۱۴۰۰/۰۱/۲۰

ادمین

تهمت ‏زنى نسبت به کاندیداى رقیب قطعاً حرام است

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۰/۰۱/۱۴۰۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرحمن الرحیم

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. از حقوقی که اهل تقوا مقید به رعایت آن هستند و امام سجاد علیه السلام در رساله به آن توجه داده اند، حقوق دوست است.

«وَ أَمَّا حَقُّ الصَّاحِبِ فَأَنْ تَصْحَبَهُ بِالْفَضْلِ مَا وَجَدْتَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» اما حق رفيق و دوست تو اين است كه تا مى توانى او را با فضل و بزرگوارى همراهى كنى. «وَ إِلَّا فَلَا أَقَلَّ مِنَ الْإِنْصَافِ» و گرنه حداقل درباره او جانب انصاف را نگه دارى. «وَ أَنْ تُكْرِمَهُ كَمَا يُكْرِمُكَ» و آن طور كه او تو را اكرام مى كند، وى را اكرام كنى. «وَ تَحْفَظَهُ كَمَا يَحْفَظُكَ» و همان طور كه او تو را حفظ مى كند، تو هم او را نگهدارى كنى.

«وَ لَا يَسْبِقَكَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ إِلَى مَكْرُمَةٍ فَإِنْ سَبَقَكَ كَافَأْتَهُ» مبادا در كار نيكى بر تو پيشى گيرد، پس اگر پيش دستى كرد آن را تلافى كن. ، «وَ لَا تُقَصِّرَ بِهِ عَمَّا يَسْتَحِقُّ مِنَ الْمَوَدَّةِ» و در امورى كه سزاوار دوستى است در حقّش كوتاهى مكن. «تُلْزِمُ نَفْسَكَ‏ نَصِيحَتَهُ وَ حِيَاطَتَهُ» خود را موظّف دار كه خيرخواه و نگهدار او باشى. «وَ مُعَاضَدَتَهُ عَلَى طَاعَةِ رَبِّهِ» و برطاعت پروردگارش كمك و ياريش نمایى. «وَ مَعُونَتَهُ عَلَى نَفْسِهِ فِيمَا لَا يَهُمُّ بِهِ مِنْ مَعْصِيَةِ رَبِّهِ» و در ترك گناه يار و مددكار او باشى. «ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِ رَحْمَةً وَ لَا تَكُونُ عَلَيْهِ عَذَاباً» سپس بر او مايه رحمت باشى نه عذاب. «و لا قوَّةَ الَّا بالله».

مجموعا ده حق از وظائفی که دوستان نسبت به هم، در رفاقت و روابط عاطفی و صمیمی که با هم دارند و باید رعایت کنند بیان شده است. انسان نمی تواند در زندگی اجتماعی که دارد دوست نداشته باشد. این یک نیاز فطری و طبیعی است و الا در او خیری نیست. رسول خدا فرمودند:  مومن هم انس مى گيرد و هم ديگران با او انس مى گيرند و در كسى كه نه خود با ديگران مانوس است و نه ديگران با او مانوسند خيرى نيست.

و مولانا اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: حتما براى خود دوستانى بيابيد؛ چرا كه دوستان ذخاير و پشتوانه هاى شما در دنيا و آخرتند… و ما اگر در دنیا دوستان خوبی برای خود انتخاب نکرده باشیم در آخرت حسرت می خوریم که چرا دوست خوبی که شفاعتمان کند نداریم. تا جائی که در تعبیری علی علیه السلام دارند که اگر كسى دوستى را كه در راه خدا با او دوستى داشته، از دست بدهد، مثل اين است كه شريف ترين اعضاى بدن خود را از دست داده است.

اهمیت انتخاب صحیح دوست را می توان با مراجعه به قرآن و روایات فهمید. اگر خداوند خیر ما را اراده کرده باشد دوست خوب نصیب ما می کند. لذا با این همه تاکید انسان باید سعی کند افرادی را برای دوستی انتخاب کند که بر علم و اخلاق او بیفزایند و اعتقاداتش را محکم تر کنند و موجب انحراف او را فراهم نکنند و اگر با چنین کسی برخورد کردند فوراً ترک دوستی کنند. در آیه ۶۸ سوره مباركه انعام فرمود: هرگاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى كنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند. و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از ياد آمدن با اين جمعيت ستمگر منشين.

اساساً اهل ایمان و تقوا نباید در مجلسی که گناه در آن صورت می گیرد حضور داشته باشند چون احتمال تاثیر پذیری فراوان است، ولو ممکن است شخص خودش را هم خیلی قوی ببیند و بگوید که این مسائل خلاف اخلاق و بالاتر که خلاف عقیده است، در من تاثیر ندارد، اما آنچه از دستورات اولیاء دین در این باره به ما رسیده چیز دیگری است. گاهی این معاشرت حیثیت اجتماعی شخص را از بین می برد.

امام صادق عليه السلام فرمودند: سزاوار نيست انسان مومن در مجلسی که در آن معصیت خدا می شود و او قادر بر تغيير آن نيست حاضر شود. و در رابطه با دوستی با افراد بزه کار فرمودند: با افراد گناهكار مصاحبت و همنشينى نداشته باش چون به تو آموزش گناه می دهند.

نکته ی دیگری عرض کنم و آن این است که افراد وقتی با کسی دوست می شوند تمام اسرار شخصی و خانوادگی خود را با او در میان می گذارند و این خلاف است. بله باید با دوست صادق و یک رنگ بود صدیق از همین باب است؛ اما باید اندازه دوستی را دانست و این بعد از آزمایش و گذشت مراحل متعدد است که چند سالی طول می کشد.

امام صادق عليه السلام در این رابطه به بعض افراد ملاک جالبی دادند که برای ما هم مفید است، فرمودند: دوستت را به اسرارت آگاه نساز؛ مگر آنچه را كه اگر دشمنت هم از آن آگاه شود، هيچ ضررى متوجه تو نمى شود؛ چون ممكن است روزى همين دوستت ، دشمن تو شود. از طرف دیگر هم تذکر می دهند اگر اتفاقی افتاد و دوستی ات بهم خورد آنقدر بدگوئی نکن که اگر خواست برگردد، دیگر نشود.

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر ارتباط خود را با دوستت بريدى در غياب او به دنبال زشت گويى نباش، تا باب برگشت و رجوع او بسته نشود، چه بسا ممكن است تجارب روزگار او را وادار كند كه دوباره به سوى تو بيايد. اگر در غياب دوستى كه از تو بريده است بدگويى كنى، او ديگر باز نخواهد گشت. همین مقدار برای این نوبت بس است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از حقیقت بندگی بهره‌مند هستند. مولانا امیرالمومنین  علیه‌السلام در حکمت ۱۳۷ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ،  وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُم». بسا روزه‏دارى كه از روزه داشتن جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد. و بسا نمازگزارى كه از نمازش جز بيدارى و رنج فايده‏اى نمى‏برد.

خوشا بر خواب زيركان و افطار کردنشان. یعنی مهم‌ترین شرط قبول و بهره بردن از عبادت و بندگی خدا این است که انسان را متوجه خدا بکند پس باید به‌ظاهر عبادت اکتفاء نکرد و همه شرایط آن را لحاظ کرد مثلاً روزه‌داری فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نیست. یا نماز شب فقط بیدار بودن و نمازخواندن نیست. بلکه انسان باهوش تلاش می‌کند ببیند چه چیزی خدا را راضی می‌کند بر اساس همان عباداتش را تنظیم می‌کند. عمل خالص مرضی خداست.

«اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» ماه رسول خدا هم در حال سپری شدن است و به ماه عظیم رمضان نزدیک می شویم که رسول خدا بشارت دادند «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ» این ماه بابرکت و رحمت و مغفرت به شما رو کرده. امیدوارم از همه لحظات آن بهره ببریم و غفلت نکنیم. به‌خصوص شب‌های قدر را درک کنیم و از خدای تعالی می‌خواهیم به برکت این ماه و شهیدش، بلا و گرفتاری را از امت اسلامی دور بگرداند.

تقارنِ زیبایی امسال صورت گرفته که به فال نیک می‌گیریم. در فصل بهار قرار داریم و ماه مبارک رمضان هم بهار قرآن است. امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» ودر دعاهائی که از اهل‌بیت به ما رسیده‌داریم: «… أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیعَ قَلْبِی‏…» و ولادت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه هم در همین فصل قرار گرفت که ایشان هم ربیع الانام است که در زیارتنامه حضرتش می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ‏ الْأَنَامِ» سلام بر بهار اهل عالَم، یعنی تمام موجودات عالم هستی.

حتماً برنامه‌ای قرآنی برای خودتان در نظر بگیرید غیر از تلاوت قرآن که هرروز انجام می‌دهید ولو کوتاه. کسی تجوید بلد نیست برود یاد بگیرد. کسی ترجمه بلد نیست ترجمه بخواند یا به دنبال تفسیر باشید. روزی نیم ساعت هم این کار را بکنید مجموعه‌ای را در آخر ماه به دست خواهید آورد. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است که در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ».

و قرآن کریم برای خود یک هدف را ترسیم کرده است و آن هدایت است به استوارترین و محکم‌ترین راه که صراط مستقیم است. در آیه ۹ از سوره مبارکه اسراء فرمود: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» که به بیان امام صادق علیه‌السلام در کتاب کافی در ذیل آیه شریفه، استوارترین راه، امام است. «قَالَ: یَهْدِی إِلَى اَلْإِمَامِ» و در این زمان تمام توجه ما باید به وجود شریف حضرت باشد. چرا؟ چون مگر نفرمودند ماه مبارک رمضان ماه دعاست و دعا در آن مستجاب است، «وَدُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَاب…»؟در زیارت حضرت داریم: «أَشْهَدُأَنَّ بِوِلاَیَتِكَ تُقْبَلُ الْأَعْمَالُ». ودردعای ندبه می‌خوانیم: «وَ دُعَائَنَا بِهِ‏ مُسْتَجَابا». انشاءالله همه با توجه وارد ماه شویم و در یوم الجائزه جوائز خوب نصیبمان بشود.

امروز روز بیستم فروردین است در سال ۱۳۸۵ در چنین روزی در اوج تحریم‌ها و فشارها ایران به دستاورد بزرگ علمی یعنی فن‌آوری راه‌اندازی یك زنجیره كامل غنى‏سازى اورانیوم در نطنز دست‌یافت و دارای صنعت هسته‌ای شد. و شورای عالى انقلاب فرهنگى، به‌پاس قدردانى از تلاش‏هاى افتخارآفرین دانشمندان جوان ایرانى در دستیابى كشور به فناورى صلح‌آمیز هسته‌ای، در تقویم رسمى كشور این روز را «روز ملى فناورى هسته‏اى» نام‌گذاری کرد. تا فراموش نکنیم در طول سالیان متمادی چه مسیر پرتلاطمی را دانشمندان هسته‌ای ما برای رسیدن به این مهم طی کرده‌اند و شهیدان گران‌قدری همچون شهریارى، علی‌محمدی، احمدى روشن، رضایی‌نژاد، قشقایی و اخیراً فخری زاده را تقدیم این مسیر كرده‏ایم. همه شهدا و به‌خصوص شهدای دانشمند هسته‌ای، سند مظلومیت ایران هستند. عظمت کارشان در این بود که باایمان قوی و روحیه جهادی و ایثارگری، تئوری‌های علمی را عملی کردند و بین علم و عمل ارتباط برقرار کردند و عاقبت کارشان هم باسعادت به شهادت ختم شد.

بیشترین سخن من امروز راجع به همین دستاورد و مروری بر مسئله برجام است. اولاً می‌دانید که ایران از قبل انقلاب در دوران پهلوی دوم و تشویقی که آمریکائی‌ها می‌کردند یعنی حدود سال‌های دهه ۵۰ میلادى دنبال به دست آوردن انرژی هسته‌ای بود. در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۶) ایران به عضویت آژانس بین‏المللى انرژى اتمى درآمد. ده سال بعد ارسال ۱۳۴۶ پیمان عدم تكثیر سلاح‏هاى هسته‏اى را پذیرفت و در سال ۱۳۴۸ در مجلس شوراى آن زمان تصویب شد. در طول سال‌ها قراردادهای متعددی برای پیشرفت کار با ایران بسته شد که بعد از پیروزى انقلاب اسلامی، کشورهای غربی تقریباً به هیچ‌کدام از تعهداتشان عمل نكردند.

همه می‌دانید که انرژى هسته‏اى یکی از مهم‌ترین مباحث تكنولوژى هسته‏اى است و نقش بسیار اثرگذاری در تأمین انرژى همه كشورها دارد. امروزه یکی از اساسی‌ترین مسائل کشورها، اصلاح و استفاده صحیح از منابع انرژى هائی است که در اختیاردارند و برای این مهم برنامه‌ریزی‌های دقیق و زیربنایى دارند. و در بین این منابع انرژی، ویژه‌ترین انرژی، انرژی هسته‌ای است. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، انرژی هسته‌ای است که باعث کینه و سنگ‌اندازی و دشمنی‌های دشمنان نظام است.

در سال‏هاى ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ مذاكرات هسته‏اى میان ایران و سه كشور اروپایى دنبال مى‏شد. در آن مقطع ایران براى اعتمادسازى بخش مهمى از برنامه‏هاى هسته‏اى خودش را به حالت تعلیق درآورده بود. اما در اوایل سال ۱۳۸۴ و با توجه به بدعهدى كشورهاى اروپایى در انجام تعهداتشان، ایران تصمیم گرفت با توجه به خواسته عمومی که شعارش یادتان هست به مذاکرات پایان بدهد و فعالیت‌های تعلیق شده را از نو شروع کند و این اقدام راهم کرد. همه هم قبول داشتند که ادامه کار با کشورهای اروپائی به ضرر ایران است.

لذا در سال ۸۵ ایران تحرکی به کار داد و باقوت پیگیری کرد و صنعت هسته‌ای کشور را تثبیت کرد. اما از سال ۹۲ به بعد برای حل مشکلات اقتصادی و کاهش فشار تحریم‌ها دولت اقدام به برگزاری سلسله جدیدی از مذاکرات کرد. رئیس‌جمهور معتقد بود که با مذاکره باقدرت های بزرگ مثل آمریکا و توافق مناسب با آن‌ها، می‌شود تحریم‌های اقتصادی را برداشت و مشکلات در مدت کوتاهی حل می‌شود. لذا شروع به مذاکراتی کردند که از اول، انتهایش معلوم بود.

آقا هم فرمودند: «باوجود این‏كه من خوش‏بین نبودم به مذاكره با آمریكا، با این مذاكرات موردى، مخالفت نكردم، موافقت كردم؛ از مذاكره‏كنندگان هم با همه وجود حمایت كردم … اگر كسى بگوید كه ما مثلاً با توافق یا با رسیدن به یك نقطه مخالفیم، نه، خلاف حق و خلاف واقع گفته است. اگر یك توافقى انجام بگیرد كه این توافق توافقى باشد كه منافع ملّت را، منافع كشور را تأمین بكند، بنده كاملاً با آن موافقت خواهم كرد».

دو گوش‌به‌زنگ طول کشید و در تیرماه سال ۹۴ توافق جامع هسته‌ای بسته شد. طبق این توافق ایران بخش زیادی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تعطیل کرد. کارشناسان گفتند ۱۰۰ مورد تعهد موقت و دائمی از سوی ایران پذیرفته‌شده است. تعطیل غنی‌سازی ۲۰ درصد، محدودیت در حجم گاز اورانیوم غنی‌شده، محدودیت در درصد غنی‌شده، محدودیت در تولید سانتریفیوژ، تعطیل شدن فردو و…

تحلیل آقایان هم این بود که مشکلات اقتصادی، ریشه خارجی دارد که تحریم است. و ابزار مناسب برای برداشتن تحریم‌ها، مذاکره است که برای رسیدن به این هدف تاریخ اسلام را هم تحریف کردند. گفتند امام حسین هم مذاکره کرد و امثال این‌ها که یادتان هست. بله منطق مذاکره امتیاز دادن و امتیاز گرفتن هست. این قبول ولی نباید فعالیت‌های هسته‌ای را تعطیل می‌کردند. در همان محدوده مذاکره فعالیت‌ها باید ادامه می‌یافت. ولی آقایان در همه‌چیز عقب‌نشینی کردند و به خواسته‌ها تن دادند و امتیازی نگرفتند.

آقا فرمودند: «ما از اوّل، منطقى وارد شدیم، منطقى حرف زدیم، زیاده‏خواهى نكردیم؛ ما گفتیم طرف، یك تحریم ظالمانه‏اى را تحمیل كرده است، ما مى‏خواهیم این تحریم برداشته بشود؛ خیلى خب، این‌یک بده بستان است، حرفى نداریم كه در این زمینه یک‌چیزی بدهیم، یک‌چیزی بستانیم تا تحریم‏ها برداشته بشود؛ امّا صنعت هسته‏اى متوقّف نباید بشود، (ببینید بزنگاه مطلب این بود) لطمه نباید بخورد؛ این حرف اوّل است؛ از اوّل این حرف را زدیم و دنبال كردیم».

بااینکه رهبری و دلسوزان مکرر تأکید کردند که به دشمن دروغ‌گوی خائن نباید اعتماد کرد، گوش ندادند. حتی حضرت آقا صریحاً در نامه‏اى به رئیس‏جمهور و رئیس شوراى عالى امنیت ملى، در ۲۹ مهرماه ۹۴ با تأكید بربندهای نه‏گانه‏ى قانون مجلس و ملاحظات ده‏گانه‏ى ذیل مصوّبه‏ى شوراى عالى امنیّت ملّى، با طرح ۹ شرط، اجراى آن ‏را تأیید کردند. که اگر این شروط رعایت شده بود، مشكلات امروز را نداشتیم.

بنای اول این بود: برجام باید موجب لغو جامع كلیه تحریم‏هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد و هم‏چنین تحریم‏هاى چندجانبه و ملى مرتبط با برنامه هسته‏اى ایران و نیز شامل گام‏هایى براى ایجاد دسترسى در حوزه‏هاى تجارت، فناورى، مالى، و انرژى مى‏شد، كه نشد.

اما تحلیل همان بود که داشتند و هر دو مطلبشان درصحنه بیرونی و واقعی غلط و با چالش روبرو بود که مصادیق آن فراوان است مثل ارز و نظام پولی و امثال این‌ها که وقت را نمی‌گیرم. و عمده‌ترین مشکل اعتماد به پلیدترین کشورهای دنیا بود. آمریکا یک‌جانبه خارج شد و کشورهای اروپائی هم به تعهدات خودشان پای بند نبودند، و همه این‌ها باسابقه‌ای که داشتند قابل پیش‏بینى بود.

تجربه توافق هسته‌ای خیلی گران و پرهزینه بود و باید درس عبرت بزرگی باشد برای مردم و مسئولین که به سنت قطعی خدای تعالی ایمان داشته باشند و بدانند که عمده‌ی مشکلات اقتصادی کشور در داخل درست می‌شود و اثرگذاری عوامل خارجی در مقابل اقدامات داخلی بسیار ناچیز است. و باید این تفکر تقویت شود که هرگز به دشمن بدعهد نباید اعتماد کرد و در مقابلش نباید انعطاف داشت. مردم خوب فهمیدند که مذاکره تحریم‌ها را از بین نمی‌برد. ای‌کاش بعض از مسئولین هم بفهمند. همان‌طور که آقا فرمودند با استحکام درونی می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

به‌هرتقدیر بیش از چهل سال است خواستند با قهرو غلبه و تطمیع و ارعاب و ترور و جنگ مباشره و نیابتا و نهایتا با تحریم اقتصادی ایران اسلامی را زمین‌گیر کنند قوتش را عزتش را صلابتش را بگیرند مردم را خسته کنند نتوانستند بعدازاین هم نخواهند توانست.

حالا بازهم ساده لوحانه اگر نخواهم کلمه دیگری بگویم عده‌ای از توبه آمریکا سخن میگویند که آمریکا می‌خواهد توبه کند. آمده برای توبه. تمام کلماتشان و سخنرانی‌های آمریکایی‌ها را در این مدت نگاه کنید. هم رئیس‌جمهور آمریکا هم اطرافیانشان. برای همین وضعیت تغییری نخواهد کرد بلکه توان موشکی و قدرت و سلطه منطقه‌ای که ایران دارد موردنظر و توجهشان است. نه‌تنها آن کار را انجام نخواهند داد مطالبات دیگری دارند. شما چرا حرف از توبه میزنید؟ کجا توبه دارند؟ هرگز این‌طور نیست. آنچه مردم می‌خواهند و مکرر هم گفتند و رهبر معظم انقلاب هم تأکید بران دارد و ما هم بر همان تأکید می‌کنیم و مطالبه داریم لغو همه تحریم‌ها  و راستی آزمایی است که حرف اول و آخر همه مردم است.

در پایان این بخش بیان حضرت امام روح‌الله را برای شما می‌خوانم: «من بارها گفته‌ام و هم‌اکنون اعلام می‌کنم كه ایران باید تا قطع تمام وابستگی‌های سیاسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى خود از آمریكا، به مبارزات قاطع خود علیه این جهان خوار بی‌رحم ادامه دهد و بعد درصورتی‌که ملت بیدار و شریف ما اجازه دهد، ارتباط بسیار عادى خود را در حد سایر كشورها با آمریكا برقرار می‌کند. لذا تا رسیدن به این زمان ما شعار همیشگی خود را تکرار می‌کنیم که مرگ بر آمریکا.

۲۰ فروردین روز هنر انقلاب اسلامی، قطع رابطه سیاسی با آمریکا،۲۱ فروردین روز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سال ۵۸ به دستور امام، این مطالب بماند.

مسئولین مواظب باشند از حرف رهبری راجع به ورود واکسن آمریکائی و انگلیسی عدول نکنند. شنیدم که دارند وارد می‌کنند. توجه داشته باشید که بیان ایشان واکسن انگلیسی است هر جا که ساخته شود. نه اینکه فقط در انگلیس ساخته شود.  امکان دارد که این واکسن در کشور دیگر ساخته شود. نیایند بگویند که ما آن را از فلان کشور وارد کردیم. این واکسنی که اخیراً وارد کردند علی‌الظاهر انگلیس‌ها در جای دیگری ساختند و آقایان هم وارد کردند.

نکته استانی: اما آنچه راجع به انتخابات عرض می‌کنم این است که اسلام و عرف و اخلاق با هرگونه فريب مردم به اسم تبليغات انتخاباتى مخالف و این کار خلاف شرع است. تهمت‏زنى نسبت به كانديداى رقيب قطعاً حرام است. کاندیداها خودشان را با فریب و دروغ بزک نکنند. در تبليغاتشان ارزش‏هاى نظام را ناديده نگيرند. یکديگر را تخريب نكنند. باکمال صداقت با مردم حرف بزنند. توانایی‌هایشان را بگویند. دروغ نگویند.

مسئله هزینه کردن‌ها هم برای شما ملاک باشد. از کجا آورده‌اند و چرا این مقدار خرج می‌کنند؟ یکی از بدترين کارها که در بعض مناطق دیده شد در سال‌های گذشته خریدوفروش روی است كه هم خلاف اخلاق است هم خلاف قانون. که متولیان امر روی این موضوع دقت و تمهیدات لازم را داشته باشند.

مردم هم توجه داشته باشید که برای تحت تأثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری که شورای شهر و روستا هم هم‌زمان برگزار می‌شود درواقع برای اصل انتخابات یکی از کارهایی که دشمنان انجام می‌دهند نشر اخبار خلاف واقع و کذب است و اخبار دروغ هم به‌سرعت پخش می‌شود. لذا تحت تأثیر اخبار متعددی که این روزها منتشر می‌شود قرار نگیرید و تا از خبری مطمئن نشدید و یقین به منبع خبر پیدا نکردید بازنشر ندهید. بازنشر کردن خبر دروغ خودش خلاف است. دروغ فقط گفتن که نیست. به نوشتن هم هست. به‌دروغ دیگری را هم‌نشر دادن هم هست. دایره‌اش وسیع است. مواظب باشید در این چرخه کذب و شایعه و دروغ قرار نگیرید.

نکته آخر این‌که اجازه بدهید مسئولین استعلام و نظارت و اجرایی که در انتخابات شوراهای شهر و روستا دارند فعالیت می‌کنند کار خودشان را انجام بدهند. چرا بعضی‌ها این عزیزان را تحت‌فشار قرار می‌دهند؟ کسانی که صلاحیت‌هایشان محل اشکال و شبهه است یا محل قطعی است. یک‌وقت هست که شبهه است و بررسی می‌کنند و قطعی می‌شود. اما یک‌وقت هم قطعی است و طرف تخلفاتی دارد و اسنادش موجود است و این سندها هم در اختیار است. بعد بعضی‌ها به این دوستان فشار می‌آورد که فلانی آبرو داشته و کذا و کذا.  بگذارید این دوستان کار خودشان را دقیق انجام دهند تا آن چیزی که مرضی خداست واقع شود.