۱۴۰۴/۰۴/۲۷

ادمین

تبیین دیپلماسی صحیح؛ عزت اسلامی نباید به ذلت ختم شود

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/04/27

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ای اهل ایمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا از همه مسائل پیرامونی خود برای سعادتمندی دنیا و آخرت عبرت می‌گیرند.

امیرالمومنین علیه‌السلام در ادامه خطبه قاصعه فرمودند: «فَاعْتَبِرُوا بِمَا اَصَابَ الْاُمَمَ الْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَاْسِ اللَّهِ وَ صَوْلَاتِهِ وَ وَقَائِعِهِ وَ مَثُلَاتِهِ» مردم از آنچه که بر ملت‌های متکبر گذشته از کیفر و عقوبت‌ها و سختگیری‌ها، و ذلت و خواری فرود آمده عبرت گیرید، «وَ اتَّعِظُوا بِمَثَاوِي خُدُودِهِمْ وَ مَصَارِعِ جُنُوبِهِمْ» و از تیره خاکی که رخساره‌هاشان بر آن نهاده، و زمین‌هائی که با پهلوها بر آن افتادند، پند پذیرید. «وَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ لَوَاقِحِ الْكِبْرِ كَمَا تَسْتَعِيذُونَهُ مِنْ طَوَارِقِ الدَّهْرِ» و از آثار زشتی که کبر و غرور در دل‌ها می‌گذارد به خدا پناه ببرید، همانگونه که از حوادث سخت به او پناه می‌برید.

امام بعد از تذکرات و تحذیرهای فراوان که راجع به مستکبران و متعصبان و کسانی‌که از شیطان پیروی کردند بیان فرمودند، حالا به عنوان نمونه یادآوری می‌کنند که وضعیت این افراد، در تاریخ گذشتگان و کیفرهایی که دیدند را مرور کنیم و عبرت بگیریم. زندگی فرعون و قومش، نمرود و قومش، شداد و قومش، حال قارون و بلعم و اقوامی را که خداوند با نزول بلایای آسمانی مثل سنگ و باران و بلایای زمینی مثل سیل و طوفان و زلزله و صاعقه که پودر و خاکستر می‌کرد و امثال اینها که قرآن کریم به همه اینها اشاره فرموده را بنگرید تا امروز.

در آیه 40 از سوره مبارکه عنکبوت فرمود: «فکلا اخذنا بذنبه فمنهم من ارسلنا….». ما هر یک از آنان (مستکبران) را به گناهشان گرفتیم، بعضی از آنها را صیحه آسمانی (صاعقه) فروگرفت و بعضی دیگر را در زمین فروبردیم و بعضی را غرق کردیم. خداوند هرگز به آنها ستم نکرد آنها خودشان بر خودشان ستم کردند.

یکی از راه‌های عبرت گرفتن که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند همین است‌ که انسان‌ کارهای دیگران‌ را ملاحظه کند و اندیشه کند و عبرت بگیرد باید بهمند که اگر از خداوند اطاعت کرده بودند به این بلایا مبتلا نمی‌شدند. توجه به زندگی گذشتگان بهترین درس‌ها را دارد.

مطلب دوم اینکه می‌گوید از خوابیدن مستکبران و سرکشان در قبرها پند و اندرز بگیر. چقدر در دنیا تبختر داشتند و باد در دماغ، اما الان عزت توهمی را از دست داده اند و صورت و پهلوهایشان درون قبرهاست. اگر عزتشان موهوم بود، ذلت‌شان واقعی است. پایان مسیر گردن‌کشی و تکبر همین است.

و سوم سفارش می‌کند که از نتیجه صفت زشت استکبار به خدا پناه ببرید. یعنی خالصانه از خدا بخواهید این صفت را از شما دور کند. حضرت اینجا سه تذکر مهم داده‌اند عبرت گرفتن از امت‌های گذشته و حوادثی که بر آنها رفته است. پند گرفتن از مرگ که سرانجام همه افراد است. و پناه بردن به خدای تعالی در رها شدن از گناه و صفات بد اخلاقی و حتی سختی‌های روزگار؛ یعنی امام  به  سه مطلب امر فرمودند: اعتبروا، عبرت بگیرید، اتعظوا، پند بگیرید، استعیذوا، به خدا پناه ببرید. سه مرحله است که اگر انسان در مطالعه حالات گذشتگان این سه مطلب را در نظر داشته باشد به حق نزدیک می‌شود.

توضیح بیشتر اینکه پیشینیان غرق در نعمت بودند، قدرت و عزت داشتند اما بر اثر تکبر و غرور همه را از دست دادند. باید از حالات آنان انسان بیدار شود و پند بگیرد و بعد، از مرگ آن‌ها و سرانجامی که پیدا کردند، به خدا پناه ببرد و مثل آنان گرفتار کبر نشود و بفهمد آثاری که کبر و غرور دارد مثل سیل و زلزله و طوفان است و بلکه کمتر از آن‌ها نیست، پس باید به خدا پناه برد.

عبرت گرفتن از مسائل مختلفی که برای خود و دیگران پیش آمده و یا پیش می‌آید آنقدر مهم است که امام هرجا مناسب دیده‌اند به آن تاکید کرده‌اند که در نهج‌البلاغه موارد آن فراوان است. مثلاً در خطبه 88 فرمود: خدا هرگز جباران دنیا را در هم نشکسته مگر پس از آن که مهلت‌های لازم و نعمت‌های فراوان بخشید و هرگز استخوان شکسته ملتی را بازسازی نفرمود مگر پس از آزمایش‌ها و تحمل مشکلات. بعد خطاب می‌کنند: مردم، در سختی‌هایی که با آن روبرو هستید و مشکلاتی که پشت سر گذاشتید درس‌های عبرت فراوان وجود دارد. که شروع می‌کنند به توضیح حال.

در خطبه 89 فرمودند: فاعتبروا عبادالله… ای بندگان خدا عبرت بگیرید و همواره به یاد زندگانی پدران و برادران خود در جاهلیت باشید که از این جهان رفتند و در گرو اعمال خود بوده برابر آن محاسبه می‌گردند. در خطبه 182 فرمودند: «و ان لکم فی القرون السابقه لعبره…» مردم برای شما در تاریخ گذشته درس‌های عبرت فراوان وجود دارد. کجایند عمالقه و فرزندانشان؟ (پادشاهان عرب در یمن و حجاز) کجایند فرعون‌ها و فرزندانشان؟ کجایند مردم شهر رس(درخت می‌پرستیدند و حکومت طولانی داشتند) آنها پیامبران خود را کشتند و چراغ نورانی سنت آنها را خاموش کردند و راه و رسم ستمگران و جباران را زنده ساختند….

قرآن کریم هم در ضمن آیات متعددی به اینکه زندگی گذشتگان پر از عبرت است، اشاره دارد. «لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب». آیه می‌فرماید برای صاحبان عقل عبرت هست، همانطور که در آیه دیگری عبرت گرفتن را برای صاحبان بصیرت می‌داند که فرمود: «یقلب الله الیل و النهار ان فی ذلک لعبره لاولی الابصار». خداوند شب و روز را دگرگون می‌سازد در این عبرتی است برای صاحبان بصیرت. اما چه حیف که اهل عبرت کم هستند.

در حکمت 297 هم هشدار می‌دهند که «ما اکثر العبر و اقل الاعتبار». عبرت‌ها چقدر فراوانند و عبرت پذیران چه اندک. واقعاً اسباب عبرت در اطراف ما فراوان است. برای رستگاری قیامت و سعادت دنیا اهل عبرت باشیم. نکات دیگر بماند برای نوبت دیگر با قید حیات ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبّ ِالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

 

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا به عیوب دیگران توجه نمی‌کنند و همواره مشغول رسیدگی به حال خود هستند.

مولانا امیرالمومنین علیه‌السلام در حکمت341 از حکم نهج‌البلاغه که به تعدادی از پندهای مهم اخلاقی پرداخته‌اند، در چند نوبت به آن اشاره می‌کنم فرمودند: «مَنْ نَظَرَ فِي عَيْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ». هر كس به عيب خود بنگرد از عيب ديگران بازماند. بعضی‌ها می‌گردند تا عیبی در کسی پیدا کنند و بعد بگویند که خودشان آن عيب را ندارند. اما اگر دنبال عیوب خود باشند دیگر فرصتی برای بیل زدن به باغچه دیگران پیدا نخواهند کرد. و آسیبی به آنان نخواهد رسید. «وَ مَنْ رَضِيَ بِرِزْقِ اللَّهِ لَمْ يَحْزَنْ عَلَى مَا فَاتَهُ». و هركس به روزى خدا داده راضی باشد، به آنچه از دست داده، غم نمى‏خورد. کنایه از اهل قناعت بودن است که یکی از صفات اخلاقی مهم است. «وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِه». و هر كس شمشير ستم بر كشد با همان شمشير كشته شود، كنايه از نابودی ستم كار است به خاطر ستم‌هائی که می‌کند. خداوند همه ما را از متقین قرار دهد.

25 محرم الحرام بنا بر روایتی شهادت امام سجاد علیه‌السلام است که به همه شما تسلیت عرض می‌کنم. مردم سیستان در سال 62 قمری یعنی یک سال پس از جریان کربلا در همین روز 25 محرم برای خوان‌خواهی امام حسین قیامی داشته‌اند که ماجرایش را دنبال کنید.

کاروان اسراء قیام حسینی این روزها به سمت شام در حرکت هستند. امام سجاد علیه‌السلام تا 34/35 سال بعد از واقعه کربلا رهبری و امامت امت اسلامی را بر عهده داشت آن هم درست در زمانی که اسلام ناب بزرگترین ضربات را از دشمنان خورده بود و بنای دین را از بین برده بودند، امام وارد عرصه شد و اسلام و دین و شیعه را حفظ کرد.

رفتار امام سجاد علیه‌السلام برای امروز ما درس است. مثلاً امام تلاش کردند تا اخلاق از دست رفته را به جامعه برگردانند و اخلاق اجتماعی را که باعث حیات جامعه است احیاء کنند. امروز متاسفانه می‌بینیم روی همین مسائل اخلاقی جامعه، دشمنان ما دست گذاشته‌اند تا آن را از بین ببرند. جامعه ایرانی و اسلامی یک جامعه با حیا و اخلاق مدار است اما همین را مورد حمله قرار داده‌اند، از طریق کتاب، فضای مجازی و فیلم‌هائی که با هدف از بین بردن اخلاق و تربیت ساخته می‌شوند، یا بنا بر عادی کردن بعض ناهنجاری‌ها را در جامعه دارند.

راجع به مسائل فرهنگی جامعه تذکر این نکته لازم است با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم نباید دغدغه‌های فرهنگی را از دست داد و کمرنگ دید. ما در یک جنگ ترکیبی قرار داریم و نباید عرصه‌های این جنگ را که یک بخش آن فرهنگ و ارزش‌هاست است، نادیده بگیریم و الا از رخنه استفاده می‌کنند و ضربات سهمگین خود را وارد می‌کنند.

پس عرصه فیلم و سینما و چاپ کتاب و رسانه و سکوها و کانال‌های اجتماعی و امثال این‌ها را متولیان امر باید با دقت رصد کنند به خصوص کمیسیون فرهنگی مجلس وظیفه نظارتی و بعد سوال از مسئول مربوطه را به خوبی انجام دهد. امروز باید مواظب باشید سیاست‌های فرهنگی و نظام ارزشی و تربیتی نظام اسلامی را با یک فیلم از بین نبرند. به اکران فیلم‌ها و تئاترها و امثال این‌ها دقت و توجه بیشتر شود تا جامعه در امنیت فرهنگی قرار بگیرد؛ و الا گاهی تخریب فضای اجتماع و خانواده و اخلاق و ارزش‌ها با اکران بعضی از فیلم‌ها از موشک‌های نقطه زن خسارت بارتر است. ان شاءالله این تذکرجدی گرفته شود.

راجع به امامت ‌و رهبری امام‌ سجاد علیه ‌السلام عرض کردم؛ جای این تذکر هست و آن اینکه یکی از روایت‌های دشمن در جنگ شناختی که دائم روی آن کار می‌کنند و بعض اوقات به مناسبت زمان، هجمه را بیشتر می‌کنند مثل این روزها، تضعیف جایگاه رهبری و ولایت و خود حضرت آقاست؛ که این کار در تاریخ هم سابقه دارد که رهبران موثر را تضعیف میکردند. مقام امیرالمومنین را انکار می‌کردند در زیارت عاشورا دارد که «ازالتکم عن مراتبکم یا دفعتکم عن مقامکم». این روش دشمن است و ما هم باید تبیین کنیم.

کسی در شجاعت سیدنا القائد شک ندارد اما جنگ رسانه‌ای راه انداختند که از ترس مثلاً در مخفیگاه است و کذا و کذا که در یک مرحله ایشان با حضورشان در حسینیه این حرف‌ها را خنثی کرد. به نظر لازم است، رهبریِ ایشان لااقل در این جنگ 12 روزه طرح شود.

من به مناسبتی قبلا یک خطبه مفصل راجع به بخشی از رهبری‌های ایشان عرض کردم اما امروز فقط به همین 12 روز اشاره می‌کنم تا آنجا که اطلاع دارم. و آن فرماندهی میدانی و مستقیم ایشان در جنگ تحمیلی دوم بود. اینها را وظیفه داریم که بگوییم؛ یعنی به عنوان فرمانده کل قوا مستقیماً مدیریت جنگ را به عهده گرفتند و از همان اول حمله، با نصب دقیق فرماندهان جدید که دارای روحیه جهادی و مبارزه بودند در کمتر از 24 ساعت عملیات نظامی و پاسخگوئی به دشمن عنود و شرور را آغاز کردند و این یک شاهکار فرماندهی است.

کسی که با کارهای نظامی آشنا باشد می‌داند انتخاب یک ‌فرمانده در جایگاه کلان ماموریتی در شرائط ‌جنگی کار سختی است. هم باید کار بلد و متخصص در مسئولیتش باشد و هم از عهده مسئولیت در شرائط خاص جنگی برآید، بعلاوه کسی باشد که نیروهای زیر دست، از او حرف شنوی داشته باشند. باید یک فهم راهبردی از افراد و جایگاهی که باید به کار گرفته شوند داشت. بعلاوه شجاعت تصمیم گیری در انتخاب و نصب و بعد هدایت و حمایت از تصمیم‌هائی که می‌گیرد را داشت. خلاصه کار سختی است و ایشان به سرعت این کار را انجام داد.

و در کنار هدایت کلان میدان جنگ، با عرصه وسیعی که داشت، پهبادی بود، موشکی بود، اطلاعاتی بود، امنیتی بود، اغتشاش‌گرها بودند و … توجه به ملت و آحاد جامعه و رسیدگی به امور مردم و حفظ و صیانت آنان از همه جهت داشتند. سه نوبت گفتگوی مستقیم برای امید و اطمینان دادن و حفظ آرامش جامعه، بیان صادقانه آخرین وضعیت‌ها با مردم و بیان به موقع مطالب و درخواست از مردم برای حضور و کمک به هم در عرصه مواسات.

ویژگی دوم مدیریت صحنه ایشان بود. بطوریکه همه مردم آماده دفاع از کشور بودند و همه اقشار برای ادامه جنگ و دفاع از کشور، وقتی جنگ متوقف شد اعتراض داشتند که چرا تا پایان کار رژیم صهیونی ادامه ندادیم؟ واقعاً میدان دار اصلی و رزمنده اصلی این روزها، آشکار و پنهان ایشان بود و هم اکنون هم در حال جنگ است. از دوستان عزیزم می‌خواهم نگذارید این فرماندهی‌ها و این رهبری‌ها با ترفندهایی که دیگران بکار می‌برند نادیده گرفته شود.

یکی از روزهای غم‌بار برای مردم کشورمان 27 تیرماه سال 1367 بود روزی که با اندوه فراوان رزمندگان، قطعنامه 598 پذیرفته شد. واقعه‌ای پر از عبرت و درس. این را بدانید که یکی از اهداف جنگ روایت‌ها که دشمنان انقلاب دائماً برای آن طراحی دارند، این است که کارکرد و آثار دوران مشعشع و نورانی دفاع مقدس را از بین ببرند و بخصوص درباره علل پذیرش قطعنامه لجن پراکنی دارند.

مثلاً راجع به امام که می‌فرمود ترس از اینکه به من نزدیک بشه می‌ترسه، گفتند حضرت امام می‌ترسید آمریکا وارد جنگ ایران و عراق شود قطعنامه را پذیرفت. که حضرت آقا حفظه‌الله در بیانی فرمودند: پذیرش قطنامعه نماد مدیریت عقلانیت و تدبیر انقلابی امام راحل ‌عظیم‌الشان ما بود.

در آن مقطع بهترین و هوشمندانه‌ترین تدبیر همین پذیرش بود. ولو بسیار امتحان سختی برای نیروهای انقلاب و بچه‌های جنگ بود. اما طراحی که دشمن کرده بود برای اجماع سازی بر علیه ایران و بازکردن جبهه‌های جدید، حمله به هواپیمای مسافربری و جنگ نفتکش‌ها و مسائل اینچنینی، پذیرش قطعنامه حیله‌ها را از بین برد و دست آنان را خالی کرد.

لذا بعد از پذیرش مثل همیشه دشمن دچار اشتباه محاسباتی شد و فکر کرد الان بهترین فرصت برای از بین بردن نظام است؛ یک مرتبه از جنوب و غرب حمله کردند که هزاران نفر خود را به منطقه رساندند و با تدبیر امام و عملیات غدیر در جنوب و عملیات مرصاد در جواب حمله منافقان در غرب، نقشه آنان خنثی شد و دنیا قدرت نرم ایران را دید.

یک نمونه دیگر از بد عهدی و ناجوانمردی آمریکا و اذنابش همین حمله مجدد بعد از پذیرش قطعنامه است. امروز هم آقایان از گذشته این درس‌ها را جلو چشم داشته باشند که به هیچ عنوان و در هیچ شرائطی نمی‌توان به دشمن دون اعتماد کرد. این‌ها درس‌ها و عبرت‌هاست که متاسفانه عده ای فراموش می‌کنند و یا نمی‌خواهند در یاد داشته باشند.

امروز شرائط تقریبا شبیه سال‌های دهه 60  بخصوص سال 67 است با یک تفاوت بسیار بزرگ و آن اینکه امروز به فضل پروردگار و رهبری‌های امام ‌المسلمین و همراهی و انسجام ملی، ایران قدرتی با همه مولفه‌های قدرت در سطح جهان است و از اقتداری برخوردار است که دشمنانش به آن اذعان دارند.

خلاصه بحث دفاع مقدس و بخصوص پایان آن را باید درست و واقع بینانه روایت کرد.

همین دیدار حضرت آقا که دو روز پیش انجام شد، پاسخ عملی به یاوه گوئی‌های دشمن بود. هم اقتدار مدیریتی ایشان در اداره کشور را به رخ کشید و هم روایت سازی‌های دروغ آنان را به باد داد به علاوه که نشان داد هیچ عاملی کارهای رهبری را تعطیل نمی‌کند؛ ممکن است به خاطر شرائط خاص تاخیر داشته باشد مثل تشکیل جلسه با دستگاه قضائی. اما نصب فقهای شورای نگهبان به موقع انجام شد؛ و نشان داد پناهگاه انسان طراز و مومن خداست.

باید به نکاتی که تاکید فرمودند عزیزان بیشتر توجه کنند، مثلاً بحث پیگیری حقوقی جنایاتی که انجام شده که فرمودند باید یقه جنایتکار را گرفت. یا مسئله اعتماد به دستگاه قضا جدی گرفته شود. نکاتی که فرمودند یعنی بالاخره مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود، بخصوص در محاکم که قضات با رافت برخورد کنند و نگاه از بالا به ارباب رجوع نداشته باشند، حرف طرفین را با حوصله گوش بدهند.

تاکید ایشان بر صبوری نیروهای انقلاب و همه مردم در مسائلی که پیش می‌آید نکته‌ای است که همه باید توجه کنیم. نباید ایراد غیر ضروری گرفت، باید کارهای با اولویت را جلو انداخت.

دوستان دقت دارید که جنگ‌ها یا بازدارنده‌اند یا دفاعی هستند یا تهاجمی و یا ترکیبی و ما الان در وسط جنگ ترکیبی هستیم؛ یعنی جنگی در ابعاد نظامی، حقوق بین‌الملل، دیپلماسی، اقتصادی، افکار عمومی و رسانه‌ای. اگر جنگ ترکیبی است که هست، دفاع هم باید ترکیبی باشد؛ مبارزه هم باید ترکیبی باشد. نمی‌شود در صحنه‌ای از آن غایب بود، باید با درایت در همه صحنه‌ها حضور داشت آن هم با دست پر؛ که فرمودند ملت ایران در هیچ میدانی ضعیف ظاهر نمی‌شود. پس از هیچ قدرتی غیر از خدای تعالی ترس ندارد، و ملتی که فقط از خدا می‌ترسد قطعا همه از او می‌ترسند.

آمریکا از همین شعار هر هفته شما که بر علیه او سر می‌دهید می‌ترسد. چون از سر صدق و اعتقاد است باعث ترس است؛ و می‌گوید این شعار را ندهید؛ ولی امروز همه دنیای آزاد اندیش با افتخار بر آمریکا لعن می‌فرستند. لذا به عرصه دیپلماسی هم اشاره فرمودند که باید با جهت گیری درست آن عرصه را نباید خالی گذاشت بلکه برای منافع ملی و خنثی سازی تحرکات دشمن لازم است در ان عرصه حاضر بود.

البته باید هوشیار بود توجه به بد عهدی و خباثت دشمن داشت و غافلگیر نشد. باید توجه داشته باشیم در حال مذاکره بودیم که حاج قاسم و فخری زاده را زدند؛ و در حال مذاکره بودیم که سرداران و دانشمندان هسته‌ای را زدند. با این حال عرصه مذاکره غیر مستقیم ولو هیچ نفعی برای کشور ندارد اما نباید خالی باشد؛ و به بیان حضرت آقا باید جهت‌گیری درست داشته باشند.

جهت گیری درست را کمی توضیح میدهم تا توجه داشته باشید. شما می‌دانید اساس دیپلماسی جمهوری اسلامی، تعامل‌سازنده با جهان بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که سند آن را هم آقا ابلاغ فرموده‌اند. سوال عزت یعنی چه؟ یعنی عملکرد جمهوری اسلامی در ارتباط با دولت‌ها نباید به ذلت جامعه اسلامی ختم شود. این یک قاعده است.

من فقط شما را به کلام حضرت آقا در دیدار با مسئولان وزارت خارجه ارجاع می‌دهم تا معنای جهت گیری درست معلوم شود، فرمودند: برای پیاده‌سازی «عزت» باید از دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا و نیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر پرهیز شود. و معنای حقیقی «حکمت»، رفتار و گفتار «خردمندانه، اندیشیده‌شده و محاسبه‌شده» و نداشتن اعتماد بیجا به طرف‌های مقابل است. و «مصلحت» به مفهوم داشتن انعطاف در موارد لازم برای دور زدن موانع سخت و صخره‌ای و ادامه‌دادن مسیر است. پس اگر جهت درست را در دیپلماسی رعایت نکنیم ضرر خواهیم کرد.

نکته دیگر در بیانات ایشان توجه دادن همه امور به خدای تعالی بود که نقشه دشمنان را خدای متعال باطل کرد. و مردم را به پشتیبانی دولت و به پشتیبانی نظام وارد میدان کرد. خوب دقت بفرمایید که در نگاه الهی پیروزی به معنای غلبه در میدان اراده است. در میدان واقعی جنگ امروز که نبرد اراده‌هاست، پیروزی با کسی است که طبق نقشه الهی حرکت کند و خدای تعالی، ایمان و اراده مردم، اتحاد و همبستگی مردم در برابر سختی و مشکلات را همراه پیروزی قرار داده و فرموده: سستی نکنید و از حوادثی که برای شما پیش می‌آید محزون نشوید که شما اگر مومن باشید پیروزید. آیه 139 آل عمران «ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین».

و حال امروز مردم ما به فضل الهی همین حال است و لذا حضرت آقا تاکید فرمودند که خدای متعال نصرت را برای ملت ایران در ذیل نظام اسلامی و زیر چتر قرآن و اسلام تضمین کرده که ملت ایران حتماً پیروز خواهد شد. مقدمه  پیروزی اصلی را همه دیدید و آقا هم تاکید فرمودند که رژیم صهیونی به زمین چسبید و از آمریکا طلب کمک کرد و ان شاءالله به زودی به برکت لعنی که شما بر او می‌فرستید به زیر زمین خواهد رفت و از صفحه زمین محو خواهد شد.

تاکید دیگر بر صیانت از وحدت ملی بود که یکی از برکات جنگ تحمیلی دوم تقویت وحدت ملی است و در کنار امنیت ملی و اقتدار ملی زیر مجموعه منافع ملی قرار می‌گیرد. و می‌دانید در نظام اسلامی منافع ملی و منافع دینی با هم پیوند دارند. و نمی‌شود فقط به ابعاد مادی و مسائل سیاسی منافع ملی توجه کرد و کاری با باورهای الهی و دینی نداشت. لذا این منافع با همدلی و تعامل همه نیروهای انقلاب و آحاد مردم و مسئولین بدست می‌آید و حفظ می‌شود.  همه باید در حال دفاع از کشور و نظام و ایران باشیم. و خوب است با توجه به شرائط منطقه برای تقویت امنیت ملی جبهه دیپلماسی اقتصادی هم فعال باشد.

نکته‌ای هم راجع به اطراف که باز برای ما درس است عرض کنم. عادی سازی روابط سوریه و رژیم صهیونی بعد از سقوط بشار اسد و اظهاراتی که صهیونیست‌ها و آمریکائی‌ها با سوری‌ها دارند و می‌خواهند نقش خود را در منطقه از دست ندهند. صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند موقعیت ژئوپلیتیکی خود را در منطقه تقویت کنند.

بعد از سقوط بشار با حملات متعدد هوائی قسمت اعظم زیرساخت‌های نظامی سوریه را از بین بردند. با تسلط بر بلندی‌های جولان برای کنترل نفوذ ایران در محور مقاومت این را دنبال می‌کنند. و حملات به جنوب سوریه هم جوری هماهنگ شده که در نهایت به اربیل ختم شود؛ و کوریدور داوود را میخواهند تشکیل دهند. سوریه هم تلاش دارد خودش را تثبیت کند و قدرتش را محکم کند لذا دائم اعلام می‌کند سوریه هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری به خصوص برای صهیونیست‌ها نیست. اما وضعیتش را این روزها می‌بینید و پیش بینی‌های حضرت آقا هم راجع به سوریه درست درآمد.

آمریکا هم در ظاهر سعی می‌کند میانجیگری کند تا روابط عادی شود و برای خودش هم وجهه‌ای درست کند. بیچاره جولانی هم دائم باج می‌دهد تا شاید توافقی با صهیون‌ها داشته باشد اما قصه جور دیگری رقم خورده است. او هم با اسرائیلی‌ها در حال مذاکره بود که این بلا را بر سرش آوردند. در این بین ترکیه هم باید درس بگیرد از وقایع منطقه که چگونه صهیون‌ها به آنهائی که بهش کمک می‌کنند خنجر می‌زند و مستقیم و غیرمستقیم آسیب می‌زند و سرکوب می‌کند. اینطور جلو برود در آینده ترکیه‌ای نخواهد ماند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾