۱۴۰۴/۰۷/۱۱

ادمین

خطبه نماز جمعه ۱۱ مهر ۴۰۴

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/07/11

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله و طاعته. متقین در امور خیر و مسائل مربوط به دین و اجرای احکام الهی تعصب دارند که مورد سفارش دین است.

در ادامه خطبه قاصعه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به موارد و مصادیقی از تعصب ممدوح اشاره کرده‌ و ده صفت عالی انسانی را بیان فرمودند: «فَتَعَصَّبُوا لِخِلَالِ الْحَمْدِ مِنَ الْحِفْظِ لِلْجِوَارِ وَ الْوَفَاءِ بِالذِّمَامِ» پس تعصب بورزيد در حمايت كردن از پناهندگان و همسايگان، وفادارى به عهد و پيمان، «وَ الطَّاعَةِ لِلْبِرِّ وَ الْمَعْصِيَةِ لِلْكِبْر»، ِ و اطاعت كردن از نيكى‏ها، سرپيچى از تكبر، «وَ الْاَخْذِ بِالْفَضْلِ وَ الْكَفِّ عَنِ الْبَغْيِ» و خودپسندی‌ها، تلاش در جود و بخشش، خودداری از ستم‌كارى، «وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ» و بزرگ شمردن خونريزى، «وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ» و انصاف داشتن با مردم، «وَ الْكَظْمِ لِلْغَيْظِ» و فروخوردن خشم، «وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِي الْاَرْضِ». پرهيز از فساد در زمين تا رستگار شويد.

اگر انسان دارای این صفات ده‌گانه بشود قطعاً دارای شخصیت بافضیلتی شده که مورداحترام دیگران هست و خودش هم در آرامش و سعادت بسر می‌برد. چون بحث ما پرداختن مفصل به این بخش‌ها نیست و فقط قصد ترجمه مختصر دارم فقط به هرکدام با توجه به بیانات امیرالمؤمنین علیه‌السلام مختصر اشاره می‌کنم.

در نامه 31 به فرزند گرامی خود فرمود: قبل از خریدن منزل، همسایه را بشناس. چه مطلب دقیق و کاربردی حضرت فرمودند. امروزه خیلی‌ها از همسایه‌های خود به خاطر رعایت نکردن حقوق هم ناراحت هستند. بخصوص در این آپارتمان‌ها که اگر بی‌دقتی شود حقوق یکدیگر را ضایع می‌کنیم. سروصدا و آب و برق و امثال این‌ها. لذا حضرت سفارش دارند که قبل از خرید یک پرس‌وجو بکنید و از حال افراد ساختمان آشنا شوید تا بعداً کدورتی پیش نیاید.

رعایت حال همسایه خیلی مهم است ما فکر می‌کنیم فقط باید رفتار خوبی داشته باشیم درحالی‌که در روایت از امام کاظم‌ علیه‌السلام دارد: حسن همسایگی این نیست که آزار نرسانی بلکه حسن همسایگی این است که در برابر آزار و اذیت همسایه شکیبا باشی. ببینید رسول خدا مطلب را چقدر پراهمیت می‌دانند، در کتاب مکارم الاخلاق فرمودند: احترام همسایه بر انسان همانند احترام مادرش است. همسایه‌داری نشانه تقواست.

امام علیه‌السلام در خطبه همام یکی از صفات متقین را این فرمودند که به همسایگان آزار نمی‌رسانند. لذا رعایت حال همسایه آن‌قدر اهمیت دارد که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه 47 که وصیت کرده‌اند تأکید دارند به رعایت حال همسایه، فرمودند: خدا را خدا را درباره همسایگان، حقوقشان را رعایت کنید که وصیت پیامبر شماست. همواره به خوش‌رفتاری با همسایگان سفارش می‌کرد تا آنجا که گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد کرد.

مطلب بعدی، توصیه کردن به تعصب داشتن به وفای به عهد و پیمان که صفات نیک اهل ایمان است. خدای تعالی در آیه 177 سوره مبارکه بقره فرمود: «و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا»؛ و نیکوکاران کسانی هستند که چون عهدی می‌بندند بدان وفا می‌کنند. در فرهنگ دینی ما به مسئله عهد و پیمان بسیار اهمیت داده شده ولو با بیگانگان انسان پیمان ببندد. رسول خدا فرمود: کسی که پیمان‌شکن باشد دین ندارد؛ و بدتر اینکه فرمود: هرگاه عهدشکنی کنند، خداوند دشمنشان را بر آنان مسلط گرداند.

در خطبه 41 بعد از جنگ صفین فرمودند: ای مردم وفا همراه راستی است که سپری محکم‌تر و نگه‌دارنده‌تر از آن سراغ ندارم. در غررالحکم فرمودند: همانا پیمان‌ها، قلاده‌هایی است که تا روز قیامت بر گردن است، هر که آن‌ها را رعایت کند خداوند به او احسان نماید و هر که آن‌ها را بشکند خداوند او را فروبگذارد و هر که پیمان‌ها را سبک شمارد پیمان‌ها از او نزد آن کس که بر پیمان‌ها تأکید کرده و از خلق خود خواسته است تا آن‌ها را پاس دارند، شکایت برد.

در عهدنامه خود به مالک اشتر مرقوم فرمود: هیچ‌یک از فرائض خداوند مثل وفای به عهد نیست که مردم، با وجود داشتن خواسته‌های گوناگون و آراء و اندیشه‌های متفاوت، در بزرگداشت آن یکدل باشند؛ و در جاهای مختلف نهج‌البلاغه تأکید کرده‌اند که خودشان پیمان‌شکنی نکرده‌اند و به همه پیمان‌هایی که بسته‌اند، وفا کرده‌اند و حافظ همه عهدهای الهی بوده‌اند.

بعد اشاره فرمودند به اطاعت کردن از نیکی‌ها و زیر بار تکبر نرفتن که به موارد فراوانی در نوبت‌های قبل اشاره شد و در ادامه به دوری جستن از خودپسندی و اینکه باید اهل جود و بخشش بود اشاره کردند؛ که دراین‌باره هم حضرت فراوان فرمودند. مثلاً در حکمت 113 فرمودند: هیچ تنهائی وحشت‌انگیزتر از خودپسندی نیست. خدا نکند کسی مبتلا به خودپسندی شود که به تعبیر امام علیه‌السلام میوه خودپسندی و غرور، دشمنی و کینه‌توزی است.

این نکته هم مهم است که امام باقر علیه‌السلام فرمودند: خدای تبارک‌وتعالی می‌فرماید: برخی از بندگان من از من توفیق طاعتی را می‌طلبند تا بدان وسیله دوستشان بدارم، اما من آن را به آنان نمی‌دهم مبادا از عمل خود دچار خودپسندی شوند.

در نهج‌البلاغه امام توصیه‌های فراوان و گسترده راجع به بخشش و سخا دارند. من چند مورد را اشاره می‌کنم در حکمت 53 فرمودند: سخاوت آن است که تو آغاز کنی، زیرا آنچه با درخواست داده می‌شود یا از روی شرم و یا از بیم شنیدن سخن ناپسند است. گاهی ما فکر می‌کنیم الان فلان مقدار کم است و باید بیشتر پرداخت کرد و خود را محروم می‌کنیم حضرت در حکمت 67 تذکر دادند که از بخشش اندک شرم مدار که محروم کردن، از آن کمتر است. در حکمت 224 فرمود: با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا می‌رود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا در همه حال خود را در محضر خدا می‌بیند و می‌داند خداوند او را در همه حال آزمایش می‌کند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت 350 از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «اَيُّهَا النَّاسُ لِيَرَكُمُ اللَّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ، كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ النِّقْمَةِ فَرِقِينَ»، اى مردم بايد خداوند شما را از نعمت و بخشش خود ترسان ببيند چنان‌که از عذاب و كيفر خويش بيمناك مى‏بيند، «إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ، فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اسْتِدْرَاجاً فَقَدْ اَمِنَ مَخُوفاً»، براستى كسى كه مال فراوان در اختيار دارد و نبيند كه آن را ناگهان از او باز مى‏گيرند از ترس ايمن و آسوده گشته است، «وَ مَنْ ضُيِّقَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ، فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اخْتِبَاراً فَقَدْ ضَيَّعَ مَاْمُولًا»؛ و كسى كه تنگدست گردد و آن را آزمايش نبيند، پاداشى را كه اميد و آرزو به آن بسته، تباه ساخته است.

امام تذکر داده‌اند که فراموش نکنیم که همه نعم الهی برای آزمایش ماست تا اهل شکرگزاری باشیم؛ و نبايد از خداوند و آزمایش‌هایش غافل بود بلکه با صبر و پایداری باید مراحل کمال را طی کرد. مثلاً فقرا بر فقر خود چون می‌دانند آزمایش است صبوری دارند و در آخرت هم پاداش فروان دارند. خدای تعالی صبر در همه حالات را روزی ما قرار دهد.

امروز بنا بر نقل که روز دهم ربیع‌الثانی است سالگشت وفات حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در سال 201 قمری در شهر قم است. مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی استاد حضرت امام درباره زیارت‌نامه‌هایی که از ناحیه ائمه علیهم‌السلام صادر شده است می‌فرمودند که زیارت‌نامه‌های مأثور در حقیقت تفسیر قرآن ناطق، شناسنامه و معرفت نامه حضرات معصومین علیهم‌السلام هستند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم این بانوی باکرامت و عظمت را بشناسیم به زیارت‌نامه مأثور آن حضرت که از ناحیه مقدس امام رضا علیه‌السلام صادر شده دقت بیشتری داشته باشیم.

خود رفتن به زیارت حضرت هم ثواب فراوان دارد. امام رضا علیه‌السلام فرمودند: هرکس حضرت معصومه را در قم زیارت کند، کأن من را زیارت کرده است. خوب قطعاً امام نخواسته‌اند تعارف یا اغراق کنند. اگر این بیان ضمیمه شود به آنچه درباره زیارت خود حضرت هست، اثر زیارت حضرت معصومه معلوم می‌شود که امام رضا فرمود هر کس مرا درحالی‌که غسل زیارت کرده زیارت کند به‌گونه‌ای از گناهان پاک می‌شود که هنگام تولد از مادرش پاک بود.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: زیارت او (حضرت معصومه) معادل بهشت است. در عبارت زیارت دارد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَةِ فَلَا تَسْلُبَ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ». این حالت اتصال که با زیارت برای ما حاصل می‌شود را باید از خداوند بخواهیم که از ما تا پایان زندگی گرفته نشود. باید به درگاه خدا ضجه زد و از او خواست که آنچه از نعمت‌هایش را به ما داده از ما نگیرد. در دعای ابوحمزه می‌خوانیم: «لا تَسلُبنِی صَالِحَ ما اَنعمتَ بِه عَلَیَّ»؛ و مسئله آن‌قدر مهم است که ام سلمه می‌گوید دیدم نیمه‌شبی رسول خدا دست بلند کرده و گریه‌کنان می‌گوید: «اللهم لاتَنزِع مِنِّی صَالِحَ مَا اَعطَیتَنِی ابداً».

چون بنا بر قولی امروز ولادت امام عسکری علیه‌السلام است این بخش را با قصه‌ای از ایشان دنبال کنم: شخصی به نام باعر که پدرش خادم امام حسن عسکری علیه‌السلام بود می‌گوید: وقتی پدرم از دنیا رفت، مادرم به من گفت کنار قبر امام حسین علیه‌السلام درخواست کن، خداوند تعالی به تو روزیِ خادم ‌شدن برای امام عسکری علیه‌السلام را عنایت کند؛ همان‌طور که پدرت هم این منصب را داشت. من هم دعا کردم و توسل به امام حسین علیه‌السلام جستم. سحرگاه نیمه شعبان، خادم امام عسکری علیه‌السلام آمد و از طرف حضرت، از من دعوت کرد که خدمتگزار آن‌ حضرت باشم. از کوفه راه افتادم و در بین مسیر که به بغداد رسیدم مهمان عمویم شدم. شبی عموی من که از طرف مسیحیان بغداد به مراسم جشن شعانین (عید پِسَح در آئین یهود و نصارا) در محله دار الرومیین دعوت بود، مرا هم دعوت کرد. من هم شرکت کردم، آنجا بساط شراب پهن شد و با اصرار از من خواستند شراب بنوشم و این کار را کردم. بعد از چند روز به سمت سامرا حرکت کردم. در دجله غسل کردم و لباس طاهر پوشیدم. در مسجدی که کنار محل اقامت امام حسن عسکری علیه‌السلام بود نماز خواندم. خادم حضرت وارد مسجد شد. با خوشحالی بلند شدم و به‌طرف او رفتم. ولی او از من استقبالی نکرد و قدری دینار در دست من انداخت و گفت: مولای من فرموده که پیش او نروی و از همان‌جا که آمده‌ای برگرد! این هم مبلغی که خرج کرده‌ای از کوفه تا اینجا و خرج برگشت تو تا کوفه به‌استثنای آن مقداری که در دار الرومیین خرج کردی. با چشم گریان برگشتم. وقتی به شهرم رسیدم و حساب کردم دیدم دقیقاً تمام مبالغی که خرج سفر من شد به‌استثناء آن مبلغ دار الرومیین به من برگردانده شده است…. گناه موجب می‌شود انسان قابلیت خدمتگزاری آستان اهل‌بیت علیهم‌السلام را همانند این شخص از دست بدهد و خدای‌ناکرده مطرود بشود. دائم از خدا بخواهیم «اللهم انی اسالک ان تختم لی بالسعاده». خوب است در قنوت خوانده شود.

امام عسکری علیه‌السلام در طول دوران کوتاه امامت 6 ساله خود باوجود تمام فشارهای سیاسی و امنیتی، رسالت الهی خود را به نحو احسن انجام دادند و امیدآفرینی کردند. آن حضرت شیعیان را به حفظ وحدت، تقوای الهی، صبر و توجه ویژه به انتظار فرج توصیه می‌کردند. این چهار مورد چکیده راهبرد امید است که امام تعلیم فرمودند. وحدت، تقوا، صبر، انتظار. وحدت، جمعیت را از تفرق و سستی رها می‌کند. تقوا، سرمایه درونی مقاومت در برابر وسوسه ناامیدی است. صبر، پل زمانی عبور از بحران تا گشایش است. انتظار، تبدیل زمان حال به فرصت آماده‌سازی برای آینده است.

و امروز ما از امام علیه اسلام در این جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها و تحریم‌ها و تحریف‌ها با استفاده از سرمایه امید و انتظار فرج یاد می‌گیریم که چگونه در شرایط سختی که استکبار جهانی و ایادی پلیدش درست کرده‌اند خود را حفظ کنیم تا به پیروزی نهائی برسیم.

سؤال! آیا رژیم صهیونیستی یک رژیم تنها و یک سرزمین را اشغال کرده است؟ خیر، دست‌کم، اتحادیه‌ای از چهار کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه است. بعلاوه که از حمایت کل اتحادیه اروپا و بعضی از کشورهای منطقه و بیش از ۴۸ کشور عربی هم برخوردار است. پس وسعت واقعی این رژیم جعلی به‌اندازه حاصل جمع مساحت کشورهای یادشده، به‌اضافه اراضی اشغالی است.

اما جغرافیای کوچکی را در دست دارد که دور آن را هم محصور کرده و ازآنجا یک دژ مستحکم ساخته است با گنبد آهنین از آسمان خودش هم حفاظت می‌کند. بعد این رژیم منحوس از پشتوانه تکنولوژی عظیمی به‌واسطه شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی در جهت اطلاعات و امنیت، برخوردار است.

با این مقدمه، روز 15 مهر سال گشت واقعه‌ای است که در زمان وقوع، جهان را در شوک فرو برد و نقطه عطف تاریخی در تحولات منطقه و جهان شد؛ و دوران جدیدی برای جریان مقاومت و به‌تبع آن امت اسلامی و آزادی قدس شریف به وجود آورد؛ یعنی طوفان الاقصی. با طوفانی که برپا کرد همه آن مقدمه‌ای که عرض کردم را هیچ کرد. آن دژ مستحکم را که سید مقاومت آن را خانه عنکبوت نامید در هم کوبید و بعدها آن آسمان حفاظت‌شده را پهپادها و موشک‌های یمن و حزب‌الله سوراخ‌سوراخ کرد و البته وقتی ایران وارد عمل شد سرزمین آن‌ها را هم شخم زد که وارد نمی‌شوم که چگونه آن هیمنه اطلاعاتی دستگاه فاسد و مفسد صهیونی را بچه‌های ما سربازان گمنام امام زمان علیه‌السلام از بین بردند که بحث خودش را دارد.

تا امروز دو سال است غزه مظلوم مقاومت می‌کند. این حرکت عظیم و مقاومت دوساله مردم مقاوم غزه با تحمل شدیدترین و سخت‌ترین مصیبت‌ها و وحشیانه‌ترین حملات و از دست دادن همه امکانات خود به همه دنیا نشان داد که مقاومت فلسطین زنده است و نمی‌میرد. مردم دنیا را هم بیدار کرد و امروز می‌بینید که همه دنیا عزادار مظلومیت و رنج زنان و کودکان غزه هستند و آرمان فلسطین را روی دست گرفته‌اند.

صهیونیست‌ها هرچه تلاش کنند نمی‌توانند شکستی که خوردند را ترمیم کنند. به این چند نکته توجه بفرمایید. اولاً در طول تاریخ 70 و چندساله رژیم منحوس و جعلی همیشه صهیون‌ها حمله می‌کردند و دست برتر داشتند و هیچ‌وقت به آن‌ها حمله نشده بود؛ و از یوم النکبة که رژیم صهیونیستی توسط بن گوریون با اصول چهارگانه راهبردی 1. بازدارندگی که باید ازنظر نظامی دارای چنان قدرتی باشد که دشمنان او حتی جرئت فکر کردن به این‌که او را تهدید کنند هم نداشته باشند، معروف است که می‌گویند همه دولت‌ها ارتش دارند اما اسرائیل ارتشی است که دولت دارد. 2. هشدار؛ غافلگیر نشدن و غافلگیر کردن، 3. انتقال قلمرو جنگ به زمین دشمن، 4. دفاع همه‌جانبه از صهیونیست‌ها پایه‌گذاری شد تا روز ۱۵ مهر، به این اصول چهارگانه خدشه‌ای وارد نشده بود اما طوفان الاقصی کاری کرد که رژیم صهیونیستی ناچار است دائم در حالت دفاعی و پدافندی باشد.

مقاومت فلسطین ظرف دو روز به همه اهدافی که در این عملیات برای خودش ترسیم کرده بود رسید با یک طراحی وارد سرزمین‌های ۱۹۴۸ شد، ۲۲ شهرک صهیون نشین را تصرف و افراد مختلف را اسیر کرد. صهیون‌ها همیشه اعلام پیروزی می‌کردند اما الان تلاش می‌کنند که اعلام کنند، شکست نخورده‌اند و دیگر نمی‌توانند اعلام پیروزی داشته باشند.

کما اینکه در این 12 روزی که با ایران وارد جنگ شدند و از حمایت‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اروپا و از چتر اطلاعاتی، پدافندی و حتی ظرفیت نظامی کشورهای منطقه برخوردار بودند و ایران فقط توانمندی ارتش و سپاه را و پشتیبانی قوی مردم را داشت و کشوری پشتیبانی نمی‌کرد، نتوانستند دوام بیاورند و پرچم سفید را بلند کردند.

طوفان الاقصی مشروعیتی که صهیون‌های پلید برای داشتنش تلاش می‌کردند را از بین برد بلکه موجودیت آن‌ها را هم به خطر انداخت و همه تلاش آن‌ها امروز حفظ موجودیت است. این سطح از تخریب و کشتار با این روش‌های سبوعانه با گرسنگی و تشنگی دادن‌ها، همه‌اش نشانه این است که موجودیت خودش را درخطر می‌بیند که به فضل الهی مدت کمی برای آن‌ها باقی مانده و به‌زودی تمام دنیا طعم زندگی بدون حضور رژیم پلید کودک کش را خواهند چشید.

طوفان الاقصی کاری کرد که ابتکار عمل در دست مقاومت باشد و رژیم پلید دائم در حال پاسخ دادن و انفعال باشد. طوفان الاقصی نشان داد که چگونه در جنگ اراده‌ها و جنگ روایت‌ها پیروز میدان است. می‌خواستند که دنیا نفهمد آمریکا مدیریت میدان و پشت‌صحنه همه این جنایات است اما نشد و امروز همه می‌دانند که اگر آمریکا نباشد هیچ جنایت سازمان‌دهی شده‌ای در دنیا اتفاق نمی‌افتد و لذا همه هوشیاران و آزاده‌های دنیا در خیابان‌ها گاز اشک‌آور می‌خورند و زیر لگد چکمه پوشان طرفدار صهیونیست‌ها یک شعار سر می‌دهند و آن شعاری است که شما هر هفته علیه آمریکا فریاد می‌کشید.

چند سالی ما درباره افول آمریکا و مسائل مربوطه صحبت کردیم. همین روزها آمریکا را می‌بینید؛ این تعطیلی دولت آمریکا و اخراج کارکنان فدرال ریخته شدن هیمنه را دارد نشان می‌دهد و سرعت گرفتن این افول را دارد روشن می‌کند.

این شعاری که الان همه مردم می‌دهند این یعنی طوفان الاقصی محور مقاومت را تبدیل به شبکه مقاومت کرد و وحدت ساحات به وجود آورد، بلکه دایره آن را به کشورهای غیرمسلمان هم کشید و آنان را هم عضو مقاومت کرد. می‌خواستند با طرح عادی‌سازی روابط، مردم فلسطین را از سرزمینشان اخراج کند اما برعکس شد و کشورها، فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

اینجا خوب است به این روایت که در ج 8 کافی ‌شریف هست اشاره کنم که روای از امام صادق علیه‌السلام سؤال کرد: «مَتَی‌ فَرَجُ‌ شِیعَتِكُمْ»‌؟ حضرت بعد از بیان مطالبی فرمودند: وقتی‌که عرب زنجيرهاى اسارت خود را پاره كند. «وَ خَلَعَتِ الْعَرَبُ اَعِنَّتَهَا».از آثار دیگر طوفان الاقصی این بود که هیبت آمریکا را هم از بین برد؛ و نقاب از چهره ضد بشری غربی‌ها و شعارهای حقوق بشری آن‌ها برای همه مردم دنیا به‌خصوص جوانانی که به او تمایل داشتند برداشت. مردم ایران هم بهتر از همیشه با اتفاقات اخیر با چهره منحوس آمریکا و همکاران اروپائی او و ایادی داخلی‌اش آشنا شدند.

رهبر معظم انقلاب هم تأکید فرمودند که نباید با آمریکا مذاکره صورت بگیرد. البته خبری منتشر شد که امیدوارم غلط باشد که قصد مذاکره مستقیم داشتند و آن‌ها نپذیرفتند اما اگر درست است باید توضیح دهند که چرا؟

وقت گذشت و فرصت بحث راجع به مکانیسم ماشه نیست اما همان‌طور که قبلاً هم عرض شد دشمن از جنگ روانی که با آن راه انداخته بیشتر سود می‌برد تا ایجاد تأثیرات حاد اقتصادی برای کشور. شده شبیه آن‌که اسم بچه‌اش را گذاشت رستم می‌ترسید صدایش کند. چون عمده تحریم‌ها را درگیر هستیم و اوضاع را بدتر از این نمی‌کند. نشانه‌اش هم همین است که برفرض اعمال این مکانیسم بر اقتصاد کشور تأثیر داشته باشد، لازمه‌اش این است که مسیرهای حقوقی تحریم‌ها تا ابلاغ آن‌ها طی شود و بعد اعمال شود تا نتیجه آن دیده شود نه اینکه اعلام کنند و چند ساعت بعد ببینیم قیمت‌ها عوض شده، وقتی این‌طور می‌شود عوامل مختلفی دارد یکی همین است که عده‌ای تحت تأثیر القائات دشمن قرار گرفته‌اند. باید توجه داشته باشید که نتوانستند برای اعمال این فشارها اجماع جهانی درست کنند و روسیه و چین رسماً اعلام کردند که لزومی بر اجرای تحریم‌ها نمی‌بینند و هند هم مشتری جدید نفت ایران است.

یادمان نرود که فرزندان رشید این آب‌وخاک با همین سختگیری‌ها و در دل همین مشکلات و به تعبیر خودشان تحریم‌های فلج‌کننده کارهای بزرگ و چشم‌گیر انجام دادند. ایران کشور راهبردهاست و از همین مکانیسمی که غیرقانونی و برخلاف تعهدات بین‌المللی دوباره فعال کردند فرصتی می‌سازد و بر سنگ‌اندازی‌های دشمنانش غلبه خواهد کرد.

البته همه باید دست در دست هم و با همین همدلی و اتحادی که وجود دارد با پیروی از فرامین امام المسلمین و سیدنا القائد کار را جلو ببریم تا به نتیجه برسیم. در عرصه‌های مختلف مسئله تبعیت کردن از رهبری مطرح است بعضی از مسائل مربوط به قوی شدن ایران است. یکی را من خیلی کوتاه عرض می‌کنم. یکی از دستورات ایشان که برای کشور جنبه حیاتی دارد و نباید هیچ‌کس در هر جایگاهی که هست در آن کوتاهی کند مسئله پیری جمعیت است ایشان سال 95 بالصراحه و تأکید فرمودند: نگذارید نسل به پیری منتهی شود. خب الان همه از ایران قوی صحبت می‌کنیم، کاهش جمعیت برای آینده ایران قوی تهدید جدی است. ایران قوی یعنی کشوری با جمعیتی پویا و پرتحرک در همه زمینه‌ها به‌خصوص فرهنگ و اقتصاد و این مهم بدون جمعیت جوان به نتیجه نمی‌رسد. باید سیاست‌های حمایتی در بحث مسکن، اشتغال و خانواده به‌طور جد توسط مسئولین مربوطه دنبال شود.

روز 13 مهر روز نیروی انتظامی را هم به خانواده بزرگ این مجموعه خدوم و تأثیرگذار تبریک عرض می‌کنیم. راجع به ویژگی‌ها و خصوصیات، کنشگری‌ها و حفاظت‌ها و حمایت‌ها و مسائل متعددی که به این نیرو متوجه است در نوبت‌های قبل نکاتی را عرض کردم.

از لب مرزها بلکه در بخشی و بعضی از موارد خارج از مرزها تا درون منزل خودتان نه‌فقط پشت در منزل، نیروی انتظامی به شما کمک می‌کند و جان‌فشانی می‌کند. در باغ شهادت اگر برای خیلی‌ها بسته است هنوز بر نیروی انتظامی باز است. هرروز و هر هفته هرازگاهی می‌شنویم که دو سه نفر ۵ نفر و تعدادی از جوانان رشید و غیور و باهمت و با اهتمام و باانگیزه در اقصی نقاط کشور به‌واسطه مبارزه با جرثومه‌های فساد از انواع مختلف از جاسوسی و مواد مخدر و مسائل اقتصادی در عرصه‌های مختلف به شهادت می‌رسند و ما را داغدار می‌کنند.

در کشور و به‌خصوص در استان که استان ما نظام مسائلش هم فراوان است در جهات مختلف شبانه‌روز این عزیزان ما مشغول فعالیت هستند. به‌نوبه خودم از فرماندهی محترم نیروی انتظامی در استان، معاونین بزرگوارشان در بخش‌های مختلف به‌خصوص در بحث فتا و راهور و همه این مجموعه نورانی و بدنه نیرو، افسران و درجه‌داران و کارکنان و کارمندان و سربازان این نیروی خدوم و از طرف مردم استان تشکر می‌کنم. جمعی از شما هم اینجا حاضر هستید خدای تعالی به احسن وجه به خدمات شما پاداش بدهد و عندالله مأجور باشید.

نکته‌ای هم عرض کنم که بنده چند روز پیش در همایش پیشکسوتان دفاع مقدس راجع به کتاب‌های درسی نکته‌ای را عرض کردم که بعضی چیزها را از کتاب‌های درسی حذف کردند. خبری را دیده بودم دنبال هم کرده بودم آن بخش آن خبر هم درست بود و آن این بود که بعضی از تصاویر انقلابی مثل عکس قاسم سلیمانی، عکس شهید رئیسی و عکس حضرت آقا را حذف کردند. این مربوط به کتابی بود که ضمیمه کتاب‌های درسی دانش آموزان بود و برای تابستان بود که آن را حذف کرده بودند. من آن را دیده بودم و احساس خطر کرده بودم که دارد جریانی واقع می‌شود؛ که موضع گرفتم و بعداً مطلع شدم که در کتاب‌های درسی اصلی این‌ها وجود دارد و خوب هم به آن‌ها پرداخته شده. خواستم با بیان این مطلب اگر چیزی در ذهن دوستان واقع شده خارجش کنم که خودم اقراء به جهل نکرده باشم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾