است که با هوای نفس مبارزه میکند. کسی که گرسنه میشود و تشنه، به یاد روزیرسان میافتد و درک میکند که مستمندان و فقراء چه مشقتی را تحمل میکنند و درنتیجه سعی میکند در رفع نیاز آنان اقدام داشته باشد.
یکی از عباداتی که اخلاص را در انسان بالا میبرد روزه است. امیرالمؤمنین علیهالسلام در کلمات قصار فرمود: وَ الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ. روزه برای آزمایش اخلاص مردم واجب شد.
و در خطبه 110 از روزه بهعنوان سپر از آتش و عقاب نام برد که: وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ.
و در حکمت 136 فرمودند: هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است. موارد تذکر به روزه و روزهداری و آثاری که دارد در نهجالبلاغه فراوان است که چند نمونه عرض شد؛ و در اینجا حضرت بهعنوان عاملی که از کبر جلوگیری میکند طرح کردهاند.
و اما زکات هم عبادتی است که آثار فراوان دارد چه زکات واجب و چه مستحبی که شامل صدقه و تبرعات و امثال اینها هم میشود. در خطبه 110 امام علیهالسلام فرمود: وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ. پرداخت زکات را تکلیف واجب دانستند زکات به پرداختکننده کمک میکند که اموالش را با مستمندان تقسیم کند، درنتیجه روحیه تکبر و همچنین وابستگی به مال از او گرفته میشود.
خاصیت دیگر اینکه اختلاف و فاصله طبقاتی را کم و گاهی از بین میبرد. زکات یکی از عوامل نزدیک کننده انسان به خداست و مثل نماز قربان است که در خطبه 199 به آن اشاره فرمودند.
و در حکمتها فرمودند: وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ. ویژگی زکات این است که رزقِ دهندهی صدقه و زکات زیاد میشود. در حکمت 146 زکات را موجب حفظ اموال بیان فرمودند.
البته عبادات دیگر هم در تکبر زدایی انسان نقش دارند اما امام علیهالسلام در این مرحله به این سه مورد اشاره فرمودند و قبلاً هم حج را بیان فرمودند.
بعد مطالب این بخش را نتیجهگیری میکنند و بهطور خلاصه میفرمایند: به آثار نماز و روزه و زکات نظر کنید و ببینید که چگونه درخت تفاخر را درهم میکوبند و شاخههایش را میشکند و از جوانه زدن صفت کبر و خودپسندی در درون انسانها جلوگیری میکند. انْظُرُوا إِلَى مَا فِي هَذِهِ الْاَفْعَالِ مِنْ قَمْعِ نَوَاجِمِ الْفَخْرِ وَ قَدْعِ طَوَالِعِ الْكِبْرِ.
اما هنوز بیانات امام علیهالسلام راجع به صفت زشت و پلید کبر و تکبر تمام نشده و لذا در ادامه بحث میفرمایند: وَلَقَدْ نَظَرْتُ فَمَا وَجَدْتُ اَحَداً مِنَ الْعَالَمِینَ يَتَعَصَّبُ لِشَيْء مِنَ الاَشْيَاءِ إِلاَّ عَنْ عِلَّة تَحْتَمِلُ تَمْوِیهَ الْجُهَلاَءِ اَوْ حُجَّة تَلِیطُ بِعُقُولِ السُّفَهَاءِ غَيْرَكُمْ. من در حالات جهانیان نظر افکندم، ولى جز شما کسى را نیافتم که حتى بدون سبب و علتى که بتوان بهوسیله آن امر را بر ناآگاهان مشتبه نمود یا برهانى که نابخردان را فریفت، بر چیزى پافشارى بیجا و لجاجت نماید؛ که اینجا امام علیهالسلام بحث تعصب بیجا را مطرح فرمودند که با قید حیات در جلسه بعد بیان خواهم کرد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین اهل به رخ کشیدن مایملک و دارائیهای خود به دیگران نیستند. مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت 347 از حکم نهجالبلاغه دارد که مردى از عمال حضرت ساختمانى عظيم بنا كرد، پس امام علیهالسلام خطاب به او فرمود: اَطْلَعَتِ الْوَرِقُ رُءُوسَهَا، إِنَّ الْبِنَاءَ يَصِفُ لَكَ الْغِنَى. سكهها (طلا و نقره) سرهاشان را آشكار كردهاند و ساختمان (مجلل و باشکوه) دارايى (و ثروتمندی) تو را وصف مىكند.
حضرت با کنایه که گاهی از صریح گفتن اثر بیشتری دارد، ظاهراً به شریح قاضی تذکر دادهاند و او را ملامت کردهاند که نباید با این کار ثروتش را به رخ دیگران میکشید. ساختمان با آن ویژگیها نشان میداد که صاحبخانه شخص توانگری است. کنایهای هم دارد که قاضی کشور اسلامی نباید در اینگونه خانهها زندگی کند و خود را درگیر دنیا نشان دهد. ولو در روایات خانه وسیع داشتن توصیه شده اما زمان و شخص و مسئولیت هم مطرح است. خداوند ما را به وظائفمان آشنا و توفیق عمل عنایت بفرماید.
امروز سال گشت شهادت شیخ محمد خیابانی است که در سال 1299 به شهادت رسید و من قبلاً به گوشههایی از زندگی و مبارزات او اشاره کردم.
همچنین امروز، روز سینماست؛ به مناسبت چندجملهای عرض میکنم. بحث هنر بهویژه هنر دینی از مباحثی است که جا برای گفتگو زیاد دارد. بهخصوص هنر هفتم یعنی سینما که از هنرهای پیشرفته با تأثیرگذاری بالاست. جذابیتی که سینما دارد باعث شده دایره مخاطبانش وسیع و از گروههای مختلف باشند و البته کسانی که به دنبال قدرت و ثروت هستند هم به این هنر و صنعت طمع دارند لذا مقوله حساسی است.
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تبدیل مقوله هنر -که قبل از انقلاب وسیله انحطاط جامعه بود- به عاملی مؤثر برای بیان حقایق شد. سینمای قبل از انقلاب در مسیر ابتذال و در راستای گسترش فرهنگ منحط غرب حرکت میکرد و گاهی نمونههایی درخششی داشتند اما قاعده نبود؛ اتفاق بود.
حضرت آقا در بیانی فرمودند: «هنرمندان، زبان رسای هنر را در خدمت انقلاب و اسلام که عزیزترین سرمایهی مردم است، بهکار گیرند و این عطیهی الهی را صرف تعالی افکار مردم کنند و هنر را از آمیزش با مظاهر زیانبار فرهنگ بیگانه رها سازند. هنر را با حفظ تعالی آن به میان مردم برند و در ذهن و دل آنان وارد کنند و از شکل کالای تجملی و مخصوص گروهی خاص خارج سازند».
بنابراین با پیشرفت پرسرعت فناوری ارتباطی، سینمای امروز به یکی از مؤثرترین و کلیدیترین ابزار سیاسی برای روایت سازی و هویتسازی مبدل گشته است. وسیلهای منحصربهفرد در تولید و بازتولید فرهنگ، انتقال و غلبه روایت است. نقش اساسی در فرهنگ و هویت ملی دارد.
حضرت امام فرمودند: «آنكه از همه خدمتها بالاتر است، این است كه نیروی انسانی ما را رشد بدهد و این به عهده مطبوعات است، مجلهها است، رادیو (و) تلویزیون است، سینماها است، تئاترها است. اینها میتوانند نیروی انسانی ما را تقویت كنند و تربیت صحیح بكنند و خدمتشان ارزشمند باشد و میتوانند مثل رژیم سابق باشند كه همهچیز بههمریخته بود، همهچیز در خدمت استعمار بود».
حالا سؤال اینجاست که آیا امروز این سینما و تئاتری که ما داریم در مسیر تربیت صحیح و رشد کمالات انسانی و الهی و حتی تقویت فرهنگ عمومی و باورها و ارزشهای اساسی قرار دارد؟ سینمای خانگی، ساترا که عده زیادی مخاطب دارد با تمام قوا، همه ارزشها و باورهای اخلاقی و اجتماعی و دینی را به باد حراج میگذارد و با تکرار ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی و بزه و نمایش صحنههای جنایت و گناه و گفتار غیراخلاقی و خلاف شرع در سریالهای گوناگون، ضمن سیاه نمائی از جامعه و اسلام و انقلاب، باورهای غلطی را رسمیت میدهد و عمل بخش کوچک و معدودی از جامعه را القاء میکند که بدنه اجتماع دچار چنین معضلاتی هستند.
هنر دینی و بهخصوص سینما میتواند اتحاد مقدس و وحدت ملی را تقویت کند، امیدآفرینی را در جامعه گسترش بدهد، نشاط اجتماعی ایجاد کند، روح ایثار و ازخودگذشتگی و روحیه جهادی و دهها کمال انسانی و معنوی را در افراد ایجاد و تقویت کند و یا همه اینها را از بین ببرد و خشونت و بیبندوباری و شهوت و ولنگاری و ناامیدی و پوچگرائی و امثال اینها را جایگزین کند.
سینمای تراز انقلاب اسلامی باید نگاه آیندهنگر و تمدنی داشته باشند و باید در مخاطب خود آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه را فراهم کنند و در میدان جنگ روایتها بتواند تولید روایت اول را در دست بگیرد.
باید نظارت بر تولیدات سینما و تئاتر و رسانهها بیشتر باشد. رها بودن و یا با سیاست خاص اداره کردن آن کاملاً مشهود است؛ و معلوم نیست طبق چه سیاست فرهنگی و اجتماعی عمل میکنند و نحوه نظارت چگونه است. این موریانهای است که با تسامح و بیخیالی و ترک فعل متولیان، پایههای اخلاق و دین و فرهنگ جامعه را بهآرامی میجود و نابود میکند و من تا توانستهام هشدار دادهام.
این نوبت هم جملهای از بیانیه گام دوم میخوانم: «وارونه نشان دادن واقعیتها، پنهان کردن جلوههای امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است و البته دنبالههای آنان در داخل کشور نیز قابلمشاهدهاند که با استفاده از آزادیها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید».
در هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با هیئت دولت دیدار داشتند. یکی از مباحث مهم رهبر معظم انقلاب در این دیدار تذکری بود که راجع به وضعیت نه جنگ نه صلح دادند. خود این حالت یک نوع از جنگ روانی است برای از کار انداختن فعالیتهای مؤثر کشور که اجازه نمیدهد مردم در آرامش باشند و مسئولین درست تصمیم بگیرند، چون دائم سایه جنگ را بر بالای سر خود حس میکنند.
لذا بیان حضرت آقا این است که نباید در این جنگ، میدان را از دست داد، همه باید با روحیه جهادی و عزمی راسخ به میدان بیایند و با کار و تلاش در عرصههای مختلف نگذارند چرخ پیشرفت کشور از حرکت بایستد. در زمین دشمن نباید بازی کرد. مسئولین با شنیدن درد و دل مردم و اقدام برای رفع مشکل آنها، توجه به معیشت و امثال اینها به مردم آرامش بدهند. مسئولین در بین مردم کمتر دیده میشوند. جمعهها در میز خدمت هستند اما بیشتر باید باشد.
همچنین فرمودند لازم است که آمادگی دفاعی را در برابر تهدیدات دوچندان کرد و دائم هوشیار و آماده رزم بود تا غافلگیر نشده و پیروز میدان بود.
تذکر دیگر ایشان به انواع رسانهها بود که فقط از ضعفها نگویند و راوی قدرت باشند تا اعتمادبهنفس ملی تقویت شود و امید در دلها از بین نرود. این دستور قرآن است که در مقابل دشمن چنان باقدرت عمل کنید که از شما عصبانی شود. اینکه بتوانیم غیظ دشمن را درآوریم این از اعمال صالحه است و ثواب دارد و خودش نوعی جهاد در راه خداست. در آیه 120 سوره مبارکه توبه فرمود: وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیِظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیِعُ اَجْرَ الْمُحْسِنینَ. خلاصه آیه این است که حضور درصحنه و عمل به وظیفه، دشمنان را عصبانی میکند، آرامش روانی آنان را به هم میریزد و قطعاً این لعنتی که هر هفته بر آمریکا فرستاده میشود آنان را عصبانی میکند بهطوریکه به تعبیر قرآن کریم از شدت خشم سرانگشتان خود را به دندان میگیرند. بعد قرآن میفرماید بگو از خشم خود بمیرید. قل موتوا بغَیظکم… پس ما هم محکمتر و باصلابتتر از همیشه از خدای تعالی مرگ مستکبرین و جنایتکاران عالم را در یک جمله خلاصه میکنیم و هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا میکشیم.
همین روزها سال گشت قتلعام فلسطینیان در اردوگاههای صبرا و شتیلا و اشغال بیروت توسط صهیونیستهای پلید است. چقدر جنایت و ظلم کردن در این سالهای طولانی اشغالگری؛ و چقدر کشورهای مسلمان سکوت کردند و بعض سران کشورها و گروهها و تشکلها، قراردادهای خائنانه مثل امضای قراردادی که بین ساف و صهیونیستها در سال 1993 یعنی 22 شهریور 1372 بسته شد را امضاء کردند.
این قرارداد ننگین اسلو بین رژیم صهیونیستى و یاسر عرفات با میانجىگرى آمریكا با شعار مقابله با خشونت و ترویج صلح بسته شد. تا انقلاب سنگ را که جوانان فلسطینی راه انداخته بودند را خنثی کنند اما در عمل اسرائیل خیانت کرد و عامل كشتار بیشتر فلسطینیان در سالهاى بعد شد.
در این قراردادها معمولاً آمریکا نقش میانجى را براى ایجاد صلح بازی میکند اما درواقع آمریكا از صهیونیستها حمایت میکند به اسم قرارداد و موافقتنامه بر سر مردم فلسطین کلاه میگذارد. خلاصه قرارداد اسلو یک نمونه از خیانت غربیها و غیرقابلاعتماد بودن آنهاست.
البته این روزها در حمله به قطر کاملاً عیان شد که حتی اگر همپیمان با شیطان باشی، برای اینکه از تو حفاظت و حمایت کند و به او میلیاردی باج داده باشی، هواپیما داده باشی، هیچ اثری ندارد. او به منافع خودش توجه دارد، لازم باشد همپیمان خود را هم موردحمله قرار میدهد یا اجازه میدهد دیگران به او حمله کنند.
ای کشورهای عربی و ای همپیمانان شیطان بزرگ و ای همهکسانی که دل درگرو این جرثومههای فساد دارید خوب ببینید و قطر برای شما درس عبرت باشد که از شر آمریکا و سگ تعلیمدیدهاش هرگز در امان نیستید. با چه عنصری روابط خود را عادیسازی میکنید؟ با گرگ درندهای که رحم ندارد؟! آیا بهتر نیست منطقه را خود کشورهای منطقه اداره کنند و دست این یاغی فاسد مفسد و اذناب پلید و نیابتیهای جنایتکارش را از منطقه قطع کنند؟ البته به فضل الهی بهزودی ریشه این عوامل فساد در جهان از این منطقه قطع خواهد شد.
نکتهای راجع به یمن و انصار الله یمن عرض کنم: چند سال است در جنگ هستند اما توان بازدارندگی موشکی و پهپادی بیسابقهای برای خود ایجاد کردهاند. در همین جنگ ۱۲ روزه، عملیاتهایی که علیه کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونی در بابالمندب و دریای سرخ داشتند، نشان داد که جایگاه راهبردی یمن بهعنوان گلوگاه ژئو استراتژیک منطقه چقدر پراهمیت است. یمن امروز دارای موشکهای بالستیک با برد بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر است مثل بدر و ذوالفقار؛ و پهپادهای نقطه زن صماد ۳ دارد. شبکه پدافندی بومیشده فاتح و ثاقب و کنترل اطلاعاتی بر سواحل الحدیده و در بابالمندب را به دست دارد که به نفع محور مقاومت است. در این بمبارانهای اخیر به صهیونها اعلام رسمی کردند که هرکجا صهیونیست ببیند میزنند. ما هم هر وقت فرصت شود بر اسرائیل لعن میفرستیم.
چندی قبل هم حضرت آقا از انسجام وحدتی که بین مردم در جنگ 12 روزه خودش را نشان داد بهعنوان اتحاد مقدس نام بردند. باید دقت کنیم این اتحاد را عواملی تقویت میکند و عواملی آن را تهدید میکند تا از کار بیفتد باید این موارد را هوشیارانه بفهمیم و مقابله کنیم.
مهمترین تهدید اتحاد، جنگ روانی و رسانهای دشمن است که با انواع روشها سعی میکنند فضای جامعه را ناآرام کنند و از هر فرصتی برای این کار استفاده میکنند تا مسئولین نتوانند تصمیم درستی در مسائل بگیرند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «طراحی دشمن بعد از شکست در جنگ دوازدهروزه ایجاد چندصدایی و شکستن اتحاد است ازاینرو باید مراقبت کرد».
دراینبین بعض کشورها هم تحتفشار آمریکا و رژیم منحوس، دست به اقدامات خصمانه میزنند که نمونهاش را دیدید که چگونه سه کشور اروپائی برای فعالسازی غیرقانونی و خلاف اخلاق، مکانیسم ماشه اقدام کردند. این اقدامات برای تکمیل کردن جنگ روانی دشمن و در جهت برهم زدن اتحاد ملی است.
با این حرکتها چگونه مقابله کنیم؟ راه مقابله را هم حضرت آقا فرمودند: «خودداری از بحثوجدلهای بیهوده، پرهیز از مصاحبهها و بیانیههای دشمنشادکن و وحدت هرچه بیشتر دولت و ملت برای استیفای حقوق ملت ایران».
دوستان توجه دارید این اتحاد مقدس اقتدار منطقهای و بینالمللی ایران را بالا برد و امروز از ایران بهعنوان یک قدرت تأثیرگذار در منطقه و بلکه جهان نام میبرند. ما با همین اتحاد مستحکم ملی توانستهایم در برابر شدیدترین تحریمها که خودشان هم میگویند شدید است مقاومت کنیم و به تعبیر حضرت آقا هیچوقت نشکستیم و حتی توانستیم در دل این تحریمها فرصت سازی کنیم و در زمینههای خاص پیشرفت داشته باشیم.
پس همه باید هوشیارانه این اتحاد مقدس را پاسداری کنیم. مسئولین با خدمت جهادی به مردم و مردم با حضور فعال خودشان درصحنه و حول محور ولایت شکرگزار این نعمت الهی باشند. تا خداوند آن را زیاد کرده پیروزی همهجانبه را نصیب ملت گرداند.
بعضی سؤال میکنند آیا اگر از دولت انتقادی داشتیم این اتحاد را از بین میبرد؟ خیر اگر درست و منصفانه باشد، خدمت به دولت است. حضرت آقا معیار را دادند فرمودند: نقد دلسوزانه، منصفانه، علاججویانه، با اطلاع کامل از ابعاد و حتیالمقدور پیشنهادهای جایگزین. اگر اینطور باشد کمک به دولت است. عیبجوئی و بدون مبنا سخن گفتن و فضا را مشوش کردن درست نیست.
دولت محترم با حمایت ویژهای که رهبر معظم انقلاب دارند، با برنامهریزی دقیق تمام توان خود را برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بکار گیرد. خصوصاً در همین جلسه اخیر که حضرت آقا تأکید بر مسئله معیشت داشتند معاون اول رئیسجمهور ابتکاری به خرج دادند و ستاد راهبردی معیشت را تأسیس کردند تا به مشکلات معیشتی مردم و ایجاد نظم در بازار فوراً اقدام شود. انشاءالله اگر در استان متناظر آن تشکیل شود که زودتر اقدام داشته باشند بهتر است. قبلاً هم عرض کردم نظارت بر قیمتها و کیفیت عرضه لازم است جدیتر رسیدگی شود. بازرسان با دقت بالاتری بهخصوص مسائل بهداشتی را نظارت کنند.
بحث به اینجا کشید این را هم عرض کنم، عزیزان دستگاه قضا در استان، دستورات و احکامی که صادر میکنید باید طوری باشد که بازدارندگی لازم را داشته باشد. اساساً وضع قوانین و اعمال آن به جهت بازدارندگی آن است و الا ضد خودش عمل میکند وهن و لغو خواهد بود.
مثلاً قوانین راهنمایی و رانندگی طوری است که طرف به خودش اجازه تخلف نمیدهد و یا حتی مجازاتهای اسلامی مثل قانون الهی قصاص و یا حدود الهی که وضع شدهاند خوب بازدارندگی دارند مثلاً سارق را با شرایطی که دارد وقتی قطع ید کردند و در جامعه معروف شد دیگران اقدام به سرقت نمیکنند. یا بحث شرب خمر یکوقت در منزل بوده و کسی مطلع نبوده خودش میداند و خدا؛ اما اگر درملأعام شد حکم الهی دارد و باید برای حفظ جامعه و عفت عمومی اجرا شود و کسی نمیتواند مصلحتاندیشی کند. شارع مقدس بیشتر از همه مصالح را میداند، لذا حکم سنگین ریخته است.
الان بعض مغازهها فساد را در خیابانها علنی کردهاند بعد با اخطار و چند روز بستن بازدارندگی ندارد؛ یعنی واقعاً آقایان دست دشمن را نمیبینند؟ نترسید و به وظیفه عمل کنید خدا یاری میکند. همه قوانین را زیر پا گذاشتند. حتی وقتی میخواهند مجوز بگیرند از آنها امضا گرفته شده که باید قوانینی را رعایت کنند؛ حتی آنها را هم نادیده میگیرند. وقتی چنین تخلف بزرگی را انجام میدهند، اخطار و چند روز بستن مغازه بازدارندگی ندارد. بدتر او را به کارش تشویق کردید.
یعنی آقایان واقعاً دست دشمن و هدایتی که میکند را نمیبینند؟! عرضم این است که نترسید و به وظیفه عمل کنید خدا یاری میکند. نکند که در جنگ فرهنگی شکست بخورید. معلوم است که جریانی بهخصوص در همین شهر ما و در این استان دارد انجام میشود. معلوم است که هدایتشده است. باید با قاطعیت جلوی آن را گرفت. باید جوری عمل کرد و اجازه نداد که کسی اقدام گستاخانه نداشته باشد. اتفاقاً رعایت و اقدام این امور به وحدت اجتماعی و وفاق ملی کمک میکند. اینطور نیست که وحدت را از بین ببرد. همه انسانها از بدی و پلیدی بدشان میآید؛ حتی آنکسی که دارد ظلم میکند و جرم مرتکب میشود هم در ضمیر خودش از آن کار بدش میآید.
راجع به آژانس هستهای هم نکتهای داشتم که وقت گذشت. فقط عرض میکنم که همه عواملی که در این قصه نقش دارند خارج از مصوبات و قوانینی که ریخته شده عمل نکنند. البته ما در هیچ حالتی ولو از روی ضرورت در این جنگ ترکیبی ناچار شویم مذاکره انجام دهیم به آمریکا اعتماد نداشته، نداریم و نخواهیم داشت.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾