۱۴۰۴/۰۴/۱۲

سردبیر

جایگاه معاد در نظام تربیتی عاشورا/ علاقه به لقاءالله؛ مهم‌ترین شرط حضور در کربلا

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، در جلسه شب هفتم از مراسم‌های دهه اول محرم در مصلای کرج، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، طی سخنرانی‌ای پرمحتوا و عمیق، به تبیین جلوه‌های توحیدی در حماسه عاشورا پرداخت. این سخنرانی که با محوریت ایمان به معاد، مرگ‌اندیشی، سبک زندگی مؤمنانه و فرهنگ شهادت‌طلبی همراه بود، با استناد به آیات قرآن کریم، کلمات اهل بیت (ع) و تحلیل‌های عرفانی، توجه مخاطبان را به ابعاد بنیادین نهضت حسینی جلب کرد.

امام جمعه کرج در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: یاد قیامت، یاد خداست؛ کسی که باور به معاد دارد، زندگی‌اش از اساس متفاوت است؛ تعاملش با محیط زیست، انسان‌ها و جامعه، رنگ مسئولیت می‌گیرد.

وی با اشاره به برخی آیات قرآنی و تجربه تاریخی منکران قیامت، افزود: در طول تاریخ، گروه‌هایی وجود داشته‌اند که به ربوبیت خداوند ایمان داشتند اما معاد را انکار می‌کردند. این ایمان ناقص، اثر تربیتی نخواهد داشت؛ زیرا انسان مؤمن کامل، خود را همواره در مسیر بازگشت به مبدأ هستی می‌بیند.

همچنین، امام جمعه کرج نسبت به تعلقات دنیوی هشدار داد و دنیاطلبی را عامل انحراف و فراموشی قیامت دانست. وی اظهار کرد: وابستگی‌های دنیوی، انسان را همچون میخ‌هایی به زمین می‌کوبند؛ سبکباری در هنگام مرگ، تنها با دل‌بریدن از تعلقات دنیوی ممکن است.

در ادامه، آیت‌الله حسینی‌همدانی به نمونه‌هایی از ایمان و توحید در رجزخوانی‌های یاران امام حسین (ع) اشاره کرد. از جمله سخنان عمر بن خالد و سعد بن حنظله که مرگ را مسیر وصال با خدا دانسته و شهادت را فوز عظیم تلقی کردند.

وی گفت: رجزهای اصحاب کربلا، بیانیه‌هایی از ایمان بود؛ آنان شهادت را نه پایان زندگی، بلکه آغاز جاودانگی می‌دیدند. این نگاه، نشان‌دهنده عمق باور آنان به لقاء الله است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با ذکر نمونه‌هایی از واکنش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در مجالس یزید و ابن زیاد، شجاعت و بصیرت تربیت‌شدگان مکتب نبوی را ستود و گفت: برای اهل‌بیت پیامبر، مرگ نه تهدید، بلکه کرامت و عادت است.

در بخش پایانی، امام جمعه کرج به تفسیر عرفانی حدیث «حب الوطن من الإيمان» پرداخت. وی با استناد به اندیشه شیخ اشراق، بیان داشت: وطن حقیقی انسان، همان جایگاه ملکوتی است که از آن آمده و به سوی آن بازمی‌گردد؛ لقاء الله، وطن نهایی انسان مؤمن است.

آیت ‌الله حسینی همدانی با اشاره به سخنان امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه، گفت: حضرت فرمودند: کسی که حاضر است خون قلبش را بدهد و وطن حقیقی‌اش لقاءالله باشد، با ما حرکت کند. مهم‌ترین شرط حضور در کربلا همین علاقه‌مندی به بازگشت به مبدأ بود.

در روایت شب عاشورا نیز، پاسخ حضرت علی‌اکبر (ع) به ندا و انذار مرگ، نشانه‌ای از ایمان عمیق به حق و مرگ آگاهانه بود. امام حسین (ع) در پاسخ فرزندش فرمودند: «جزاک الله خیراً یا بنی»؛ پاداشی الهی همانند پاداش پدر به فرزند.

این سخنرانی با محتوایی آموزنده، تربیتی و عرفانی، نشان داد که در مکتب عاشورا، توحید، معاد، مرگ‌اندیشی، سبک زندگی مؤمنانه، و فوز شهادت، به هم گره خورده‌اند. امام جمعه کرج با بیانی روان و استدلال‌محور، این مفاهیم را برای مخاطبان حاضر تبیین کرد و آنان را به تأملی دوباره در مسیر زندگی دعوت نمود.